5 råd som kan forebygge tykktarmskreft

Ifølge statistikken dør nesten 40 000 mennersker hvert år av kreft i tykktarmen. Tykktarmskreft er en av de mest alvorlige kreftsykdommene, men det er også en krefttype med best sjansen for helbredelse om den blir diagnostisert og behandlet på et tidlig nok tidspunkt.

Først av alt er det viktig å huske på at tykktarmskreft, i likhet med alle andre typer kreft, ikke kan garanteres forebygget 100%, simpelthen fordi det er umulig å kontrollere alle faktorene som er i spill. Men ved å opprettholde en sunn livsstil og følge et sunt kosthold, kan man lykkes i å unngå sykdommen. I dag vil vi derfor gi deg noen grunnleggende råd og retningslinjer som kan hjelpe deg med å holde deg frisk. Ved å prøve disse rådene, kan du ikke bare oppnå bedre helse, men også føle deg roligere til sinns.

Forebyggende kosthold

1. Spis mye fiber

2-havregrynssmoothie

Hvor mye fiber spiser du på en dag? Kanskje tenker du over det innimellom, men på grunn av en travel hverdag griper du bare det første du ser i kjøleskapet og spiser det raskt. Det er nettopp derfor mange mennesker i dagens samfunn ofte ender med å spise mer tilberedt mat som inneholder ingredienser som er vanskelig for kroppen å fordøye, slik som mettet fett, salt og hvitt mel.

Denne type mat overbelaster leveren og de indre organene. Ulike giftstoffer i kroppen samler seg og fører til en svekkelse av disse samtidig som de angriper tykktarmen slik at den arbeider mindre effektivt. Det er viktig at du blir klar over, og forstår hvor viktig det er å spise nok fiber i det daglige. Riktig mengde vil være mellom 25 og 35 gram pr. dag. 

Nedenfor er en liste over noen av de matvarene som inneholder mye fiber: 

  • Fullkorn
  • Havre
  • Brun ris
  • Frokostblandinger
  • Beans
  • Frukt
  • Nøtter
  • Grønne bladvekster
  • Rotgrønnsaker som rødbeter og gulrøtter
  • Aubergine
  • Artisjokker

2. Begrens inntaket av skadelige fettsyrer

3-feitmat

Som du allerede vet, finnes det gode fettsyrer – som olivenolje og fet fisk. Disse er grunnpilarer i det som kalles et av verdens sunneste kosthold: Middelhavsdietten.

Fett som kommer fra rødt kjøtt, sukker, bakverk og lignende, kan være svært skadelige for helsen og kan føre til utvikling av tykktarmskreft. Derfor kan det være lurt å holde seg unna. Vit at når du spiser mye fett, må kroppen øke produksjon av galle og magesyre. Dette får direkte innvirkning på tykktarmen din; noe som kan være uheldig. 

3. Øk inntaket av antioksidanter

4-sitronsaft

Hvorfor ikke starte dagen med en spiseskje med olivenolje og noen få dråper sitronsaft? Å drikke et glass varmt vann med sitronsaft er en annen god idé. Begge er utmerkede måter å rense kroppen i begynnelsen av dagen og få i seg en god dose antioksidanter.

Det handler om å være klar over hva kroppen din trenger, og å ta utfordringen om å gjøre nødvendige endringer i kostholdet. På den måten sikrer du at du får i deg tilstrekkelig med antioksidanter, som igjen vil hjelpe kroppen med å bekjempe frie radikaler som forårsaker kreft. Frukt og grønt som inneholder mye vitamin A, C og E er idelle i så måte, så prøv å få disse matvarene inn i kostholdet ditt: 

  • Appelsiner og sitroner
  • Gulrot
  • Jordbær
  • Blåbær
  • Kiwi

4. Folsyre

5-brokkoli

Flere studier har fått frem at nok folsyre er viktig for å kunne forebygge tykktarmskreft. Folsyre er også kjent for å inneholde vitamin B9 som styrker og forbedrer fordøyelsessystemet fra magen og ned til tarmen. Det optimaliserer cellefornyingen og beskytter deg mot sykdom. Ikke nøl med å ta tilskudd om du tror det er nødvendig. Du kan alltids snakke med legen først eller forhøre deg på apoteket. Du kan også sørge for å få i deg nok folsyre via kostholdet. Her er en oversikt over matvarer du kan spise: 

  • Ferskpresset appelsinjuice
  • Grønnkål
  • Spinat
  • Brokkoli
  • Bladbete
  • Linser
  • Asparges
  • Hodekål
  • Rosenkål
  • Erter
  • Peanøtter
  • Søtpotet
  • Avokado
  • Melon
  • Banan

5. Vitamin D

6-vitaminD

Forskere og ernæringsfysiologer har funnet ut at det er mindre sannsynlig at du vil utvikle tykktarmskreft hvis du har høye nok nivåer av vitamin D i kroppen. I det øyeblikket du får en D-vitaminmangel risikerer du å få en rekke sykdommer inkludert tykktarmskreft. Hovedproblemet mange står overfor, er at det ikke finnes veldig mange matvarer som gir tilstrekkelig mengder med vitamin D, så det kan være lurt å ta en legesjekk for å finne ut om du trenger tilskudd. Om du trenger tilskudd, finnes det reseptbelagte kosttilskudd som kan være til hjelp. Men prøv likevel å følge disse rådene:

  • Kom deg ut i solen, men pass på å ikke sole deg for mye i de timene solen er på sitt høyeste.
  • Spis mer laks og sardiner.
  • Prøv kyllinglever.
  • Drikk melk beriket med D-vitamin.
Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET