Øvelser som eliminerer fett på ryggen

Når vi løfter vekter, jobber musklene våre, metabolismen øker og fettet forbrennes. Men vi trenger ikke å løfte et tonn for å se resultater. Vi kan starte med bare noen få kilo.

De fleste ønsker å fjerne fett fra et bestemt område på kroppen. For å oppnå dette, finnes det spesielle øvelser som strammer og fjerner fett fra slike områder – spesielt mage, rumpe, lår, bryst eller rygg. Du kjenner sannsynligvis øvelser som kun fokuserer på magen eller bena, og glemmer at ryggen er en svært viktig del som bør styrkes. Dette kan i stor grad endre utseende på din kroppsbygning.

Disse irriterende «valkene» på ryggen blir vanligvis et problem når du bruker en sports-BH, badedrakt eller en stram kjole. Dette området er utsatt for akkumulering av fett, og fjerning krever mye engasjement og disiplin. Hvis du er interessert i å lære hvordan du eliminerer ryggfett, bør du lese videre.

Øvelser som styrker ryggen og forbrenner fett

Øvelse 1

2-back-reach

Rull ut en yogamatte. Ligg med ansiktet ned og armene strukket fremover (eller bakover hodet). Uten å løfte føttene, forsiktig strekk ryggen opp, så tilbake til startposisjon. Utfør to sett med denne øvelsen, ti repetisjoner per sett.

Øvelse 2

Samme posisjon som i øvelse 1. Denne gangen, plasser hendene på halsen. Løft overkroppen utenfor matten og tilbake til startposisjon. To sett med 15 repetisjoner hver.

3-back-stretch

Øvelse 3

Samme stilling som før, men denne gangen i stedet for å løfte opp ryggen, strekker du deg til den ene og deretter den andre siden (som om du ønsker å se hva som er på høyere, deretter venstre side). Pårøv å holde resten av kroppen stille.

Øvelse 4

Har skal du komme i yoga positur kjent som «katten». Slapp av i ryggen, så strekk den oppover så langt du kan (som en katt ville gjort). Deretter trekk magen ned til gulvet som om du ville legge deg. Gjenta denne øvelsen fem ganger.

Svømming

Svømming er en utmerket måte å trene ryggmuskulaturen på. Samtidig, er det en meget avslappende aktivitet. Det er en fin måte å få mosjon på, styrke ryggen og fjerne overflødig fett fra ryggen.

Vektløfting

Enhver god fettforbrenningsrutine bør omfatte vekttrening. Du kan bruke manualer for å styrke og bygge muskelmasse, og dermed øke metabolismen. Det vil hjelpe deg med å forbrenne mer fett – selv mens du hviler. Alt du trenger å gjøre er å begynne å trene litt styrke hver dag. Det er ikke nødvendig å løfte tunge vekter, bare noen få kilo vil gjøre susen.

Intervaller

4-cardio

Kardiovaskulær trening øker pulsen, hjelper kroppen med å forbrenne kalorier lettere. Intervalltrening vil hjelpe deg med å eliminere ryggfett. Du kan fritt velge hvilke aktiviteter du liker, for eksempel løping, jumping jacks, elliptisk trening, sykling eller hoppe tau.

Crunches

Selv om vi vet at mageøvelser som crunches er målrettet mot magen, kan de også hjelpe deg med å bli kvitt fett i korsryggen. Tren hele magen, med fokus på sidene (hoftene). Du kan også legge til sidestrekninger og statisk tøying.

Anbefalinger for best resultat

  • Vi vet at å bli kvitt uønsket fett er et komplisert mål. Det kan kun oppnås med stor disiplin og innsats. Ryggen vil kreve mer trening og innsats da det er et vanskelig området. Men hvis du følger øvelsene nevnt ovenfor, vil du fort se resultatene.
  • Husk at for å miste uønsket fett, er det avgjørende å ha en balansert diett, fri for fett, stekt mat, sukker og mer. Det er alltid en god ide å legge til mer sunn mat og drikke som frukt, grønnsaker, grønn te, vann, mat høy i fiber og protein osv.
  • Ryggmassasje er også en god ide. Det vil gradvis eliminere valkene på ryggen.
  • Husk at en god holdning styrker ryggen. Du bør alltid prøve å ha en oppreist holdning.

Vi håper at du har hatt glede av denne artikkelen!