3 måter å forbedre hjertehelsen din på

juli 6, 2017
Hjertesykdommer er den fremste morderen i dag. Lær hvordan du begynner å ta vare på hjertet ditt i dag. Det er absolutt verdt det!

Gi livet ditt et løft i dag. Forbedre din hjertehelse.

Dette er en annen måte å gi kroppen din en daglig dose av kjærlighet på. Dette tillater deg også å trives både innvendig og utvendig.

Vårt daglige liv inkluderer utallige små vaner. Mange ganger har disse små vanene skadet hjertet vårt.

Å sitte for mye, manglende evne til å håndtere stress godt, og å ha dårlige spisevaner, påvirker alle vårt viktigste organ. Dette skjer nesten uten at vi merker det.

Det beste øyeblikket å ta vare på din hjertehelse på, er akkurat nå. Det spiller ingen rolle om du er 15 eller 60 år gammel. Du trenger ikke å vente på at legen din skal fortelle deg at du har høyt kolesterol eller blodtrykk for å begynne å gjøre små endringer.

Å investere i nåtiden betyr å føle seg bra i fremtiden. Vi foreslår at du setter disse enkle strategiene i praksis for å forbedre din hjertehelse.

Hjertet ditt, et seriøst emne

Akkurat nå vet vi alle at sykdommen som vi frykter mest, er kreft. Det har vanligvis også en større innvirkning.

Vi kan imidlertid ikke glemme at hovedårsaken til død kommer fra hjertesykdommer.

Ifølge data fra Verdens helseorganisasjon (WHO), er de 10 sykdommene som forårsaker flest dødsfall hvert år følgende:

  • Iskemisk hjertesykdom
  • Slag
  • Nedre luftveisinfeksjoner
  • Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
  • Diarésykdom
  • HIV/AIDS
  • Kreft i luftrøret, bronkiene eller lungene
  • Tuberkulose
  • Sukkersyke
  • Veitrafikkulykker
  • Hypertensiv hjertesykdom
  • For tidlig fødsel og lav fødselsvekt

Som du ser fra disse dataene, er hjertesykdommer en av de viktigste utfordringene helseinstitusjonene står overfor.

Noe som du bør huske på er at en stor prosentandel av disse tapene kan unngås. Dette er imidlertid bare mulig hvis tar godt hånd om våre daglige vaner.

Å trene, spise godt og ikke røyke er noen ting du kan gjøre. Du bør også ta hensyn til sykdommer i din familiehistorie.

Hjertet ditt ber deg om å ta vare på det hver dag. I denne artikkelen vil vi dele tre måter du kan gjøre dette på.

Tre nøkler for å ta vare på ditt hjertehelse

«World Heart Day» har blitt feiret 29. september hvert år siden 2000. I 2016 brukte World Heart Federation mottoet «Power your life».

Denne enkle setningen tar med seg styrken og motivasjonen vi alle burde ha for å ta vare på vårt hjerte.

Medisinske institusjoner forteller oss at folk ikke er klar over risikofaktorer som påvirker deres hjertehelse.

Hovedproblemet er at mange ganger begynner det stille. Kolesterol og hypertensjon er to forhold som ikke viser symptomer før lenge etter at de har startet.

Vi trenger å åpne øynene våre og være gode voktere av vår helse. Vi må lære å gi våre liv et løft med disse tre rådene.

1. Gå en halvtime om dagen fem ganger i uka

Å komme seg ut og i en halv time om dagen tar ikke mye. Det ødelegger ikke noen rutine og krever ikke ekstreme ofre. Kroppen din blir vant til det. Og viktigst, du trenger det.

Å gå i et konstant og tilstrekkelig tempo er den beste hjerteøvelsen du kan få.

Kom deg ut og gå i et naturlig miljø. Du kan til og med gjøre det med godt selskap. Alt du trenger er gode sko og skikkelige klær.

Hvis du har beinproblemer som artrose i kne eller hofte, kan du gå på en tredemølle. Gå på maskinens flate, sikre overflate. Unngå også å overvelde deg selv og muligens forårsake lesjoner ved å kontrollere tempoet til enhver tid.

2. Se opp for faktorer som er farlige for hjertet

Det første du må gjøre er å få periodiske kontroller hos legen din. Du bør passe på følgende indikatorer:

  • Blodtrykk
  • Kolesterol
  • Blodsukker
  • Kroppsmasseindeks (BMI)

Hvis du har en familiehistorie med hjertesykdom, bør du fortelle legen din om dette.

3. Du er hva du spiser

Hva spiser du? Tror du at du har et godt kosthold?

Noen ganger er vi bare drevet av ønsket om å spise bestemte matvarer. Dette forårsaker skade på hjertet ditt.

Fremfor alt må vi være oppmerksom på hva vi legger på fatene våre. Dette er en annen måte vi kan ta vare på oss selv på.

For å gjøre det, følg disse enkle rådene:

  • Bli kvitt mettet fett, transfett, sukker og salt i måltidene dine så mye som mulig.
  • Spis sitrusfrukter: de er gode for å redusere kolesterolet.
  • I løpet av uken, spis aubergine, rosenkål, artisjokk, brokkoli, ruccola og tomater. Disse grønnsakene er gode for hjertes helse.
  • Legg til smoothies, yoghurt, chiafrø, linfrø og sesamfrø til måltidene dine.
  • Hvis de er i sesongen, nyt noen granatepler. De er gode for hjertet ditt.
  • Spis hvitløk og løk så mye som mulig.
  • Spis ca. 30 gram mørk sjokolade hver dag. Dette vil legge til litt lykke til livet ditt og hjelpe hjertet ditt.
  • Laks er også et godt kjøtt å spise.

Begynn å ta vare på hjertes helse i dag. Det er verdt det!

FRA NETTET