5 feil vi gjør om morgenen

desember 5, 2015
For å komme ordentlig i gang om morgenen er det ingenting som er bedre enn å ta en dusj i lunkent vann. Avslutt med å skylle kroppen i kaldt vann.

Klokken ringer og det er på tide å komme i gang. Hva gjør du vanligvis først? Hopper du rett ut av sengen og inn i dusjen, får i deg litt mat og kler på deg før du stresser av sted? Det er mange feil vi kan gjøre om morgenen. Enten du tror det eller ikke, kan slike små detaljer ha mye å si for helsen din.

I dagens artikkel skal vi lære deg om fem vanlige feil vi gjør om morgenen. Informasjonen som følger vil garantert interessere deg.

1. Ikke hopp ut av senga med en gang du våkner. Det er viktig å ta seg tid til å våkne

2-strekk

Det er to store og dårlige vaner her. Den første er å sette skingrende alarm til å vekke deg og den andre er å hoppe ut av sengen. Husk, du har akkurat tilbrakt 6-8 timer i horisontal stilling, du bør la kroppen få venne seg til at en oppreist posisjon.

Ved å stå opp for fort kan du gjøre deg selv kvalm, så fra og med i dag kan du prøve å huske disse enkle tipsene:

  • Stå sakte opp, som om det var et avslapningsritual.
  • Sett alarmen til å ringe 10 minutter tidligere enn vanlig og sørg for at den vekker deg med avslappende musikk. Bruk aldri den klassiske «ring – ring -ring».
  • Det første du bør gjøre etter at du har slått av alarmen, er å sitte i sengen og puste dypt i et par minutter.
  • Gjør noen få enkle strekkøvelser med armene. Hold hendene sammen og strekk armene over hodet. Strekk til først til venstre og så til høyre.
  • Vri nakken fra side til side, i sirkulære bevegelser. Gjør alt sakte.
  • Pust dypt inn og ut og stå opp av sengen. Føler du deg klar?

2. Forlate huset uten frokost er en stor feil!

3-frokost

Du må gjøre barna klar, få dem på skolen og komme deg på jobben i tide. Lage lunsj, bade og kle på dem, gå tur med hunden… Så mange ting! Noen ganger tilbringer du så mye tid med å hjelpe alle andre å komme seg av sted om morgenen, at du glemmer deg selv. Dette er en av de største feilene vi gjør om morgenen!

  • Stå opp tidligere slik at du har tid. Det er viktig å være rolig og ikke stresse om morgenen. Lag tid til en rolig frokost.
  • Mange mennesker starter dagen med en god kopp kaffe og ikke mer. Dette er en feil. Ideelt sett bør du starte dagen med et glass lunkent vann med sitronjuice. Frokosten inntas 15 til 20 minutter senere. Bruk denne pausen til å ta en dusj. Etterpå kan du nyte en kopp kaffe sammen med litt fiber, proteiner og frukt. På denne måten forlater du huset full av energi og med alle næringsstoffene du trenger for å starte dagen.

3. Sjekke mobilen med en gang du åpner øynene

4-ssove-med-mobil

Du ønsker å se hva som har skjedd i sosiale medier, finne ut hva som er nytt siden i går kveld eller sjekke meldinger. Men du har hele dagen på det! Det er best å våkne avslappet og distansere deg selv fra teknologien for en liten stund.

I steder for kan du stå opp, ta en dusj og spise frokosten din foran et åpent vindu, så du får litt frisk luft. I løpet av dagens første minutter er det best å holde seg unna de elektromagnetiske bølgende disse enhetene sender ut.

4. Dusje i varmt vann

5-dusj

Selvfølgelig elsker du å dusje i varmt vann, men det er ikke alltid den beste ideen. Spesielt ikke om morgenen. På denne tiden av døgnet trenger du å bli mer aktiv og for å trigge dette er det best med en dusj i lunkent eller kaldt vann. Ideelt sett bør du starte med varmt vann og avslutte med kaldt, spesielt på bena.

Skyll bena i kaldt vann slik at de ikke føles tunge og hovne. Dette vil også gjøre føttene klare til dagens arbeid. Hvorfor ikke prøve i morgen? Du vil få se hvor bra du vil føle deg!

5. Forlate huset i dårlig humør

6-godt-humør

Du vet du har en lang arbeidsdag foran deg, så du forlater huset i full fart med hodet fullt av ting du skal huske på. «Jeg er helt utslitt, hvordan skal jeg komme gjennom dagen?». Dette er en vanlig ting vi sier til oss selv eller overhører at andre sier.

Negative tanker hindrer deg i å føle deg bra og de senker livskvaliteten din. Dette skjer ofte helt ubemerket. Du ender opp med å gjøre ting du ikke liker og går glipp av de viktige. I morgen kan du prøve dette: forlat huset med en annen holding. Prøv å prende følgende ideer inn i hjernen din:

  • I dag går alle ting bra for meg. Jeg er sikker på at dette blir en flott dag.
  • Jeg skal prøve å nyte alt jeg gjør og omfavne det som skjer. Jeg forlater huset mitt avslappet. Jeg skal gå en tur på jobben og ta inn mine omgivelser; folkene, butikkene og parkene.
  • Jeg skal se det beste i mine kollegaer og mine overordnede.
  • Jeg skal gjøre en god jobb i dag. Det viktigste er at jeg er stolt av meg selv.
  • Når jeg er ferdig i dag, skal jeg få en liten belønning. Noe enkelt: jeg skal stoppe for en kaffe i en hyggelig park eller gå en tur. Eller jeg ringer en jeg ikke har snakket med på en stund.

Nå kan du se at det mange feil vi gjør når vi står opp om morgenen. Det er grunnleggende ting, men de ødelegger helsen vår litt etter litt. Så prøv å huske at livskvaliteten din bygges på at du nyter øyeblikket og er optimistisk angående fremtiden. Burde du ikke prøve i dag?

FRA NETTET