5 smoothier mot forstoppelse

Mestparten av fruktens fiber sitter i skallet. Du bør derfor ha fruktskall i smoothiene dine så ofte du kan, for å få med alle de helsebringende godene.

Det finnes mange naturlige midler som kan hjelpe deg å behandle forstoppelse. En av de enkleste og hyggeligste måtene er å velge matvarer du liker, som fremmer god fordøyelse. Sørg for at du spiser dem hver dag.

I dagens artikkel skal vi vise deg noen velsmakende smoothier som du kan drikke hele dagen. Disse vil bidra til at tarmene fungerer optimalt og bidrar dermed til å bekjempe forstoppelse. De har også mange andre helsebringende egenskaper.

Smoothie er bedre enn juice

Selv om både naturlige juicer og smoothier er veldig sunne, siden de inneholder mange vitaminer og mineraler, bør du velge smoothie om du sliter med forstoppelse. Dette er fordi de inneholder fiber fra frukt. Dette blir borte i juiceprosessen.

Det er også grunnen til at smoothie er mer mettende. Du kan bruke dem som frokost eller mellommåltid. De er velsmakende, sunne og hjelper deg med å unngå sukker og hvitt mel.

Bruk honning som søtningsmiddel

Dersom du trenger å søte disse smoothiene litt, så la det hvite sukkeret bli stående på hyllen. Det er gift for helsen din. Prøv et naturlig søtningsmiddel som også inneholder lakserende egenskaper, akasiehonning. Dersom du ikke finner denne varianten, kan du velge en annen type naturlig honning eller sirup laget av naturlig frukt eller korn.

2-honning

Kefir og svisker

Kefir er en type fermentert yoghurt som inneholder den vanlige yoghurtens mange fordeler, pluss litt ekstra. Den er lettere å fordøye fordi den inneholder mindre laktose og den promoterer de gode tarmbakteriene. Du kan kjøpe den i vanlige butikker eller lage det selv ved å bruke fermentert melk.

Svisker er rike på kalsium og er utmerket for å forhindre beinskjørhet. De inneholder også mye fiber og er velkjent for å være en av de beste matvarene mot forstoppelse. Dersom du har anledning, så la dem ligge i vann natten over.

3-chia-smoothie

Havre og dadler

I motsetning til rismelk, som kan forårsake forstoppelse hos noen, er havremelk rik på et fiber som styrker tarmene. I denne smoothien kan du bruke havremelk eller en spiseskje havregryn som har ligget noen timer i vann.

I likhet med mange andre tørkede frukter, inneholder dadler mye fiber og energi. De er derfor et utmerket valg til din frokostsmoothie.

Havre gir en kremete tekstur, mens dadler bidrar med sødme.

Eple og kiwi

Epler har blitt brukt både mot forstoppelse og diare. Hemmeligheten ligger i skallet, som inneholder mesteparten av fruktens fiber. Men dersom du har tenkt å bruke skallet, så sørg for at det er økologiske epler frie for sprøytemidler.

Du kan bruke rå epler i denne smoothien eller koke dem litt, noe som frigir mer smak.

Kiwi spises tradisjonelt på tom mage for å oppnå best lakserende effekt.

Yoghurt og fiken

Dersom du ikke kan finne kefir er yoghurt et godt alternativ, selv om det ikke inneholder like mange gode enzymer. Prøv å finne den mest naturlige yoghurten som ikke inneholder tilsatt sukker, kunstige fargestoffer og smaker.

Fiken, enten ferske eller tørkede, inneholder mye fiber og gir denne velsmakende smoothien naturlig sødme.

4-banan-smoothie

Hasselnøtter og linfrø

Til slutt vil vi rette søkelyset mot nøtter og frø som inneholder mye fiber. Bruk dette sammen med plantebasert melk for den smaken du ønsker.

Hasselnøtter hjelper til med å regulere blodsukkeret.

I enkelte helsekostbutikker vil du finne melk laget av hasselnøtter. Denne har en god smak og passer godt sammen med litt kakaopulver.

I mellomtiden lar du linfrøene ligge i vann over natten. Du kan ha både vannet og linfrøene i smoothien.

Ha oppi en håndfull med nøtter og en teskje med linfrø for hver smoothie du lager.