5 enkle metoder for å redusere væskeansamling

april 25, 2017
Karbohydrater er en stor hjelp i å redusere væskeansamling. Du trenger bare å velge de rette for det du vil gjøre.

Væskeretensjon, også kjent som væskeansamling, er et problem for folk som ønsker å holde seg i form. Det bremser hvor raskt vi forbrenner fett og gir oss mer volum.

Dessuten er det mer plagsomt når tilstanden forverres. Væskeretensjon kan komme i veien for hvile og avslapning. Vi kan f.eks. sitte i sofaen og se en film, og ut av intet kan vi plutselig oppleve spasmer eller prikking på grunn av dette problemet.

Vi trenger å variere våre daglige vaner for å bli kvitt dette problemet, eller i hvert fall for å redusere det. Men hva forårsaker væskeretensjon?

Væske samles i våre blodårer eller i lymfesystemet. Derfra skal de bli behandlet og forsvinne. Men noen ganger blir det for mye væske å håndtere.

Andre ganger, uavhengig av den ideelle mengden væske, klarer ikke våre blodkar å behandle den. Det er mange årsaker til dette problemet, og noen av dem er dårlig sirkulasjon, fedme eller nyresvikt.

På grunn av dette bør du snakke med legen din om dine bekymringer. Du vet aldri om det kan være et mer alvorlig problem som skjuler seg bak.

Når det er sagt, er det vanligvis en enkel årsak. Det kan være relatert til:

  • At man blir sittende eller stående på ett sted i lang tid
  • Endringer i temperatur
  • Eggløsning og menstruasjonssyklus
  • Mangel på fysisk trening

Det kan også dukke opp med:

  • Visse medisiner
  • En overdreven mengde salt i kostholdet ditt

Uansett årsak kan vi gjøre noe for å redusere væskeansamlingen. Og det er både enkelt og krever lite.

5 enkle måter å redusere væskeansamling på

1. 45 minutters gange hver dag

Gange i høyt tempo vil utvilsomt øke din livskvalitet.

Når du går, bruker du musklene. Og når du gjør det, begynner blodet å flyte raskere og uten anstrengelse.

Ved å gjøre dette, vil væsken i blodet spre seg. Dessuten vil svetten gjøre at vi blir kvitt noen av disse væskene. Det reduserer mengden arbeid som kroppen din må gjøre.

2. Drikk 8 glass vann om dagen

Mange slutter å drikke vann for å unngå at kroppen får i seg mer væske. Dette er ikke lurt fordi kroppen din trenger vann for å fungere riktig i denne situasjonen. Den bruker nemlig vann for å bli kvitt det vi ikke trenger.

Så de som har dette problemet trenger å drikke mer vann. Men dette kan være vanskelig for noen fordi de ser på det som en kjedelig oppgave.

Hvis dette er tilfellet, anbefaler vi at du prøver å drikke te. Te er vanndrivende, den varmer oss opp og den har mange egenskaper som hjelper å holde oss friske.

3. Spis karbohydrater

Når vi starter med en vekttapsdiett, er noe av det første vi gjør å kutte ut karbohydrater. Men disse gir oss den energien vi trenger for å tenke og arbeide.

Husk også på at noen karbohydrater er bedre enn andre. Den beste tingen å gjøre er å spise fullstendige karbohydrater og fullkorn i små mengder. For å gjøre dette, kan du prøve bokhvete eller speltmel.

4. Spis vanndrivende frukt

Frukt er en annen kontroversiell matvare å spise. Og fordi frukt inneholder sukker, må vi være forsiktige.

Men, i likhet med karbohydrater, finnes det noen fruktsorter som er mer nyttige enn andre for å bli kvitt overflødig væske i kroppen.

De beste er:

  • Kiwi
  • Epler
  • Sitroner
  • Jordbær
  • Ananas
  • Meloner

Du kan spise dem som de er eller drikke dem i en juice eller smoothie.

5. Spis mat som er rik på vitamin B6

Dette vitaminet oppløses i væsker. Den muliggjør deretter fjerning av væskene.

De beste kildene til vitamin B6 er:

  • Belgfrukter
  • Lever
  • Fullkorn
  • Komplette frokostblandinger
  • Flyndre

Med disse enkle rådene kan du bekjempe væskeansamling. Og du kan gjøre det både økonomisk og med ingredienser som er enkle å finne.

Hvis du har det veldig travelt, er det en god idé å planlegge måltidene dine hver uke. På den måten trenger du bare å lage dem uten å måtte bruke tid på finne ut hva du skal spise der og da.

Dette er en god plan som flere og flere mennesker innlemmer i sine liv. Dette er nyttig fordi det å spise sunt og å ha en full timeplan ofte virker uforenelig.

FRA NETTET