10 helsemessige fordeler ved å legge til linfrø til kostholdet ditt

desember 11, 2016
Selv om de fleste av deres fordeler er interne, kan det å spise linfrø også bidra til å forsinke for tidlig aldring og forsinke fremkomsten av rynker.

Linfrø (linum usitatissimum) er en plante som brukes i både tekstil- og næringsmiddelindustrien.

I de siste par årene har linfrø blitt ganske kjent, på grunn av at det har blitt bevist at de inneholder næringsstoffer som gir dem bruksområder innenfor et bredt utvalg av legemidler og skjønnhet.

Disse frøene er rike på omega 3 fettsyrer, antioksidanter og andre viktige stoffer som fungerer som kosttilskudd som forbedrer helsen.

Faktisk, på grunn av deres ernæringsmessige helsefordeler, har det blitt anbefalt at man inkluderer linfrø som en del av vekttapsprogrammer.

Imidlertid finnes det også andre fordeler ved å inkludere linfrø til ditt daglige kosthold. I denne artikkelen ønsker vi å dele 10 av de beste fordelene med linfrø, slik at du ikke går glipp av muligheten til å prøve dem.

1. Linfrø hjelper deg ned i vekt

ga%cc%8a-raskere-ned-i-vekt

Vegetabilske fibre som linfrø inneholder er mektige allierte når det gjelder å gå ned i vekt på en sunn måte.

Disse næringsstoffene forbedrer fordøyelsesprosessene og får deg til å føle deg mettere slik at du unngår å få i deg for mange kalorier.

2. De kontrollerer kolesterol

Linfrøenes betydelige innhold av løselig fiber hindrer kolesterol fra å blandes med oksygen i arteriene, samt til å fjerne det fra arteriene naturlig.

Dette er fordi fiber vikler seg rundt skadelige lipider og forhindrer at de holdes fanget i blodet.

3. De bekjemper inflammatoriske lidelser

lindre-leddgikt

Mange eksperter mener at opprinnelsen av en god del kroniske sykdommer er feilfunksjon av de inflammatoriske prosessene i kroppen.

Disse frøene inneholder et stoff som heter linolensyre som har en antiinflammatorisk handling, noe som er veldig bra for kroppen.

Dette er grunnen til at et daglig inntak av linfrø er nøkkelen til forebygging og behandling av:

  • Gastritt
  • Tendinitt
  • Kolitt
  • Gikt
  • Artrose

4. De bekjemper kreft

27 anti-kreftfremkallende stoffer som kan være nøkkelen til kreftforebygging og behandling, har blitt funnet i linfrø.

En av de mest fordelaktige forbindelsene, lignin, virker som en mer kraftfull antioksidant enn E-vitamin.

Takket være dette, beskytter linfrø mot celleskader og reduserer nærværet av ondartede svulster, slik som de som finnes i brystene.

5. De legger til rette for den hormonelle balansen

shutterstock_276565730-500x334

Mange ernæringseksperter er enige om at linfrø er en av de beste matvarene for kvinner i overgangsalderen, eller de som lider av hormonell ubalanse. Dette er fordi de inneholder fytoøstrogener som balanserer hormoner naturlig.

Videre øker inntaket av disse frøene fruktbarheten og bidrar til å kontrollere de fysiske symptomene som er et resultat av en reduksjon i østrogennivåene.

6. De forbedrer fordøyelsen

Oppløselige og uoppløselige vegetabilske fibre er nyttig ved behandling av fordøyelsesproblemer som halsbrann, gastritt og forstoppelse.

På grunn av deres store absorpsjonskapasitet, reduserer de et overskudd av magesyre og hindrer dannelse av magesår.

Linfrø er også et naturlig smøremiddel og avføringsmiddel som muliggjør avføring uten å endre pH-verdien av tarmfloraen.

7. De gir økt energi

bra-for-trening

Til tross for at de har et lavt kaloriinnhold, har linfrø et høyt energiinnhold som vi kan dra nytte av for å bedre fysisk og mental yteevne.

Ved å spise disse frøene vil du kunne øke hastigheten på kaloriforbruket ditt, samtidig som du får økt energi under trening og andre fysiske aktiviteter.

8. De beskytter den kardiovaskulære helsen

På grunn av deres innhold av syre, omega 3 og antioksidanter, hindrer linfrø effektivt dannelsen av blodpropp og arteriell stivhet.

Disse egenskapene vil alltid være effektive så lenge inntaket av disse frøene blir kombinert med et balansert kosthold og andre sunne vaner.

9. De forhindrer for tidlig aldring

forhindrer-for-tidlig-aldring

Vitaminer som fungerer som antioksidanter, som linfrø inneholder, er nyttige for å redusere for tidlig aldring, som oppstår på grunn av virkningen av frie radikaler.

Slike vitaminer inkluderer:

  • Kompleks B-vitamin, inkludert folsyre
  • C-vitamin
  • E-vitamin

10. De reduserer væskeansamlinger

Som et resultat av deres mineral- og fiberinnhold, forbedrer linfrø nyrefunksjonen slik at våre nyrer kan filtrere overskudd av vann og natrium.

Deres vanndrivende effekt krymper kroppens vev og stopper dem fra å holde tilbake overflødig vann igjen.

Disse fordelene kan nytes ved at man inntar disse frøene daglig, før eller under hvert hovedmåltid.

Til syvende og sist er målet å spise malte linfrø, da dette gjør det lettere å fordøye dem. På denne måten kan du inkludere dem i salater, supper, milkshake og mange andre oppskrifter.

FRA NETTET