5 matvarer som bør inkluderes i frokosten for å styrke musklene

september 3, 2017

Når det gjelder å miste vekt, er det ikke nok å unngå dårlig fett eller trene mer. Du må gå et skritt videre og velge mat som kan styrke dine muskler.

Noe vi alle vet er at når vi blir tynnere blir huden vår litt slapp. Hvis vi var i stand til å få litt muskelmasse ville vår kropp garantert ha blitt mye slankere.

Nøkkelen er å balansere vårt kosthold, slik at vi kan oppnå større muskelmasse mens vekten minskes.

Her ser du hvordan du kommer dit.

1. Havre bidrar til å styrke musklene

Havre er en av de mest komplette kornsortene vi kan inkludere i kostholdet vårt. Den er energi- og næringsrik, med en høy næringsverdi som inneholder proteiner, karbohydrater og et stort antall av vitaminer, mineraler og sporelementer.

Interessant nok, har tyskerne to kjente uttrykk om denne frokostblandingen: “havre går tilbake til jernmenn” og “havre gjør deg raskere.”

Disse to uttrykkene kan utvilsomt oppsummeres i havrens kjente makt til å øke vår muskelmasse og gi oss energi i minst to timer.

Hvordan spiser du havre?

  • Velg å spise fullkornshavre til frokost.
  • La havre ligge i bløt, enten i varmt vann eller melk, og bland den med yoghurt, chiafrø, juice eller frukt.

2. Spinat, en proteinkilde

Ifølge en studie utført ved Karolinska-Instituttet i Stockholm (Sverige) bidrar spinat til å styrke musklene.

  • Dette er fordi den frigjør kalsiumioner i kroppen vår.
  • Vi må ikke glemme at kalsium er en viktig elektrolytt for muskelsammentrekninger.
  • Spinat er også rik på nitrater, en forbindelse som øker produksjonen av proteiner, som igjen toner og styrker musklene.

Hvordan inkluderer du spinat i frokosten din?

  • Det er alltid best å konsumere rå spinat. Slik drar vi nytte av alle de enzymene som ofte går tapt under matlaging.
  • Du kan for eksempel forberede en mettende salat med spinat, jordbær og valnøtter. Du trenger bare å lage en liten bolle for å nyte en næringsrik frokost full av energi.
  • Spinatsmoothies er også veldig sunt.

3. Bananer, som er rike på kalium

Vi er sikre på at du har sett mange idrettsutøvere spise bananer i pausene. Ikke bare lar de deg gjenvinne energi umiddelbart, men de tar også vare på styrken i musklene.

  • Bananer inneholder kalium, et mineral som er nødvendig for å sende og å generere nerveimpulser i musklene.
  • Vi må heller ikke glemme at bananer inneholder magnesium, folsyre og fiber. De hjelper oss å ta vare på immunsystemets prosesser, og bistår i dannelsen av røde blodceller.

Hvordan inkluderer du bananer i frokosten din?

Hvis du er i stand til det, ikke nøl med å spise en banan to eller tre ganger i uken. En fantastisk måte å konsumere dem i frokosten på, er ved å kutte bananen i biter og tilsette litt honning og kanel. Nydelig!

4. Hvit te og dens termogeniske effekt

Hvit te har en kraftig termogenisk effekt som er forårsaket av et virkestoff: epigallocatechin gallate (EGCG).

  • Denne naturlige drikken som er full av antioksidanter tillater oss ikke bare å brenne fett, men hjelper oss også å styrke våre muskler.
  • Den høye konsentrasjonen av polyfenoler er bedre enn i grønn te.
  • Så, til tross for å være litt dyrere, er hvit te garantert mye sunnere.
  • Et annet faktum å huske på er at hvit te er mindre bearbeidet enn andre tesorter. Den er lettere å fordøye, og vil hjelpe deg å få mer muskelmasse.

Hvordan konsumere hvit te til frokosten?

Drikk en kopp hver morgen til frokosten. Ikke tilsett sukker – en teskje honning er nok.

5. Nøtter: Valnøtter, mandler, pistasjnøtter

Hvis du spiser dem riktig, på en balansert måte og i moderate mengder, vil nøtter ikke bare gi deg god helse, men også hjelpe deg å styrke musklene.

Nøtter er vår sjels allierte, de tar vare på hjernen vår og hjelper oss til og med å bekjempe stress.

Alle disse nøttene er gode kilder til protein, som er i stand til å akselerere vår metabolisme og gi oss en metthetsfølelse, slik at vi ikke overspiser.

Hvordan konsumere nøtter i frokosten din?

  • Legg nøtter i en bolle med frukt (kiwi, jordbær, bananer, etc.)
  • Du kan kombinere dem med noen mandler og litt honning.
  • Tørket frukt går veldig bra med yoghurt.
  • Du kan også spise pistasjnøtter gjennom morgenen. De vil tilfredsstille din sult og redusere stressnivået ditt.

For å konkludere, er nøkkelen til all god frokost balanse og valg av riktige næringsstoffer. Du må imidlertid ikke glemme å inkludere litt protein og fiber, som finnes i mat som er oppført her, til frokost.

Å styrke musklene dine er ikke bare et estetisk problem, det er også nødvendig for å få en tonet kropp og øke utholdenheten i ditt daglige liv. Det er absolutt verdt det!

FRA NETTET