6 ernæringsmessige hemmeligheter for perfekt hud fra dermatologen

januar 28, 2018
Hva du bør spise avhenger av hvilken hudtype du har og hva du vil behandle. Uansett, ikke glem hvor viktig det er å drikke nok vann!

Vil du ha perfekt hud, men vet ikke hvordan du får det? I denne artikkelen tar vi en titt på noen ernæringsmessige hemmeligheter for perfekt hud som kan hjelpe deg uansett hvilken hudtype du har.

Kvinne med perfekt hud

1. Mørke flekker

Mørke flekker på huden din – også kjent som hyperpigmentering – kan skyldes vitaminmangel (spesielt B12).

Å spise mat rik på dette vitaminet vil være en stor hjelp.

For å bli kvitt mørke flekker, trenger du vitamin C og E, og antioksidanter, som finnes i ellaginsyre og druekjerneekstrakt. Disse stoffene finnes også i sitrusfrukter, jordbær, kiwi, granateple og tomater.

Ikke tilbring for mye tid i solen, ellers vil pigmenteringen øke. For å beskytte huden din må du spise matvarer med høye nivåer av antioksidanter.

Legg matvarer som disse til kostholdet ditt:

  • Bær
  • Grapefrukt
  • Ananas
  • Plommer
  • Kål
  • Spinat
  • Hirse

Les: Revitaliser kroppen din med en juice med pære, rødbete og spinat

2. Fet hud

Ernæringsmessige hemmeligheter for perfekt hud

Hvis du spiser matvarer høyt på den glykemiske indeksen, vil du legge merke til at mye mer olje blir utskilt.

Din hud produserer mer olje enn det som er nødvendig for å fukte den, noe som forårsaker uønsket blank hud.

Skjønnhetsprodukter kan dekke opp det blanke en stund. Men de er ikke idiotsikre og varer ikke. Det bedre alternativet er å spise et kosthold rikt på vitamin A. Dette vitaminet vil bidra til å redusere oljeproduksjonen.

Vi anbefaler å inkludere disse matvarene i kostholdet ditt:

  • Aprikoser
  • Mango
  • Gulrøtter
  • Eggeplommer
  • Spinat
  • Søtpoteter

Du bør også redusere forbruket av høyglykemiske matvarer.

Spis mindre hvitt brød, bakverk, poteter og pasta, og du vil si farvel til dine hudproblemer på kort tid.

3. Akne

Hvis du har akne, kan det være du spiser for mange høyglykemiske matvarer.

På grunn av økt aktivitet i talgkjertlene dine, lukker porene dine seg, og det er der bakterier begynner å formere seg og den inflammatoriske prosessen starter. Men ikke alle med akne har fet hud.

Hvis du vil bli kvitt akne, bør du begynne å endre hva du spiser. Ikke glem å inkludere matvarer som er rike på flerumettede fettstoffer, noe som faktisk reduserer betennelse.

Legg disse matvarene til kostholdet ditt:

  • Frukt
  • Grønnsaker
  • Valnøtter
  • Linfrø
  • Linfrøolje
  • Tang
  • Skalldyr og fisk

4. Tørr hud

Kvinne med tørr hud

Tørr hud er også et tegn på vitamin E-mangel og mangel på kolesterol. Dette er en annen ernæringsmessig hemmelighet for perfekt hud som du kan finne nyttig.

Sistnevnte er spesielt sett hos vegetarianere, siden det meste av kolesterolet vi spiser, kommer fra kjøtt og fisk.

For å behandle tørr hud, bør du inkludere mat med enumettede fettsyrer i kostholdet ditt.

De absorberes bedre hvis de spises sammen med matvarer som:

  • Belgfrukter
  • Tang
  • Egg
  • Soya
  • Avokado
  • Peanøtter og andre nøtter

Når det gjelder fisk, prøv å spise varianter som tunfisk, laks, ørret og makrell regelmessig.

Oppdag: 6 interne aknebehandlinger

5. Rynker

Rynker kan oppstå av mange grunner, en av dem er å drikke for mye alkohol.

Dette skjer fordi alkoholholdige drikker forårsaker dehydrering. Sukkeret kan også forårsake for tidlig aldring av huden din fordi glukose reduserer hudens elastisitet.

Antioksidanter vil være en veldig stor hjelp. De har kraft til å forynge huden din. For eksempel kan det å spise matvarer som soya daglig ha gode resultater.

6. Poser under øynene dine

Kvinne med poser under øynene

Mørke poser under øynene dine er ikke bare et tegn på at du ikke har fått nok søvn. De kan også tyde på matintoleranse eller allergi.

Det første du må gjøre er å se om du har en intoleranse som du ikke vet om. Å bli testet er den beste måten å gjøre dette på.

Det er også en god idé å utelukke de vanligste synderne:

Hvis det viser seg at du ikke har noen form for allergi, kan dine mørke poser skyldes dehydrering. Hvis dette er tilfelle, drikk mer vann og ikke drikk så mye kaffe.

Prøv å spise mer rødt kjøtt, tunfisk, eggeplommer og hirse, alle matvarer som er rike på jern. Dette skyldes at anemi kan være en annen årsak til poser under øynene dine.

FRA NETTET