6 feilsteg når du ønsker å gå ned i vekt

· desember 6, 2015
Å gå sulten når du vil ned i vekt er en av de største feilene du kan gjøre. Du trenger et balansert kosthold og regelmessig mosjon for å lykkes.

Mange forsøker å gå ned i vekt i en verden hvor fedme har blitt en av de største helserisikoene i de fleste land. Utallige av oss gjør grunnleggende feil i forsøket; feil som gjør veien til idealvekten desto vanskeligere.

Slankeindustrien har vokst til å bli en av verdens største; mange firmaer tilbyr produkter som fremmer vekttap, men som i bunn og grunn ikke gir ønskede resultater. Disse produktene kan ofte hjelpe deg brenne fett lettere, men de er ikke mirakelkurer som fungerer uten egeninnsats. Fettforbrenning involverer mange andre faktorer.

En av de vanligste feilene vi gjør når vi forsøker å gå ned i vekt er å begrense vekttapsplanen til én faktor; i den tro at det vil bringe oss i mål. For eksempel: Mange følger en sunn diett med færre kalorier, men unnlater å trene eller vurdere andre viktige årsaker til vektoppgangen. Andre igjen tyr til «mirakelkurer»; veldig restriktive dietter som kan gi det ønskede resultater, men som ikke fungerer når man faller tilbake til gamle vaner. Les videre for å lære hvordan du kan unngå de vanligste fallgruvene når du ønsker å gå ned i vekt.

Eliminere karbohydrater

Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi og burde aldri fjernes fra kostholdet ditt. Det er riktig at om du spiser for mange karbohydrater, så vil du gå opp i vekt. Om du der i mot spiser de spredt ut over dagen i de anbefalte mengdene, så vil du være på god vei til idealvekten din. For å brenne fett uten å kutte ut alt av karbohydrater kan du med hell spise karbohydratrike måltider til frokost og lunsj. Dette vil gi deg resten av dagen til å forbrenne energien de gir. Det er ikke anbefalt å spise de om kvelden, siden de kan lagres som overflødig fett.

Vi må også understreke at å eliminere karbohydrater fra kostholdet ditt fullstendig kan føre til alvorlige helseproblemer.

Gå sulten

Mange slutter å spise, hopper over måltider eller spiser veldig lite til hvert måltid i den tro at dette er nøkkelen til suksessfullt vekttap. Hva man da ikke innser er at dette er en av de verste feilene man kan gjøre. Det leder ikke kun til mangel på næringsstoffer, men vil også forverre forbrenningen – og det blir dermed enda vanskeligere å gå ned i vekt. Forskning har vist at 5 til 6 små måltider spredt utover dagen vil hjelpe forbrenningen og du kan da lettere kvitte deg med overflødig fett.

For lite vann

vann

Enkelte tror på myten om at vann gir vektøkning, siden det kan forårsake vannansamlinger. Studier viser at det motsatte er tilfellet, siden vanndrikking øker forbrenningen, forbredrer fordøyelsen og holder deg hydrert. Salt er hva som forårsaker opphovning og vannvekt; derfor er det anbefalt at du reduserer hvor mye salt du får i deg gjennom kostholdet.

Misbruk av dietter og lettmat

Det er ikke nødvendigvis 100 % sant når en matvare presenteres som et lett-, diett-, lavfetts- eller helsefremmende produkt. Det er som oftest riktig at disse varene har mindre fett, sukker, kalorier, salt eller karbohydrater, men det er viktig å huske at dette kun er en prosentsammenligning med «normale» produkter. De vil fremdeles forårsake vektøkning om du inntar de  i for store mengder.

Å kun trene kondis og kardiovaskulært

hjertelidelser

Løping, sykling, jogging eller generelt kun kardiovaskulær trening er ikke nok for varig vekttap. Nøkkelen til et godt resultat er å kombinere denne typen trening med styrkeøvelser, som vil øke forbrenningen din i det lange løp.

Kun kostholdet

Ernæring er viktig når du forsøker å gå ned i vekt eller å opprettholde idealvekten. Det er riktig at enkelte matvarer hjelper til med fettforbrenningen på grunn av deres egenskaper og næringsinnhold. Enkelte dietter gir også stort vekttap på kort tid. Sannheten er at det er desto viktigere å eliminere sukkerholdig og snacks med høyt fettinnhold – også utover diettens tidsramme. Noen dietter vil hjelpe deg med vektnedgang i 1 eller 2 uker, og du vil oppnå gode resultater om du følger de steg for steg. Når dietten er over, der i mot, ender du ofte opp på samme vekt som før eller enda tyngre. Etter en slik diett må du følge et sunt kosthold og en generell aktiv livsstil, hvis ikke vil du ha tapt mer enn du har vunnet.