5 måter å bli motivert når du føler deg overveldet

mars 27, 2017
Er du overveldet? Er du misfornøyd med livet ditt? Ta styringen over livet ditt og begynn å jobbe med det. Sett disse ideene ut i praksis og beveg deg mot det livet du ønsker deg.

Selv om du er den mest positive personen i verden, kan du finne det vanskelig å finne motivasjon enkelte ganger. Noen ganger ender du bare opp i et hjulspor og positive endringer virker som for mye å be om.

Ikke bekymre deg. Det er håp.

Tro det eller ei, det er steg som er vitenskapelig bevist å hjelpe deg å komme over depresjon og gjøre fremskritt i livet ditt.

Motivasjon er en prosess som tar tid, repetisjon og disiplin.

Selv de mest vellykkede menneskene i verden har følt seg apatisk eller overveldet og klarte å komme over det. Den gode nyheten er at hvem som helst kan overvinne en mangel på motivasjon og nå sine mål.

Det er derfor det er viktig å huske at det aldri er for sent å bli motivert.

Hvis du holder de følgende 5 enkle stegene i tankene, kan de hjelpe deg å gjøre positive endringer som du trenger i livet ditt for å overvinne hindringer og nå dine mål.

1. Ha et klart mål

Når du føler deg deprimert, kan det være fordi du er overveldet fra å ta på deg mer enn du kan håndtere. Kanskje du prøver å gjøre for mye og glemmer fokuset og den frie viljen din.

Først og fremst er det viktig å fortsette å refokusere på målet. På den måten kan du styre alle dine krefter og engasjement mot det og oppnå de endringene du ønsker i livet ditt.

Ønsker du å gå ned i vekt? Håper du på å lese mer? Har du lyst til å våkne tidligere om morgenen?

Bestem hva målet ditt er, skriv det ned og vær så tydelig som mulig. For eksempel: Jeg skal miste 5 kilo innen 1. januar.

2. Se etter motivasjon

Dette betyr å finne det drivstoffet som vil drive deg til å bli selvmotiverende: ditt «hvorfor». Mennesker er programmert til å unngå smerte og søke etter det som gir oss glede.

Å oppleve kortsiktig smerte kan være en god strategi når du prøver å gjøre endringer som vil forbedre din livskvalitet på lang sikt.

For å komme forbi smerten vil du ikke ha noe annet valg enn å endres. Det kan være det hjernen din trenger for å bevege seg fremover.

Finn ut hvilke smertepunkter og gledepunkter du har, og koble dem med målet du skrev ned.

3. Lag en rutine for å lykkes

Når du etablerer målet ditt, er det viktig å innse at det finnes krefter som ikke har noe å gjøre med å finne motivasjon.

Når du bryter dine daglige vaner og får nye, bedre vaner, er du i stand til å snu din syklus av handlinger i din favør i stedet for å bli fanget av dårlige vaner.

Du trenger ikke nødvendigvis å gjøre store endringer for å se forbedring. Du kan starte litt etter litt, og det vil være mye lettere å øke over tid.

Dette kan være så enkelt som at du begynner å trene i 2 minutter om dagen, på et bestemt tidspunkt, og fortsetter å øke ettersom du bestemmer deg for at det er nødvendig.

Programmer hjernen din til å bryte vaner og lag en rutine hvor du blir belønnet. Å sette påminnelser på mobiltelefonen din er også nyttig.

4. Bli ansvarlig

motivert

Når du løper en maraton, kan du utfordre dine venner til å prøve det, eller å vedde på deg for litt penger, for eksempel. Dette vil motivere deg til å gjøre alt du kan for å nå det målet du lovet.

Målet ditt trenger ikke å være om å bli en profesjonell idrettsutøver eller få førsteplassen. Du trenger heller ikke å gjøre det bare for andre.

Husk at målet ditt er personlig, og å nå målet bør stort sett handle om å føle deg stolt av deg selv.

Snakk med folk om målet ditt, post din fremgang på sosiale nettverk, eller se etter grupper med mennesker som har de samme målene både på og utenfor internett. Dette vil koble deg med mennesker som hele tiden støtter og oppmuntrer deg.

5. Husk hvorfor du gjør det

Det er veldig lett å miste det drivet du hadde i begynnelsen når du fant din motivasjon og festet øynene på målet ditt. Du må hele tiden minne deg selv på hvorfor du startet.

Bruk påminnende setninger som også motiverer deg, som mens sana in corpore sano («et sunt sinn er en sunn kropp»).

Å gjenta mantraer fungerer også. Plasser dem der du ser dem når du legger deg og med en gang om morgenen.

Du kan gå et skritt videre og ta opp en selv-motivasjonsvideo for ditt «fremtidige selv», der du minner deg selv på dine motiver for å endres og hvorfor du bør holde det gående selv når det er vanskelig.

Den eneste måten du kan holde deg bevisst på hva du trenger å endre og forbedre er ved å minne deg selv på hvorfor du gjør det.

Er du overveldet? Er du misfornøyd med livet ditt? Ta styringen over livet ditt og begynn å jobbe med det. Sette disse ideene ut i praksis og beveg deg mot det livet du ønsker deg.

FRA NETTET