Stresset? Spis deg til indre balanse

Har du hatt flere hektiske dager? Krever din jobb og familie mer fra deg hver dag, og du vet ikke hva du skal gjøre? Stopp et øyeblikk og ta et dypt åndedrag. Du er stresset, og det er på tide å innse det. Kroppen din gjennomgår en rekke biokjemiske endringer som påvirker din helse, og dermed må du ta noen forholdsregler før det er for sent.

Det er viktig å være klar over når vi er stresset og tøyer grensene for vår styrke. Vi trenger også å vite hvordan vi kan etablere bedre mestringsstrategier. Husk at i tillegg til adekvat håndtering av alle de negative følelser og forståelse av hva som er våre sanne prioriteringer i livet, er det viktig å også ha omsorg for oss selv fra innsiden og lære å oppnå indre balanse.
For å hjelpe deg med din indre balanse og naturlig lindring av stress, ønsker vi å fortelle deg hvilke matvarer som aldri bør mangle fra kostholdet ditt fra denne dag fremover. Ta notater!

1. Si ja til nøtter

valnøtter

Dette er noe du alltid bør huske på: å være i en tilstand av stress kan føre til biokjemiske forandringer i hjernen vår. Dette forklarer hvorfor vi kan bli besatt på visse ting, se ting fra et negativt standpunkt og til og med hvorfor en langvarig stressende situasjon ofte fører til depresjon.

Det er noen matvarer som bidrar til å motvirke disse biokjemiske endringer som hindrer indre balanse, og nøtter er en av de beste allierte til å gjøre dette. Vil du vite hvilke nøtter er best?

  • Mandler, valnøtter og hasselnøtter: Disse nøttene er svært rike på vitamin B, som har den utrolige egenskapen med å forbedre stemninger. Hva den gjør er å regulere utskillelsen av serotonin i hjernen, et svært viktig signalstoff som bidrar til å forbedre kommunikasjonen mellom våre nerveceller. Hvis det er et underskudd eller en ubalanse, økt angst, nervøsitet, søvnproblemer…

Du bør spise 2 valnøtter, 3 mandler og 5 hasselnøtter hver dag. Det er best å spise dem i de første timene av dagen.

2. Bananer

Leger og ernæringsfysiologer vurderer banan som den beste frukten mot stress, og den er ideelle for å bekjempe den daglige angsten som vi vanligvis kjenner på. Her forklarer vi bananens viktigste egenskaper som bidrar til å fremme indre balanse:

  • Bananer er rike på vitamin A og vitamin B, som bidrar til å balansere mange av nevrotransmitterne som serotonin, som er det som gjør at du føler deg stresset.
  • I tillegg til å være svært rik på kalsium og magnesium, er bananer fremfor alt rike på kalium. Takket være dette elementet reguleres den elektriske ladningen av nervecellene. Du unngår eventuelle endringer som kan øke nervøsitet og få hjertet til å slå fortere eller føre til at kroppen blir mer følsom for visse sentralstimulerende midler.
  • Bananer er også rik på tryptofan, som er en type aminosyre som hjelper oss å syntetisere proteinene, for å regulere nivået av serotonin og, viktigst av alt, for å bidra til å balansere nivået av hormonet melatonin, noe som er meget viktig for å kunne synkronisere sykluser av våkenhet og søvn.

3. Mørk sjokolade

Håpet du at sjokolade skulle være på denne listen? For ja, det er den! Imidlertid er det viktig å presisere at vi snakker om mørk sjokolade uten sukker.

Husk at når du føler deg stresset, er det ideelt å ha litt mørk sjokolade med deg i vesken. I tillegg til å smake deilig og gi en fyllende effekt, kan det hjelpe din indre balanse gjennom disse aspektene:

  • Mørk sjokolade er rik på magnesium og fenyletylamin, en forløper til serotonin, som du vet vil hjelpe deg å regulere hjernens kjemi som stimulerer angst og negative tanker forårsaket av stress.

Og husk, mørk sjokolade må alltid være uten sukker!

4. Laks

laks

Laks er perfekt til middag. Hvis du klargjør den i ovnen med en god mengde sitronsaft, litt asparges og litt dampet brokkoli, vil du kunne nyte en middag som både er sunn og riktig for å behandle stress og forbedre din indre balanse. Grunnen til dette er basert på følgende forhold:

  • Laksens omega 3-fettsyrer, som i tillegg til å bekjempe betennelse, vil bidra til å redusere nivået av kortisol i kroppen din. Som du vet er dette hormonet hva som forårsaker en endring av mange av våre vitale organer, en økning av hjertefrekvensen, spenning, fordøyelsesproblemer, etc.

Det vil være bra å spise laks eller annen type fet fisk, som sardiner, to eller tre ganger i uken. Ifølge en rekke studier, kan denne type mat, som er rik på omega 3 fettsyrer, redusere stressnivået vårt med 20%.

5. Yoghurt

yoghurt

Naturlig yoghurt uten sukker er en av de beste naturlige probiotika. For eksempel er det svært hensiktsmessig å spise den til frokost blandet med noen biter av frukt eller nøtter.

  • Probiotika bidrar til å redusere alle typer betennelser og regulerer vår fordøyelse og tarmkanaler som vanligvis blir endret når vi er stresset.
  • I tillegg til dette svært viktig faktumet, må vi ikke glemme at yoghurt er veldig nyttig for nervesystemet, siden den er rik på proteiner og samtidig hjelper å syntetisere tryptofan. Denne aminosyren, som vi har nevnt før, bidrar til å regulere nivået av serotonin.

Så ikke glem å inkludere alle disse matvarene når du føler deg stresset. Prøv å oppnå intern balanse!