5 nøkler for å hindre Broken Heart Syndrome

april 6, 2017
Broken Heart Syndrome er klassifisert som et tegn på et hjerteinfarkt. Når det er sagt, er det en midlertidig økning av stoffer som direkte påvirker hjertet ditt.

Broken Heart Syndrome er en hjertesykdom med de samme tegnene som et hjerteinfarkt. Imidlertid har den en svært lav dødelighet. Også, som en generell regel, oppstår den oftere i kvinner.

Det høres poetisk ut, men det er langt fra det. Broken Heart Syndrome er også kjent som Takotsubo kardiomyopati eller stresskardiomyopati. Uansett hvilket navn du bruker, oppstår det vanligvis etter en traumatisk hendelse. Dette kan være en ekstrem følelsesmessig påvirkning eller en svært stressende situasjon.

De fleste som lider av det tror at de har et hjerteinfarkt.

Som en generell regel, følger medisinsk personell samme protokoll som de gjør for et hjerteinfarkt. Dette innebærer rask respons. Men når de får testresultatene tilbake, ser de noe annet.

Hjertet er deformert. Det er en lett sammentrekning fra venstre ventrikkel som gir hjertet formen av en kjegle.

Den første gangen denne hjertesykdommen ble oppdaget var i Japan. Dette var tilbake i 1990-årene. Formen på hjertet på bildene minnet legene om en fiskefelle. Denne spesielle fellen blir brukt av japanske fiskere til å fange akkar.

Navnet på denne fellen: takotsubo. Derav navnet på sykdommen: takotsubo kardiomyopati.

Vi ser også på noe som rammer flere mennesker enn vi tror. Det er viktig å vite både hvordan man kjenner symptomene og hvordan man kan unngå disse hjertesmertene.

La oss ta en titt på den.

Hva er Broken Heart Syndrome og hva er symptomene på det?

Broken Heart Syndrome er en hjertesykdom som kun ble identifisert for noen tiår siden. Vi vet fortsatt svært lite om denne sykdommen. Men, bare fordi den ble funnet en liten stund tilbake betyr det ikke at den ikke fantes før.

  • Dette er hva som skjedde før. Folk som hadde symptomer på hjerteinfarkt ble fortalt at dette bare var en advarsel.
  • Imidlertid endret dette seg da legene hadde flere diagnostiske tester. De begynte å legge merke til at noe var annerledes.

Tidsskriftet The New England Journal of Medicine publiserte en studie i 2015. Denne studien forklarte det grunnleggende om «Broken Heart Syndrome».

Her er det grunnleggende:

Det er ikke en hjertesvikt

De fleste som lider av denne lidelsen kan gå i flere dager uten å vite hva som skjedde med dem.

  • De har de samme symptomene som et hjerteinfarkt. Imidlertid er det ingen arteriell blokkering som stopper blodstrømmen.
  • Egentlig er dette bare en midlertidig sykdom. Når noen holder ut en stor følelsesmessig påvirkning, svarer kroppen. Denne reaksjonen vil vanligvis produsere flere hormoner som, for eksempel, adrenalin.
  • En umålt økning i adrenalin påvirker hjertet. Men adrenalin påvirker aldri koronararteriene.
  • Venstre ventrikkel endrer form i en kort stund. Den blir midlertidig kjegleformet på grunn av denne lidelsen.
  • Hva personen da føler, er sterkt press, pustevansker, svimmelhet, kaldsvette, og brystsmerter.

Måter vi kan hindre Broken Heart Syndrome på

Som vi nevnte i begynnelsen, rammer denne sykdommen hovedsakelig kvinner.

Doctor Ilan Shor Wittstein ved John Hopkins University er en av de fremste eksperter på denne sykdommen.

  • Hans publiserte forskning omfatter artikkelen i The New England Journal of Medicine. Ifølge hans opplysninger, har kvinner som har gått gjennom overgangsalderen en høyere risiko for å lide av denne sykdommen.
  • Det er to hovedhormoner som frigjøres etter en emosjonell hendelse: adrenalin og noradrenalin. Begge disse virker som et toksin i hjertet. Dette er noe som skjer oftere hos kvinner.

Hva gjør disse katekolamin-hormonene? De angriper hjertet midlertidig. Imidlertid vil de aldri angripe cellene.

For å unngå å finne oss selv i denne situasjonen, her er noen råd.

1. Etter overgangsalderen, lær å håndtere stress

Hormonene våre lar oss være mer motstandsdyktige. Dette gjelder spesielt i fertile år. I løpet av denne tiden har vi et bedre svar på stress og angst. Imidlertid endrer ting seg etter overgangsalderen, og vi må tenke ut nye strategier.

Ingen er immune mot dårlige nyheter eller bedrag.

Så det vi kan gjøre er å «trene» våre sinn. Vi kan også trene kroppen vår. På denne måten vil ingenting ødelegge oss, uansett hvilke vanskeligheter vi møter på vår vei. Eller, i hvert fall kan vi tåle stormen bedre.

  • Praktiser yoga eller mindfulness.
  • Vi to timer om dagen til deg selv. Bruk denne tiden til å gå, meditere, eller ta hånd om små problemer du måtte ha. Dette hindrer små tuer fra å bli til fjell.

2. Tren i en halv time hver dag

Vårt mål er følgende: å gjøre hjertemuskelen vår sterkere og mer motstandsdyktig. For å gjøre dette trenger vi ikke å gjøre mer enn bare litt aerobic trening.

Prøv turgåing, dans, svømming, eller andre aktiviteter.

3. Støttegrupper: emosjonell støtte og varme er viktig

Gode ​​venner er en god medisin for hjertet. Vi må være i stand til å tilbringe tid med mennesker vi kan være autentiske med. Ikke tvil på kraften til en venn som kan gjøre din byrde lettere.

Å vite at vi blir forstått, støttet og hørt er avgjørende for vår helse.

4. God mat, gode vaner

Når man snakker om Broken Heart Syndrome, er stress den avgjørende faktoren. Dette gjelder spesielt på et følelsesmessig nivå. Derfor må vi være i stand til å riktig administrere vårt stress.

  • Vi må fokusere på hjertets helse. Dette kan hindre at problemer oppstår. Det vil også la hjertet ditt gro så raskt som mulig dersom noe skjer.
  • Spis frisk frukt og grønnsaker hver dag. Hvis det er mulig, bør du spesielt spise røde, lilla og oransje frukter og grønnsaker. De har mest antioksidanter. Antioksidanter er også svært viktig for hjertets helse.

5. Prioriter: Få periodiske kontroller

Din familie er veldig viktig for deg, ikke sant? Du bekymrer deg for dem hver dag. Du vil selv gjøre hva som helst for å gjøre dem lykkelige.

  • Men husk dette: du må ta vare på deg selv også. Hvis noe sånt som Broken Heart Syndrome påvirker deg, vil du kanskje ikke være i stand til å ta vare på dem heller.
  • Pass på at du snakker med legen din. Det er viktig å planlegge rutinemessige undersøkelser. Ta hensyn til kolesterol, blodtrykk, vekt og blodsukker.

Disse er alle indikatorer på vårt hjertes helse. Gjør det til en prioritet å endre livsstilen din. Sørg for at du og ditt hjerte synkroniserer med hverandre.

FRA NETTET