8 tips for en bedre holdning

I tillegg til at det ser dårlig ut og forårsaker smerter i rygg eller hode, kan dårlig holdning føre til mer kroniske og varige problemer som for eksempel kronisk tretthet, herniated plater, og dårlig kroppsjustering.

Det er mange årsaker til dårlig holdning, men heldigvis har de alle løsning så lenge vi gir dem riktig oppmerksomhet: overvekt, lite muskelspenning, eller feil posisjon når du går eller sitter i lang tid kan løses dersom man er villig til å gjøre det.

En stabil, estetisk holdning er det som holder kroppen din balansert mens du bruker så lite energi som mulig. For å oppnå dette, er det svært viktig å holde ryggraden fra å gå sidelengs eller bøye seg, uten at den blir det vi alle kjenner som en «pukkelrygg» på den øvre delen eller en «hale» på den nedre delen.

Se deg i speilet

Det er veldig nyttig å stå foran et speil hvor du kan se hele kroppen din mens du korrigerer holdningen din. Hvis du er klar, må du huske på at man skal fordele vekten jevnt mellom begge føttene og sette skuldrene bakover slik at de holder seg på rett nivå.

Du vet at har riktig holdning når du kan se en rett imaginær linje som går fra bak det ene øret til skulderen din, så bak hoften, kneet og ankelen.

Stå mot veggen

ryggsmerter

En annen enkel måte å vedta riktig holdning er ved å sette ryggen og setemusklene dine mot veggen. For å vite om du har god holdning, skyver du ganske enkelt hånden mellom hoften og veggen. Hvis hånden din ikke får plass eller det er stramt, betyr dette at holdningen din er for rett. På den annen side, hvis det er mye plass, betyr dette at du har holdningsproblemer.

Sitt ned

Pass på at ryggen er rett, skuldrene tilbake og ned, og fotsålene plantet på gulvet. Husk at det ikke er bra å krysse føttene over lang tid, fordi dette kan blokkere blodsirkulasjonen og forårsake at de kan hovne opp eller få åreknuter.

Stå oppreist

Brystet skal være oppe og magen aktivert, fordi magemusklene er de som hjelper deg å holde deg stabilisert. Kroppsvekten din bør deles mellom begge føttene og knærne bør være litt bøyd.

3-gåing

Hold hodet opp og nakken rett. Du bør unngå å se ned på bakken i lang tid, fordi dette kan føre til nakkesmerter. Sørg for å gå med hælen først og deretter tærne.

Sovestilling

Den beste holdningen for å sove godt er på siden og med bena litt tilbaketrukket. Denne posisjonen hjelper deg å holde ryggraden i riktig stilling og letter pusting og den irriterende snorkingen.

Sitt på kanten av en stol

rygg

For å holde holdningen din riktig, for eksempel når du har et jobbintervju, anbefaler mange eksperter at du sitter på kanten av stolen slik at ryggen forblir rett, og slik at du ikke kan hvile og slappe av på stolryggen. For å holde balansen med en god holdning kan du sette den ene foten under stolen og sette den andre foran deg.

Trening

Trening er nøkkelen til å strekke på musklene og holde dem i en optimal tilstand, noe som er viktig for å opprettholde god holdning. Vi anbefaler blant annet gåing, løping, svømming, eller at du gjør tøyningsøvelser. Ta alltid vare på holdningen din.

Det er også svært viktig at de som blir sittende i lang tid tar en pause for å strekke på musklene og se etter om de har en god holdning. De som må stå oppreist i lang tid bør gjøre det samme.