Bruk av hvitløk for å reversere dårlig syn

Visste du at svovelforbindelser i hvitløk er ideelle for å redusere høyt blodtrykk og kolesterolnivå, som begge er knyttet til synstap?

Synstap er et helseproblem som ofte kommer med alderen. Selv om det ikke skjer på samme måte for alle, lider en høy andel av befolkningen av forskjellige former for vanskeligheter forbundet med alderdom.

Problemet er at noen mennesker ignorerer dette, helt til situasjonen har nådd de alvorlige, nesten irreversible, stadiene.

Av denne grunn anbefaler leger og spesialister at du forbedrer dine levevaner, spesielt når det kommer til hva du spiser.

Øynene dine trenger essensielle fettsyrer, vitaminer og antioksidanter for å fungere på optimalt nivå og hindre forverring.

Det er derfor du bør ta en god titt på dine matvaner og legge til matvarer som er til direkte fordel for øynene dine.

Å spise hvitløk hver dag, for eksempel, kan forebygge og reversere makuladegenerasjon.

Dette er takket være dens høye innhold av svovelforbindelser og viktige mineraler som beskytter membraner i øynene.

Hva er makuladegenerasjon?

oye

Makuladegenerasjon er en sykdom i øyet som er preget av langsom forverring av sentralt og skarpt syn, noe som gjør det vanskelig å se fine detaljer eller lese.

Det er mer vanlig hos personer over 60 år, selv om det også har vært tilfeller hos yngre mennesker.

Det oppstår når makula, et lite område på netthinnen, kollapser eller lider av forskjellige former for skade. Dette skjer vanligvis som en del av den naturlige aldringsprosessen, men den kan akselereres ved fortsatt utøvelse av dårlige vaner og utvikling av visse sykdommer.

Pasienter med denne lidelsen opplever tåkesyn, mørke områder eller forvrenging i deres sentrale visjon, og noen ganger permanent sentralt synstap.

Hvordan kan hvitløk hjelpe pasienter med makuladegenerasjon og synstap?

Hvitløk har blitt populært som en av de beste matvarene for å ta vare på synet takket være deres høye innhold av næringsstoffer og andre gode egenskaper.

Forbindelser avledet fra svovel, samt selen og vitaminer, arbeider med å redusere symptomene på makuladegenerasjon.

Den kraftige antioksidant- og anti-inflammatoriske virkningen beskytter cellene i øyet og hindrer deres ødeleggelse som kan oppstå fra virkningene av frie radikaler.

I tillegg til dette, er den også en god ingrediens for å kontrollere høyt blodtrykk og kolesterol, som begge har vært forbundet med øyeskader og synstap.

Blodtrykket og dets forhold til synet ditt

blodtrykk

Pasienter med høyt blodtrykk har større sannsynlighet for synstap/problemer enn de med lavt blodtrykk.

Dette er på grunn av restriksjoner i blodstrømmen, som har en negativ innvirkning på funksjonen til netthinnen.

Denne delen av øyet er avhengig av oksygen for god ytelse, som betyr at en begrenset blodstrøm kompromisser din visuelle helse.

Hvitløk fremmer riktig blodstrøm og reduserer systolisk blodtrykk til stabile nivåer.

Kolesterol og øyehelse

For mye kolesterol i blodet utløser ikke bare usunne reaksjoner på hjertenivå, men har også å gjøre med oppbygging av fettavleiringer bak netthinnen.

Disse lipidene kan redusere ditt syn og på lang sikt føre til synstap.

Hvitløk inneholder svovel og kraftige antioksidanter som hindrer syntesen av både dårlig kolesterol og det totale kolesterolet.

Hvordan kan du bruke hvitløk for å ta vare på synet ditt?

hvitlok

Du trenger et kjøkkenredskap kjent som en hvitløkspresse. Denne er designet for å mose et fedd hvitløk ved å trykke det gjennom massevis av små hull. Den har en liten spak som tjener til å trykke hvitløksfeddet ut som en tykk pasta.

Hvis du imidlertid ikke har dette verktøyet, kan du velge andre alternativer som et skjærebrett eller en morter.

Inntak

  • For å oppnå disse nevnte fordelene, anbefales det et eller to fedd daglig.
  • Du bør alltid spise hvitløken rå, fordi når du koker hvitløk mister den opptil 90% av sine egenskaper.
  • Du kan også kombinere den med litt sitronsaft og olivenolje.

Hvor ofte bør du legge til hvitløk i kostholdet ditt? Nå som du vet hvor bra hvitløk kan være for synet ditt, slutt med unnskyldningene og prøv å spis det på en jevnlig basis.