6 teknikker for bedre holdning

En dårlig kroppsholdning kan ha svært negative virkninger på ryggraden din. Vi viser deg hvordan du kan oppnå en bedre holdning.

Når du tilbringer mange timer hver dag der du sitter ved datamaskinen eller står på jobben, kan det være at ryggraden din aldri er riktig justert. Bedre holdning er avgjørende for din generelle helse og for at du skal unngå ryggsmerter, som er altfor vanlige i disse dager.

I dagens artikkel vil vi dele noen av de beste teknikkene for å få en bedre holdning.

Hva påvirker plasseringen av ryggraden?

2-ryggsmerter

I utgangspunktet alt. Ryggraden er ditt viktigste støttesystem, og det er viktig å ta vare på den. En dårlig holdning kan føre til alvorlige, og til og med irreversible problemer, som for eksempel skivebrokk og kronisk tretthet. Men det er mer enn bare ubehag som kommer av at man ikke sitter, står eller går riktig.

Kvinner lider ofte av feiljustering av hoften. Hvordan skjer det? Når vi er i ro, støtter vi ofte all vekten vår på ett av beina. Om du bruker høye hæler eller bærer tunge skuldervesker kan det forverre problemet.

Det å ha en dårlig holdning blir stadig mer vanlig, på grunn av den type arbeid mange har i dag. I tillegg til kommer den økende forekomsten av fedme, fysisk inaktivitet, og overdreven bruk av teknologi (inkludert mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner).

Når du vipper hodet ned for å sende en melding eller sjekke e-posten din og sosiale medier, fører det til at ryggraden synker sammen og kroppen din lener seg fremover. Visste du at dette er en av grunnene til at folk lider av nakkesmerter?

Ikke glem å les: Hvordan unngå ryggsmerter?

Hva bør den ideelle kroppsholdningen være?

Noen fokuserer bare på hvordan de holder ryggen og skuldrene mens de trener eller løfter vekter. Men du må følge med på holdningen din hele tiden, uansett hvor du er: om du er på matbutikken, på trikken, eller om du ser på TV hjemme.

Her er noen stunder i løpet av en dag der du vanligvis kanskje ikke tenker på hvordan holdningen din er:

Når du sitter

3-sitte

Fotsålene dine bør være flate på gulvet, ryggen rett, og skuldrene ned og tilbake. Hvis du krysser bena, kan det forstyrre blodsirkulasjonen, noe som fører til hevelse og tretthet.

Når du står

Knærne skal være lett bøyde og magemusklene åpne slik at de kan utvide seg når du puster, og slik at vekten skal fordeles mellom beina og brystet.

Når du går

Nakken og hodet bør holdes oppreist. Ikke se ned, da det kan føre til nakkesmerter. Sørg for at hælen lander først, etterfulgt av tærne.

Når du sover

4-sove

Den beste sovestillingen er på siden med knærne bøyd. Dette bidrar til å holde ryggraden rett. Videre må du bruke en madrass og puter av høy kvalitet (det er også viktig at du bytter ut dem av og til).

Når du kjører

Om du har en bedre holdning har det fordeler for både ryggraden din og sikkerheten din. Når du holder deg oppreist er det en mindre sjanse for at du vil bli skadet i tilfelle av en ulykke. For å gjøre dette, må du slutte å lene deg tilbake mot setet eller hvile hodet på nakkestøtten. Juster setet slik at du kan nå pedalene lett uten å måtte bøye deg fremover.

Hvordan kan du oppnå bedre holdning?

Det finnes flere teknikker som kan hjelpe deg med å holde ryggen rett når som helst på dagen. Først kan det være litt vanskelig å huske å «sitte rett opp», og ryggraden eller musklene kan også bli såre og slitne fordi det er uvant med denne holdningen. Men fordelene vil oppveie for det første ubehaget. Noen effektive alternativer er:

Forestill deg at det er et tau som holder deg opp

Dette lærer man ofte om man går på yoga- eller pilateskurs. Du må forestille deg at tauet går fra toppen av hodet ditt til taket.

Sett tape på ryggen din

Du må be en venn om å hjelpe deg med dette. Lag en X på ryggen ved hjelp av maskeringstape, som starter på høyre skulder og går ned til venstre hofte, over baksiden av midjen din, og deretter en fra høyre hofte som slutter på venstre skulder. Dette vil hjelpe deg å opprettholde holdningen din. Det er viktig at du holder skuldrene tilbake når du setter på tape.

Vil du vite mer? 8 minutter med strekkøvelser for å lindre ryggsmerter

Balanser en bok på hodet

Denne teknikken ble brukt i årevis for å lære unge jenter hvordan de skulle gå. Tanken er at du holder hodet og nakken rett, og ikke ser ned. Dette gjør også at du unngår å ha slappe, hengende skuldre.

Følg med på leggene dine

5-strekkøvelse

En holdning er ikke noe som bare påvirker ryggraden – det er en del av hele kroppen. Beina holder hele vekten vår, og leggene er mest utsatt.

Sitt på gulvet, strekk ut beina, og len deg fremover for å ta på tærne dine. Dette er en utmerket strekkøvelse for ryggen, skuldrene og nakken, samtidig som den styrker musklene i leggene og magen.

Ta pauser

Hvis du tilbringer hele dagen med å sitte ved et skrivebord når du er på jobb, kan du prøve å reise deg opp for å gå rundt av og til. Når du står, ta noen runder rundt pulten din, rør på armer og rull skuldre og hofter. Mens du sitter, sett opp beina og hold ryggen rett, med avslappede skuldre.

Se i speilet

En flott måte for å vite om du har god holdning, er ved å se på deg selv. Stå mot et speil, sitt rett opp, og se hvordan du ser ut. Dette vil hjelpe deg å være sikker på at du gjør det riktig.