5 nøkkelpunkter til å forbedre hjernens helse med frokost

For å forbedre helsen til hjernen din er det viktig at du, fra å med frokosten, inkluderer næringsstoffer som bidrar til å gi energi og stimulere flyten av oksygen til hjernen

I 2014 ble en meget interessant bok utgitt: «SharpBrains: How to Invest in Your Brain

I denne boken forklarte forfatterne hvordan du kan forbedre din hjernes helse og din evne til å nyte en bedre livskvalitet.

Gjennom 11 sentrale strategier forklarer boken elementer som de fleste av oss allerede vet om, men ikke mange av oss setter i praksis. Faktisk er en av disse viktige punktene viktigheten av viktig næring og av å spise frokost.

Det er lett å gjøre den feilen at du ikke fjerner sukker fra kostholdet ditt. Vi tror at ved å gjøre dette, kan du gjøre svært mye for helsen din. Imidlertid er det vanskelig å være vellykket med dette.

Bare husk at i rettferdige og tilstrekkelige mengder, er glukose viktig som energi til hjernen din.

Så mye at du bør holde en bestemt prosentandel i tankene: 20%. Dette er nivået av energi som hjernen din trenger i forhold til resten av kroppen din. Som du kan se, er det en betydelig mengde.

Underskudd har sine konsekvenser. Så… hvorfor ikke forbedre din livskvalitet ved å begynne med frokosten? Vi skal forklare hvordan.

Hjernens helse: 5 matvarer du ikke bør gå glipp av

Livsstilen din bestemmer delvis din evne til å unngå hendelser som et slag. Dette er en av hovedårsakene til død og varig uførhet i dagens befolkning.

Vi vet selvsagt at ingen kan forhindre et slag med 100%, og at slag selv kan påvirke unge mennesker, så vel som de som opprettholder svært sunne vaner.

Vi anbefaler: 8 menyforslag til pH-dietten som forbedrer helsen din

Imidlertid er dette noe som er verdt å holde i tankene. Hvis helsen til hjernen din er god, kan du være bedre i stand til å komme deg fra et slag.

Hjernen er som en muskel. Hvis du trener den får du noe i kognitive reserver, i nevroplastisitet, i fleksibilitet…

En måte å gjøre dette på, er ved å velge mat med omhu. La oss se hvilke ingredienser du bør legge til i frokosten din.

1. Kraften i et frø: Chiafrø for hjernen din

2-chiafro-og-hjernen

Chiafrø er en matvare med et lavt innhold av kalorier, og de kan gi deg massevis av omega-3 fettsyrer.

  • Omega-3 fettsyrer er essensielle for at man skal kunne nyte bedre hjernehelse.
  • Og ikke glem at chiafrø inneholder mer kalsium enn melk, tre ganger mer antioksidanter enn friske blåbær, samt tre ganger mer jern enn spinat. De er fantastiske!
  • Deres høye kalium- og fiberinnhold gjør også chiafrø til en av de beste ingrediensene for å starte dagen din.

2. Forbedre hjernens funksjon med avokado

3-avokadosmoothie

For mange kalorier? Ja visst. Vil avokado gjøre deg feit og øke kolesterolet? Aldri.

Som med alt annet i livet, ligger nøkkelen i balanse. Avokado bedrer blodtilførselen og oksygentilførselen til hjernen. Det er nok å bare spise en fjerdedel av en avokado om dagen for å få mange fordeler.

  • Sunt fett i avokado hjelper deg å opprettholde sterke og fleksible arterier.
  • Enumettede fettsyrer i avokado beskytter cellene i nervene kjent som «astrocytter.»
  • Astrocytter letter kommunikasjonen mellom nerver og celler i hjernen.
  • Et annet interessant faktum er at avokadoolje kan bidra til å gi omsorg til hjernens funksjon.
  • Denne frukten er flott for å beskytte deg selv fra begynnelsen av et slag fordi den reduserer blodtrykket.

3. Grønn te og antioksidanter

Grønn te har åtte ganger mer polyfenoler enn frukt og grønnsaker. Katekiner i grønn te er nøkkelen til å fremme hjernens helse.

Takket være antioksidant- og vitamin C-innholdet, beskytter du deg selv fra muligheten for Alzheimers og Parkinsons sykdom.

Noe så enkelt som å drikke en kopp grønn te til frokost hver dag vil gi deg fordeler du vil legge merke til på lang sikt.

Utforsk: Hvordan styrke og stramme opp setemusklene?

4. Havregryn med usøtet kakao

Dette er en vinnende kombinasjon som du kan nyte to til tre ganger i uken. Du tilsetter helt enkelt en bit med usøtet mørk sjokolade til koppen din med havregryn og bare… nyter det.

Når du kombinerer havre med sjokolade, får du følgende essensielle næringsstoffer for hjernen din:

  • Vitaminer (A, B-kompleks, C og D)
  • Mineraler (silika for bindevev, fosfor, magnesium, kalium, kalsium og jern)
  • Enumettede fettsyrer

5. Blåbær, den beste frukten for hjernen

4-hjerneaktivitet

Blåbær er den typen bær som er mest rik på tanniner, flavonoider og anthocyaniner. Denne typen antioksidant har en antibiotisk og antiinflammatorisk effekt.

  • Du kan også spise dem for å senke kolesterolet og fremme bedre forbindelser mellom nevroner for å forbedre din evne til å lære.
  • Selv om det ikke alltid lett å finne dem når det ikke er sesongen for dem, kan du oppbevare dem hjemme når du først har funnet dem på butikken.

Hvis du blir vant til å inkludere dem i frokosten, vil du forbedre hukommelsen din. Det er verdt det!

For å konkludere: Det å starte dagen med en god frokost bidrar til å forbedre helsen til hjernen din. Husk imidlertid å alltid unngå å ha en stillesittende livsstil, reduser stress, og oppretthold en nysgjerrig holdning til livet.