10 naturlige avføringsmidler mot forstoppelse

Epler inneholder store mengder pektin, som hjelper deg med å regulere tarmprosesser, og behandle forstoppelse og diaré.

Hvis du lider av forstoppelse ønsker du å forstå hvilke alternativer av naturlige avføringsmidler som er tilgjengelige for deg. Vårt kosthold bør allerede inkludere matvarer som inneholder høye konsentrasjoner av fiber og matvarer som yoghurt som holder tarmfloraen sunn.

Naturlige avføringsmidler er matvarer eller urter som lar deg rense tarmen. Det er viktig å vite at det er forskjell mellom de to typene av avføringsmidler, fordi en har en mye sterkere virkning og kan ha visse bivirkninger.

Typer av naturlige avføringsmidler

Ved å ta hensyn til hvordan de fungerer som avføringsmidler på kroppen kan vi dele avføringsmidler inn i følgende kategorier.

Sentralstimulerende

Disse kalles laksermiddel, som anses som sentralstimulerende midler, fordi de virker på tarmmuskelen og har visse komponenter som også virker på tykktarmen for å stimulere avføringen.  De fungerer også på tarmveggene og øker produksjonen av mineraler og væske og reduserer tarmens evne til å absorbere natrium og klor.

Negative bivirkninger er basert på hvor mye tid de sentralstimulerende midlene virker på kroppen. Når de blir tatt kan de jobbe opp til 8 timer. Det anbefales at du tar sentralstimulerende avføringsmidler før du sovner.

bad

Mekanisk

Dette er avføringsmidler fulle av fiber som gir volum til ditt avfall, som beholder vann og tilfører fuktighet til tarmveggene, samt bidrar det til å fremme intestinale muskelbevegelser som er den mest naturlige måten for å hjelpe deg å gå på do. Disse omfatter løselige og uløselige fibre.

Disse avføringsmidlene er mye mildere enn sentralstimulerende midler, og anbefales som første skritt for å løse forstoppelse. Vi anbefaler at du følger disse behandlingene med probiotika som naturlig yoghurt.

Osmotisk

Denne typen avføringsmiddel virker ved å øke mengden av vann i tarmen, som mykgjør avføringen. Den er lik den mekaniske siden de inneholder en rekke mineraler og tvinger kroppen til å tømme tarmen. Kirsebær er et eksempel på osmotisk. Effektene er sterke og krever at du drikker store mengder vann og isotone væsker for å rehydrere deg.

magesmerte1

Hvordan velge et avføringsmiddel

Blant de mest skånsomme avføringsmidlene er det mekaniske, som inkluderer følgende.

Eplejuice og olivenolje

Bland en halv kopp eplejuice med en halv kopp olivenolje. Drikk blandingen før du sovner.

Kirsebær og honning

Kok en kopp vann i en gryte. Legg i seks kirsebær. Fjern fra varmen og la dem trekke mens de er tildekket over natten. Om morgenen siler du dem og har i en spiseskje honning. Behold kirsebærene å spis dem i løpet av dagen.

Aloe vera

Skjær av et aloe verablad. Ha det i en gryte med vann og la det koke. Når det er avkjølt, forsegler du det i en krukke og setter den i kjøleskapet uten å sile av vannet. Du bør bare konsumere dette to ganger i uken. Dette avføringsmidlet er ikke anbefalt for gravide kvinner eller kvinner som er ammende, og heller ikke de som er på antikoagulanter.

aloe

Juice av druer og linfrø

Knus druer til du har en jevn juice, omtrent en kopp, og ha i en spiseskje linfrø i pulverisert form. Drikk om morgenen og ikke mer enn en gang i uken.

Castorolje/Lakserolje

Dette er en utvendig avføringsmiddel. Trekk et håndkle eller gasbind i lakserolje og varm det over en lav flamme. Når det er varmet opp plasserer du det på korsryggen. Dekk det til slik at det holder seg varmt lenger. Påfør en gang om dagen. Vi anbefaler at du ikke spiser eller svelger lakserolje.

Matvarer som fungerer som naturlige avføringsmidler

I tillegg til aloe vera og kirsebær, finnes det andre effektive matvarer som fungerer som avføringsmidler. Før du får i deg noe bør du forsøke å finne ut hva som forårsaker fordøyelsesproblemene. Forstoppelse er når en person «går» mindre enn tre ganger i uken eller hvis avføringen er tørr og hard.

Fordøyelsesproblemer er naturlig når du har et usunt kosthold. Mangel på mosjon, en stillesittende livsstil, fett og raffinert mel, og mangel på fuktighet kan også føre til forstoppelse. Hvis du ønsker en sunn tarm må du endre livsstilen din litt. Noen anbefalte matvarer:

Pisang

Denne planten har sin opprinnelse i India og har massevis av fiber som hjelper deg å gå. Den kan absorbere vann, gi volum til og stimulere avføringen.

Epler

Både røde og grønne epler inneholder pektin, noe som fremmer sunn bevegelse av tarmen, myker avføringen (på grunn av deres fiberinnhold) og hjelper deg å gå. Spis et eple om dagen eller ha en liten servering etter middagen. Vi anbefaler epler rå eller tørket med en servering av kirsebær.

epler

Bananer

Dette er en annen frukt som inneholder store mengder fiber (og kalium) og dermed gjør den til et bra naturlig avføringsmiddel. En banan har 12% av det daglige anbefalte fiberinntaket. Og de inneholder også oligosakkarid som reiser direkte til tykktarmen og fremmer fordøyelsen og avføringen.

Løk

Løk bør alltid være en grønnsak man velger fordi de er ikke bare velsmakende, men de bidrar til å beskytte kroppen fra sykdommer, patogener og andre tilstander. Løk er også et lovende naturlig avføringsmiddel. Og når du spiser rå grønnsaker produserer kroppen naturlige magesyrer, og det kan bidra til å øke tarmfloraen. Tilstedeværelsen av kinin stimulerer leverens metabolisme, bukspyttkjertelen, magen og tarmene.

Før du slår til med andre tiltak, kan du prøve disse naturlige hjelpemidlene for å behandle tarmproblemer og forstoppelse.