4 enkle øvelser for å lindre nakkesmerter

Dårlige sittestillinger, stress eller gale bevegelser kan forårsake nakkesmerter. Med disse øvelsene kan du faktisk oppleve umiddelbar lindring.

Nakkesmerter er veldig vanlig og svært ubehagelig. De varierer i intensitet, og noen ganger er det så ille at det ikke er til å holde ut. Men det finnes enkle øvelser for å lindre nakkesmerter. Det føles ofte som en stikkende smerte som blir verre og verre, og til slutt blir det vanskelig å få den søvnen du trenger.

Hvis du vil ha litt lindring, har vi noen forslag til deg her. Disse øvelsene er så enkle at du kan gjøre dem selv hjemme.

Er du klar?

Årsakene til nakkesmerter

Stressrelaterte nakkesmerter

Hvis du har nakkesmerter og lurer på hvorfor, ta en kikk på disse årsakene og prøv å finne ut om en av dem gjelder deg. Slik har du større sannsynlighet for å kunne gjøre noe med det så snart som mulig.

  • Dårlig sittestilling. Du kan ha dårlig kroppsholdning av en eller flere grunner, som å ha dataskjermen i feil høyde og avstand.
  • Stress. Enten det kommer fra arbeid, personlige problemer eller noe annet, kan stress noen ganger forårsake nakkesmerter.
  • Å bevege seg på feil måte. Hvis du gjør en brå bevegelse eller utfører en spesiell øvelse på feil måte, kan det gi deg nakkesmerter. Da kan denne smerten forsterkes og videreutvikles av for eksempel en dårlig sittestilling ved datamaskinen.

Øvelser for å lindre nakkesmerter

1. Nakkerull

Smerter i nakken

Benytt ethvert ledig øyeblikk gjennom dagen til å gjøre denne øvelsen. Det er best å gjøre det mens du sitter i en stol, med god støtte i ryggen. Hold armene avslappet og hvil dem på armlenene eller på knærne.

  • Før haken mot en av skuldrene og vri hodet til først den ene siden, så den andre.
  • Gjenta dette flere ganger, minst 5 ganger til hver side.

2. Sidebøyninger

Sidebøyninger hjelper deg med å støtte opp ryggen.

  • For å gjøre dette, sitt på en stol og prøv å få øret til å berøre skulderen.
  • Legg en hånd på hodet for å hjelpe til, men ikke overdriv; press forsiktig.
  • Gjenta med den andre siden.

3. Tøyninger frem og tilbake

Øvelser for nakken

Å bevege hodet frem og tilbake vil også bidra til å løsne spenninger i nakken.

  • For å gjøre det riktig, len hodet bakover og se i taket.
  • Så bøyer du hodet forsiktig tilbake til startposisjonen, før du lener det andre veien og ser ned i gulvet.
  • For at denne øvelsen skal fungere må du slappe av i kjeven ved å puste rolig, og ikke krumme ryggen.

4. Slapp av i skuldrene

Lag sirkelbevegelser med skuldrene og roter dem i begge retninger. Og mens du gjør dette, ikke bøy ryggen; hold den rak. Gjør 10 repetisjoner.

Dette bør løsne spenninger i skuldrene og dermed lindre nakkesmerte.

Andre viktige tips

Massasje

Foruten disse øvelsene som vil hjelpe deg å tøye ut musklene i nakken og området rundt, finnes det også andre måter å løse opp muskelspenninger og slappe av på. Et annet godt alternativ er for eksempel yoga.

Du kan også få en massasje. Ikke alle av oss har muligheten til å få profesjonell massasje, men hvis du masserer deg selv kan det være enda mer effektivt. Hvis du har mulighet til å besøke en fysioterapeut er det flott, men hvis ikke kan du prøve på egen hånd. Finn det anspente området og masser forsiktig.

Legg varme kompresser på området og prøv å bruke en hårføner.

Unngå å bære for tungt, som en tung ryggsekk eller veske, hvis du kan. Hvis du må bære noe tungt, ikke glem å løfte med bena og ikke ryggen. Trenger du å lindre nakkesmerter? Prøv disse øvelsene!

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET