5 tilfredsstillende frokoster for de som vil ned i vekt

januar 1, 2018
Er frokosten det minste måltidet du spiser i løpet av dagen? Føler du deg sulten en time etter at du har spist? Prøv noen av disse deilige, næringsrike og mettende matvarene, som utgjør en herlig frokost og vil hjelpe deg å gå ned i vekt.

Det er ikke så lett å starte dagen i godt humør og full av energi. Men noe så enkelt som å lage næringsrike, tilfredsstillende frokoster om morgenen kan gi deg en bedre start på dagen.

Du har sikkert opplevd å være sulten igjen en time etter å ha spist frokost? Du var så sulten at du ikke klarte å konsentrere deg?

Hvorfor?

Dersom du bare spiser søtsaker eller mat som består av hvitt mel, ost eller fruktjuice fra kartong til frokost, vil du fort bli sulten igjen.

Dårlige spisevaner på morgenkvisten, fører til et behov for småspising. Dette fører ofte til at man legger på seg uten å være klar over det.

Vi kan foreslå noen små og gode endringer i dine frokostvaner. Fra i dag av, bør du inkludere noen av de følgende matvarene til frokost.

Du vil utvilsomt merke en forskjell.

1. Avokado for tilfredsstillende frokoster

Du trenger bare en halv avokado om dagen. Intet mer, intet mindre. Dette er en perfekt mengde for å gi deg nok protein og sunne fettsyrer som er nødvendig for hjertet.

I motsetning til det mange tror, fører ikke avokado til vektøkning. Det er heller viktig å merke seg at denne deilige frukten kan redusere usunt kolesterol (LDL) og øke sunt kolesterol (HDL).

Ikke vær redd for å kombinere avokado med andre frukter og server på en skive med ristet rugbrød.

Les også: 4 smoothies for å kontrollere kolesterolnivåene dine

2. Egg, bra for hjertet

Avokado og egg for tilfredsstillende frokoster

Som alt annet når det kommer til mat, er balanse og moderasjon nøkkelpunkter. Egg, som du sikkert vet, er rik på både proteiner og kalorier. Likevel, kan du trygt spise mellom 4 og 5 egg i uken.

  • Noe så enkelt som en omelett eller et hardkokt egg til frokost, vil hjelpe deg å gå ned i vekt.
  • Dette vil ikke bare gi deg tilfredsstillende frokoster, men vil også gi deg den næringen du trenger, så vel som å være godt for hjertehelsen.
  • Glem heller ikke at egg inneholder lecitin, en type fett som hjelper til å balansere sunt og usunt kolesterol, og hindrer kolesterolet i å feste seg til arterieveggene.

3. Havregrøt, en utmerket frokost

Både havre og havregrøt er utmerkede valg for en sunn og mettende frokost. Dette kan tilberedes på en rekke smakfulle måter.

  • Havregrøt absorberes sakte i kroppen, og er lav på kalorier men rik på oppløselig fiberHvis du gjør det til vane å spise dette hver dag, vil du unngå forstoppelse og oppnå en bedre intern balanse.
  • Ikke glem at dette kornet inneholder utrolig mange næringsstoffer, som gir deg nok energi frem til lunsj.

Du må gjerne kombinere grøten med andre, næringsrike produkter. Kroppen din vil takke deg!

Ikke gå glipp av: Deilig laktose- og glutenfritt brød laget av havre, valnøtter og bananer

4. Papaya, høyst fordøyelig

Papaya som en del av tilfredsstillende frokoster

Den kjennes myk og deilig ut, og smaker litt som melon. Papaya er en frukt du kan spise så og si når du vil, men ideelt sett til frokost.

  • Papaya er bedre enn noen annen frukt for fordøyelsen. Takket være enzymet papain, letter den på inflammasjon som forekommer når man har vondt in magen.
  • I tillegg til dette, ligger den høyt på listen over mettende matvarer, og inneholder rikelig med C-vitaminer, kalium og kostfiber.
  • Papaya bekjemper forstoppelse, reduserer kolesterolet og regulerer blodsukkeret.

Dersom du ønsker å spise en utmerket frokost, prøv litt gresk yoghurt med en halv papaya og en håndfull nøtter. Det er kjempegodt!

5. Tomater, en gave for helsen

Det finnes en rekke utgaver av tomater. Alle er like sunne når det kommer til å ta vare på din helse og hjelpe deg gå ned i vekt.

Hvorfor ikke spise dem til frokost? Det er verdt å prøve.

  • Du kan kombinere dem med litt avokado eller egg, og spre dem på ristet brød med litt olivenolje.
  • Tomater hjelper også med å forebygge prematur aldring. Denne frukten inneholder 94% vann, noe som gjør dem enda mer passende på starten av dagen.
  • I tillegg til dette, inneholder de lykopen, en antioksidant som gir dem sin røde farge, som også beskytter hjertet.
  • Husk å alltid spise tomater med skinnet på. Dermed får du i deg mer fiber, noe som hjelper deg å gå ned i vekt og gir deg bedre fordøyelse.

Som du ser, er det lett å spise næringsrike og tilfredsstillende frokoster dersom du velger de riktige matvarene. Husk å velge produkter som er ferske og økologiske, slik at du får fullt utbytte av deres naturlige egenskaper.

Du kan drikke en kopp kaffe eller ferskpresset juice på siden, dersom du ønsker det.

Det er på tide å ta bedre vare på deg selv – begynn i dag!

FRA NETTET