4-7-8-teknikken for tilstrekkelig søvn

Om du er en av dem som sliter med å sove eller ikke får tilstrekkelig søvn, har du sikkert prøvd alt fra avslappende te til en spasertur før leggetid. Det er viktig å huske på at det som fungerer for noen nødvendigvis ikke fungerer for andre, og derfor er det alltid verdt å forsøke forskjellige ting for å finne ut hva som fungerer for deg.

Av den grunn vil vi i dag prate om den berømte 4-7-8-teknikken. Selv om vi presenterer den som et interessant tips, er det også verdt å vite at mange som bruker denne teknikken jevnlig ikke bare oppnår tilstrekkelig med søvn, men også lærer seg å håndtere stress bedre.

Hva med å prøve denne teknikken allerede i dag?

Hva er 4-7-8-teknikken for tilstrekkelig søvn?

4-7-8-teknikken er en svært effektiv måte å slappe av på gjennom pusteøvelser. Denne metoden ble utviklet av legen Andrew Weil fra the University of Arizona (USA); en lege som er godt kjent for sine terapier når det gjelder å redusere stress og angst og for å hjelpe mennesker som sliter med søvnløshet.

Denne legen har vært på forsiden av Time Magazine to ganger, og selv om det er sant at han har et markedsføringsbyrå i ryggen er hans teknikker og tips svært effektive for enhver person som plages av nervøsitet og stress.

Om dette gjelder for deg, bør du huske på dette om 4-7-8-teknikken:

Om du bruker teknikken i en måned vil du merke hvor enkelt det blir å sovne om kvelden. Kroppen din vil bli vant til disse daglige avslapningsøvelsene, og litt etter litt vil pusten din bli mer rytmisk og mer rolig, musklene mer avslappet og også sinnet, og du vil være forberedt til hvile gjennom hele natten.

4-7-8-teknikken er svært nyttig for å bekjempe det daglige stresset, og også gjøre oss bedre rustet til å takle sinne som innimellom kan «overfalle» oss.

I løpet av den første måneden bør du gjøre 4-7-8-teknikken fire ganger om dagen, men deretter er det nok å gjøre den om morgenen og på kvelden en halvtime før leggetid. Da har kroppen vår og sinnet vårt blitt vant til denne teknikken, og den vil nesten automatisk hjelpe oss til tilstrekkelig søvn.

Hvordan gjøres 4-7-8-teknikken?

puste

4-7-8-teknikken er svært enkel å gjøre – du trenger kun å følge disse retningslinjene:

Den første måneden

Gjennom den første måneden skal vi gjøre 4-7-8-teknikken 4 ganger om dagen: når du står opp om morgenen, etter lunsj, på ettermiddagen etter jobb og til slutt ca en halvtime før du legger deg. Det er svært enkelt, vil du vite hvordan?

  • Sitt ned på en komfortabel plass som tillater deg å ha ryggen rett.
  • Plassere tungen din bak de øvre fortennene, akkurat der ganen begynner.
  • Lukk deretter munnen og pust gjennom nesen mens du TELLER TIL 4.
  • Hold deretter pusten i 7 SEKUNDER.
  • Deretter pust ut all luft fra lungene i 8 SEKUNDER, samtidig som du gir slipp på all tretthet, press, angst. Dette vil føles svært frigjørende.
  • Gjenta denne syklusen 4 ganger.
  • Og det er alt. Som du forstår er dette en svært enkel teknikk, men som vil hjelpe oss med å regulere pusten vår og frigjøre daglig stress. Det meste viktige å huske på er å gjøre disse øvelsene 4 ganger om dagen i en måned.

De neste månedene

Etter den første måneden vil både kropp og sinn ha vent seg til disse pusteteknikkene. Dette er en nyttig måte gjennom dagen å håndtere kilder til eksternt stress som endrer pustingen vår, og som resulterer i at vi bygger opp spenning frem til kvelden og som gjør det vanskelig å få en god natts søvn.

Etter de 30 første dagene holder det å gjøre 4-7-8-teknikken 2 ganger om dagen: den første når man står opp om morgenen og den andre ca en halvtime før man legger seg. Men om du i løpet av dagen føler deg stresset eller har bygd opp et sinne etter en diskusjon for eksempel. Ikke nøl med å ta i bruk denne teknikken siden den vil hjelpe deg med å slappe av.

sove

Som en konklusjon er det svært viktig at du nøye følger disse rådene for å kunne nyte godt av tilstrekkelig søvn:

  • Hold på rutinene dine gjennom dagen, som betyr at lunsj og middag inntas på samme tid hver dag, og at 4-7-8-teknikken også gjøres på samme tidspunkter hver dag.
  • Spis en lett middag, og alltid minst to timer før du legger deg.
  • Ta en avslappende dusj før sengetid.
  • Det er svært viktig at du slår av pc og mobiltelefon når det er mulig 2 timer før sengetid, siden skjermene på disse virker stimulerende og hindrer oss i å få tilstrekkelig med søvn.