5 matvarer for å rense arteriene dine på den naturlige måten

januar 7, 2018
Visste du at matvarer som er rike på Omega 3-fettsyrer, er helt fantastiske for å rense arteriene dine og balansere nivåene av kolesterol og triglyserider? Og av disse matvarene er fet fisk en av de mest anbefalte

Kjenner du alle de potensielle konsekvensene av å ha blokkerte arterier? Når du gjør det, er vi sikre på at du er enig i at det er vel verdt å sørge for at du planlegger matinntaket ditt godt for å rense arteriene dine riktig.

Når legen din informerer deg om at arteriene dine blir blokkerte, bør du vite at du har større risiko for å lide av kardiovaskulære og cerebrovaskulære tilstander.

Slag, claudicatio intermittens og hjerteinfarkt er bare noen få mulige komplikasjoner.

Men fortvil ikke! Heldigvis kan rensing av arteriene være mye enklere enn det kan virke. Hemmeligheten er å forbedre livsstilen din på to måter: gjør mer fysisk trening og endre kostholdet.

Nøkkelstoffene som forårsaker dette problemet er kolesterol og triglyserider.

Kolesterol er et lipoprotein som brukes til å regulere inngang og utgang av ulike elementer til og fra celler. Når vi har for mye av det, fester kolesterolet seg til arteriene, noe som betyr at blodet ikke sirkulerer gjennom dem som det skal.

Som et resultat kan blodet ikke nå kroppens vitale organer i nødvendige mengder.

Triglyserider er fett som har samme effekt.

Med dette i tankene er matvarer som har høye nivåer av fiber, antioksidanter og sunne fettsyrer, våre allierte i kampen mot blokkerte arterier.

5 matvarer som renser arteriene dine

1. Tang

Rengjør arteriene med tang

Tang er en av de sunneste og mest næringsrike matvarene som finnes. Hvis du ikke tror på en så bastant påstand, bare ta en titt på det ernæringsmessige innholdet: det inneholder mineraler, proteiner, karotenoider og antioksidanter.

I hovedsak er det stort sett alt kroppen din trenger for å holde seg frisk og sunn. I tillegg til dens evne til å rense arteriene, bidrar tang også til å redusere høyt blodtrykk.

Derfor bør tang være en uunnværlig del av kostholdet til alle som er ivrige etter å holde seg sunne og sterke.

2. Fet fisk: Tunfisk og laks

For noen år siden hadde denne typen fisk et svært dårlig rykte. De var faktisk antatt å være svært skadelige for vår helse, nettopp på grunn av de fettnivåene de inneholder.

Vi bør imidlertid være oppmerksom på den nøyaktige typen fett de legger til vårt kosthold. Fettet i tunfisk og laks inneholder en kraftig aminosyre, hvis fordeler fortsetter å overraske oss. Det er kjent som omega-3 , som er et flott verktøy for å balansere kolesterol og triglyserider.

Det er derfor matvarer som inneholder høye nivåer av omega-3 – som tunfisk og laks – er så gode til å rense arteriene.

Hvis du legger til fet fisk i kostholdet ditt, vil du også se en forbedring av blodtrykket. I virkeligheten er å legge matvarer som er rike på omega-3, en fin måte å øke ditt generelle fysiske velvære på.

3. Havregryn

Hvis du tenker på å erstatte hvete med et annet korn, anbefaler vi havre. Først inneholder de færre karbohydrater. I tillegg bruker de karbohydratene som finnes i havre lengre tid på å bli frigjort og absorbert, noe som gjør dem sunnere.

Havregryn gir oss energi til å metabolisere mat og holde oss våkne, men omdannes ikke like lett til fett enn andre korn og frokostblandinger. På den annen side er det også rikt på fiber, noe som reduserer kolesterolets evne til å feste seg til våre arterier.

Vær riktignok forsiktig. Det er lett å finne en hel rekke produkter laget av havre i salg i disse dager. Men du bør huske på at ikke alle av dem er nødvendigvis sunne, siden mange også inneholder høye nivåer av transfett.

4. Soya

Generelt sett øker alle belgfrukter helsen til arteriene dine, men soya er helt klart den mest effektive.

Isoflavonene den inneholder forårsaker en betydelig nedgang i kolesterol og triglyseridnivåer.

Du kan finne soya i stort sett hver matbutikk du tar en titt i, i form av drikke eller som hermetiske spirer, så vel som i mer bearbeidede produkter, for eksempel tofu. Hvis du ikke har prøvd sistnevnte, oppfordrer vi deg til å gjøre det.

I begynnelsen kan det slå deg som en litt smakløst, men dette er faktisk en fordel. Tofu er et ideelt produkt å innlemme i en rekke oppskrifter, da det passer bra med nesten enhver smakskombinasjon.

5. Tomater

Tomater er rike på lycopen, en veldig sterk antioksidant. Men hvorfor innlemme flere antioksidanter i kostholdet ditt når du er ute etter å rense arteriene dine?

Noen ganger er årsaken til at arteriene blir tilstoppet, på grunn av oksydasjon av komponenter i blodet.

Å spise matvarer som tomater er en fin måte å bekjempe denne årsaken til blokkerte arterier. I tillegg er det beste ved tomater at de kan innlemmes i ditt vanlige kosthold på en rekke forskjellige måter: i salater, sauser, kalde supper, juice … listen er uendelig.

Vi valgte disse matvarene ikke bare på grunn av deres arterie-rensende egenskaper, men fordi de er enkle å finne og allsidige. Selv om det alltid er en god idé å utforske hva som finnes der ute, har vi prioritert ingredienser som du lett kan gjenkjenne og innlemme i kostholdet ditt.

Sørg for å begynne å spise flere av dem og gjør dem til en del av kostholdet ditt!

Hovedbilde gjengitt med tillatelse © wikiHow.com

FRA NETTET