3 hovedfordeler med auberginevann

januar 30, 2017

Kjenner du til de ulike fordelene du får ved å drikke auberginevann?

Du blir kanskje overrasket over å høre at for århundrer siden ble auberginer ansett for å være en giftig og farlig plante. Hvorfor? På grunn av sin mørke farge. Men over tid, i India, oppdaget de mange medisinske fordeler som finnes i denne grønnsaken, og det ble sakte en uunnværlig ingrediens i mange remedier.

I dag er fordelene med aubergine kjent rundt om i verden – for eksempel er de fleste nå klar over at aubergine hjelper til med å behandle kardiovaskulære sykdommer, smerte fra leddgikt, og den kan også bidra til å helbrede solbrenthet. Disse fordelene er tilgjengelig for nesten alle.

Vil du virkelig gå glipp av disse mulighetene? Vel, vi har bare begynt å skrape i overflaten. I dagens artikkel vil vi gå over de tre viktigste fordelene du kan få fra å drikke auberginevann. Følg med!

1. Auberginevann kan senke kolesterolet

kolesterol

For noen år siden, gjennomførte US Department of Agriculture en studie som bekreftet en mistanke mange hadde hatt i en stund: auberginevann bidrar til å redusere nivåene av dårlig kolesterol i blodet. La oss se hva noen av de viktigste konklusjonene i studiene var:

  • Klorogensyre, den mest rike antioksidanten i aubergine, er den mest effektive for å redusere nivået av dårlig kolesterol (LDL).
  • Auberginevann stimulerer blodsirkulasjonen, noe som bidrar til å forhindre at plakk fester seg til veggene i blodårene dine.
  • Når du forbereder auberginevann, er det viktig å alltid la skinnet være på mens du koker det. Skinnet inneholder den høyeste konsentrasjonen av flavonoider. Dette er antioksidanter som bidrar til å opprettholde kardiovaskulær helse.

Ikke gå glipp av: Senk kolesterolet ditt med disse 5 hjemmelagde remediene

2. Auberginevann kan lindre smerte fra leddgikt

Reduser leddgikt med auberginevann

Hvis du lider av smerter og hevelser i leddene på regelmessig basis, kan du prøve å drikke auberginevann. Betennelsen, rødheten og smertene forbundet med revmatoid artritt (leddgikt) kan lindres takket være de medisinske egenskapene til denne unike grønnsaken.

  • Som nevnt ovenfor, er en av de viktigste forbindelsene i aubergine klorogensyre. Det er utmerket for å redusere infeksjoner og betennelser.
  • Og la oss ikke glemme de utallige vitaminene og mineralene som finnes i aubergine som bidrar til å styrke ledd, brusk, og muskelvev. Hvis du drikker auberginevann med jevne mellomrom får du også en sunn dose av vitamin A, B1, B2, C og E, samt mineraler som kalium, kalsium, magnesium, jern og fosfor. Som om ikke det var nok, inneholder aubergine også andre gunstige stoffer som folat, fiber og karbohydrater.

3. Auberginevann kan bidra til å bekjempe overflødig fett

Fett på ryggen

Fordelene med auberginevann for vekttap er godt kjente, og de er svært effektive. Men vet du hvorfor det fungerer så bra?

  • Du har sikkert lagt merke til at når du spiser aubergine, har den en litt bitter smak. Vet du hva som forårsaker dette? Aubergine inneholder visse medisinske forbindelser som hjelper til med å rense kroppen og fremfor alt, å stimulere bedre leverfunksjon. I tillegg til dette, forbedrer auberginevann galleblærens funksjon for å fremme bedre fordøyelse og brenne mer fett.
  • Et annet interessant faktum er at auberginevann kan bidra til å gradvis redusere størrelsen på midjen og fokusere på det plagsomme magefettet. Dette er fordi det er både et rensemiddel og et vanndrivende middel – altså, hvis du drikker rikelig med auberginevann og lever med en sunn livsstil med et godt treningsprogram, vil du miste fett veldig enkelt.

Oppdag: 5 grunner til å inkludere aubergine til middagen din: begynn i dag!

Hvordan lager du auberginevann?

For å forberede auberginevann er alt du trenger en mellomstor aubergine og en liter vann. Det er ingenting som er for komplisert med denne oppskriften, og som vi har sagt hele tiden, det er veldig sunt – så hvorfor ikke starte i dag? Her er hvordan du gjør det.

Ingredienser

  • 1 mellomstor aubergine
  • 1 liter vann
  • Saften fra ½ sitron

Forberedelse

  • Vask auberginen godt, kutt den så i skiver.
  • Kok literen med vann, deretter legger du i aubergineskivene. Pass på så du ikke brenner dem.
  • Kok aubergineskivene i minst 20 til 25 minutter, til de er veldig myke. Når de har myknet, la dem ligge i vannet i minst en time.
  • Etter en time har gått, sil av væsken og spar på den. Du kan oppbevare auberginevannet i en flaske eller en annen mørk krukke (mørkt glass vil bevare det best).
  • Nå kan du blande inn sitronsaften i flasken eller krukken du valgte. Rist blandingen så det blandes godt.
  • Drikk auberginevann gjennom hele dagen. Prøv å ta ett glass på tom mage først om morgenen, så et annet etter lunsj, et tredje i løpet av ettermiddagen, og den siste koppen etter middagen. Gjør dette i sju dager på rad, en gang i måneden. Du vil raskt begynne å legge merke til de mange fordelene med auberginevann.
FRA NETTET