Grønn eller moden banan – hva er sunnest?

Bananer er en av de mest brukte fruktene i hele verden, ikke bare fordi de har en deilig smak, men også fordi de er svært rimelige og sunne. Mange mennesker unngår banan i kostholdet sitt fordi de tror på den falske påstanden at man går opp i vektav å spise det. Men det motsatte er bevist: å spise bananer i moderate mengder gir gode fordeler for de som ønsker et balansert kosthold og å gå ned i vekt.

Hva er bananens egenskaper?

Bananen er en god kilde til karbohydrater. Sukkerinnholdet balanseres med det lave innholdet av fett og høyt innhold av fiber, som hjelper mot sukkeropptaket.

Denne frukten karakteriseres ved at du føler deg mett, samtidig som den er en kilde til kalium. Kalium stimulerer til eliminering av væske i kroppen, og er også viktig i behandlingen av sykdommer som hypertensjon, gikt og revmatiske lidelser.

modenbanan

100 gram banan gir 90 kalorier; dette gjør bananen til den mest kaloririke frukten. Men uansett: å spise banan i moderate mengder er best for å nyte godt av alle dens egenskaper og for å opprettholde en balansert vekt.

Bananens deilige smak akkompagneres av viktige vitaminer som vitamin C, som hjelper til med å styrke immunforsvaret, og B6, som er nøkkelen til cellefornyelse i kroppen.

Bananer forbedrer sirkulasjonen, forhindrer muskelkramper, bekjemper depresjon, reduserer nivået av dårlig kolesterol og er også bra for hud og hår. Det finnes mange grunner til å ha bananer i kostholdet. Men spørsmålet mange stiller er når bananen er sunnest å spise: grønn eller moden?

Velg grønn eller moden banan etter behov

grønnbanan

Når i modningsprosessen bananen er best avhenger av hver persons smak. Noen foretrekker de grønne, mens andre foretrekker godt modne bananer. Men bortsett fra smaken, er det viktig å vite de ernæringsmessige egenskapene i løpet av bananens modningsprosess.

Vi vet alle at jo mer moden bananen er, jo søtere er den. Det er fordi enzymene i bananen blir til stivelse, og etterhvert som frukten modnes, omdannes denne stivelsen til sukrose, glukose og fruktose (monosakkarider). Bananen modnes i det stivelsen omdannes til monosakkarider, og gjør den lettere å fordøye. Men forskjellige studier har vist at når bananen modnes, mister den en del av sine vitaminer og mineraler.

En nyere studie fant at når bananen modnes, produserer den også forskjellige antioksidanter og anti-kreftfremkallende egenskaper som gjør godt for kroppen din på mange måter. Når en banan er fullstendig gul og med brune flekker, produserer den et substans som kalles TNF (tumor nekrose faktor) som har evnen til å bekjempe ondartede celler. Studien konkluderte med at jo mer moden bananen er, desto mer effektiv og nyttig er den for å bekjempe kreft. I tillegg fant forskere ut at gule og modne bananer er 8 ganger mer effektive for styrking av immunforsvaret, sammenlignet med grønne bananer.

For de fleste mennesker er det enklere å spise en banan når den er fullstendig moden, spesielt når den er svært gul og har flekker på skallet. Men de som har diabetes, er i faresonen for å utvikle diabetes, eller de som kun ønsker å unngå rask økning av sukkernivåene, kan inkludere bananer i kostholdet sitt, men kun bananer som fortsatt er grønne.

Når er det ikke bra å spise bananer?

Eksperter anbefaler å kutte ut bananer i kostholdet om du har problemer med leveren eller nyrene. I disse tilfellene er det best å rådføre seg med en lege før du spiser bananer.

Husk:

  • Bananer har en deilig smak og kan derfor brukes i forskjellige oppskrifter. Men det er best å spise bananene rå for å nyte godt av alle egenskapene.
  • Du bør unngå å ha bananene i kjøleskapet da dette kan gjøre at bananene mister sin smak og mange av sine egenskaper.
  • Du bør spise bananen så snart du har skrelt den, siden den blir dårlig ganske raskt.