En hjemmeremedi med kål mot halsbrann

Dårlig kosthold, en stillesittende livsstil, stress, og andre dårlige vaner som inntak av akohol eller tobakk kan alle føre til halsbrann

Høy surhet og halsbrann er irriterende og smertefulle helseproblemer for den som lider av det, og vanligvis er det ikke nok å bare forbedre kostholdet når man vil bli kvitt det.

I dagens artikkel vil vi forklare hvordan du kan unngå halsbrann ved hjelp av en enkel oppskrift basert på kål. Du kan bruke den som en siderett sammen med de andre måltidene dine.

Hvorfor lider folk av halsbrann?

Magen har en naturlig surhetsgrad på grunn av saltsyren som hjelper deg å fordøye maten ordentlig. Men på grunn av flere forskjellige faktorer, kan den utskille for mye syre og påvirke fordøyelseskanalen. I noen tilfeller kan en hiatushernie gjøre at disse syrene beveger seg opp i spiserøret, noe som skaper betennelse.

Hvilke faktorer forverrer halsbrann?

  • Dårlig kosthold eller dårlig absorpsjon av mat.
  • Høyt inntak av sure matvarer: hvitt sukker, raffinert mel, fritert mat, rødt kjøtt, pølser, melk, sukkerholdige drikker, brus og alkoholholdige drikkevarer.
  • Om man spiser for fort, for mye, eller ikke tygger skikkelig.
  • En svekkelse av fordøyelsessystemet og mangel på fordøyelsesenzymer.
  • Misbruk av syrenøytraliserende eller andre legemidler som skaper høyere nivåer av surhet.
  • Dårlige vaner som overforbruk av tobakks- og alkoholprodukter.
  • Stress og andre negative følelser.
  • Om man har en stillesittende livsstil.
  • Om man lever i et urbant eller forurenset miljø.

2-pommes-frites

Matvarer som bekjemper halsbrann

For å gi deg enda mer enn bare en naturlig måte å bekjempe halsbrann på, anbefaler vi deg å øke inntaket av matvarer som bekjemper surhet, fordi de er et sunt alternativ til kommersielle syrenøytraliserende produkter.

Hvis du spiser dem på en daglig basis vil pH-verdien i magen gradvis komme tilbake til vanlig, uten brå endringer, mens du fortsetter å produsere det nivået av surhet det er behov for for å fremme god fordøyelse. Noen av de matvarene vi ønsker å fremheve i dag er:

  • Avokado
  • Agurk
  • Asparges
  • Hirse
  • Brokkoli

Likevel er kål den mest gunstige matvaren du kan spise, og det er noen enkle oppskrifter du kan tilberede for å balansere pH-verdien i magen din.

3-korn

Hvorfor kål?

Kål er både billig å få tak i og svært gunstig for helsen. Noen kulturer bruker det nesten ikke i det heletatt, mens hos andre finnes det i nesten hver oppskrift, fordi kål er så allsidig.

Kål er utmerket syrenøytraliserende fordi det regulerer funksjonene til magen, leveren og tarmene, samtidig som det nøytralisere surhet og hindrer halsbrann, noe som beskytter slimhinnen i magen.

Hvis du spiser kål på en jevn basis vil du også bidra til å rense kroppen din, forbedre immunforsvaret, og lindre smerter relatert til revmatisme.

4-kål

Hva trenger du?

For å lage to porsjoner om dagen av denne medisinske sideretten, trenger du følgende ingredienser:

  • 300 – 400 gram kål
  • 2 ss (50 gram) extra virgin olivenolje
  • Saften fra en halv sitron
  • En klype svart pepper, etter smak
  • En klype spisskummen, etter smak
  • En halv teskje (5 gram) havsalt eller Himalayasalt

Hvordan lager du det?

Det er best å forberede denne oppskriften om morgenen så den får stå i noen timer før du spiser den.

  • Skjær kålen svært tynt eller lag strimler av den ved hjelp av en foodprosessor, men pass på så det ikke blir flytende.
  • Oppbevar den i en glassbeholder.
  • Tilsett olje, sitronsaft, salt og krydderet.
  • Dekk beholderen og la det marineres i minst to timer ved romtemperatur.

Hvordan spiser du det?

  • Del oppskriften i to porsjoner og spis en av dem med lunsjen din og den andre sammen med middagen.
  • Tygg denne sideretten godt, fordi hvis du ikke gjør det kan det føre til gass. For å bidra ytterligere til å unngå dette, la vi til spisskummen.
  • Denne medisinske retten kan bli en del av den vanlige menyen din, men du bør ikke bruke den til å erstatte den mengden du også trenger av karbohydrater, proteiner og fett.
  • Hvis en av de medfølgende rettene dine allerede er en salat, tilsett kål for å gjøre den mer mettende.
  • Mange liker ikke kål fordi de bare har smakt det kokt, men smaken når den er rå er helt annerledes og den nytes vanligvis av alle sammen.
  • På bare noen få dager vil du merke forskjellen. Nivåene dine av surhet vil bli redusert, så lenge du følger disse retningslinjene og unngår matvarer som kan utløse halsbrann.