5 dårlige vekttapsvaner

I stedet for å følge meningsløse dietter på egenhånd, er det viktig at du kontakter en spesialist som kan skreddersy en etter dine unike behov.

Å miste vekt er muligens et av de mest etterspurte målene hos både menn og kvinner.

Mange har en tendens til å gjøre dette målet til en besettelse og kan ende opp med å forårsake ulike problemer for seg selv, ikke bare fysisk, men også psykologisk.

Når vi legger til dette til en stillesittende livsstil, begynner de ekstra kiloene å samles opp.

Dette fører oss til et overveldende antall av muligheter til å gå ned i vekt, hvorav noen brukes feil, mens andre rett og slett ikke er riktige for kroppene våre.

For det første er det viktig å ha en sunn livsstil. Dette inkluderer:

  • Et balansert kosthold
  • Trening (minst 3 ganger i uken)
  • Fredelig søvn (minst 8 timer per natt)

For det andre, snakk med en lege du stoler på for råd. Det er også nyttig å snakke med en ernæringsfysiolog eller spesialist innen fysisk helse som kan hjelpe deg med vekttapsprosessen.

Sist men ikke minst, unngå dårlige vaner og ikke la angsten få det beste av deg.

Når det gjelder de tingene vi ikke anbefaler når du prøver å gå ned i vekt, la oss snakke om noen dårlige vekttapsvaner, slik at du ikke blir offer for dem! Ikke gå glipp av det!

1. Å hoppe over frokosten for å miste vekt

Det er et klisjé-ordtak om slanking som sier at «frokost er dagens viktigste måltid». Til tross for at det har blitt helt oppbrukt, har det mye sannhet.

Etter langvarig hvile, vil det å spise frokost aktivere stoffskiftet, gi kroppen energi, og forberede kroppen på dagens rutine.

Likevel, i et forsøk på å gå ned i vekt, hopper mange over frokosten.

I virkeligheten vil det eneste dette gjør være å endre stoffskiftet, og dermed blir det vanskeligere og vanskeligere å miste vekt.

Faktisk kan det produsere en økning i kroppsmasse.

2. Å følge meningsløse dietter

Selvfølgelig består dietter av matvarer vi spiser gjennom dagen. Den første anbefalingen dreier seg om å spise sunt, noe som er synonymt med å spise et balansert kosthold.

Enten det er for å gå ned i vekt eller å holde deg frisk, er det nødvendig å spise alle typer mat.

Imidlertid bør det legges stor vekt på grønnsaker, frukt og hvitt kjøtt, og selvfølgelig må du unngå å spise i overskudd.

En vanlig feil er å adoptere meningsløse eller underlige dietter (med andre ord, dietter annonsert som vekttaps-«mirakler».)

Det eneste denne typen dietter gjør, er å forlenge tomme løfter, tjene på uvitenhet og å sette helsen til de som er desperate for å nå sine mål i fare.

3. Mangel på søvn

Kvinne ligger våken i sengen

En av de grunnleggende prinsippene eller vanene for god helse er å oppnå avslappet søvn. Dette er oppnådd av et sunt, fredelig og komfortabelt miljø.

Når du ikke sover godt eller ikke føler deg uthvilt neste dag, er det sannsynlig at angsten vil slå seg ned.

Det uutslettelige ønsket om å spise all slags mat gjennom dagen kan dukke opp. Logisk nok skaper dette en negativ innvirkning på vekttapsprosessen din.

4. Å spise alene for å miste vekt

Selv om det kan virke litt ensomt eller gammeldags, går det å spise alene utover det faktum at det kan være kjedelig.

Denne praksisen bidrar til en økning i matproporsjoner i hver skjefull.

Som konklusjon spiser du raskere når du er alene enn når du har selskap. Dette resulterer i at maten ikke fordøyes ordentlig, noe som gjør vekttap til en umulig oppgave.

5. Å ha en stillesittende livsstil

Kvinne spiser usunn mat foran TV-en

En av de mest skadelige vanene mennesker har, er å leve med en stillesittende livsstil. Dette påvirker ikke bare dine vekttapsmål, men det kan også skape gunstige forhold for utvikling av kroniske sykdommer.

Av disse er fedme det mest fremtredende. Det er en av de farligste sykdommene, da det kan resultere i død og mange andre komplikasjoner.

Med det sagt, anbefaler Verdens Helseorganisasjon (WHO) å trene minst tre ganger i uka.

FRA NETTET