6 måter å naturlig forbedre skjoldbruskkjertelens funksjon på

juli 18, 2017
Du kan oppleve problemer med skjoldbruskkjertelen din på grunn av flere forskjellige årsaker, så det er en god ide å spise mat for å holde det stabilt og få regelmessige medisinske kontroller. Lær mer i denne artikkelen.

Skjoldbruskkjertelen er en relativt liten, sommerfuglformet kjertel som finnes i halsområdet ditt. Den ligger rett foran nakken din.

Først og fremst er denne lille kjertelen ansvarlig for å regulere hormonelle og metabolske prosesser, samt vekstprosesser.

Den inneholder et protein kalt thyroglobulin. Sammen med jod stimulerer dette til hormonsekresjon for å oppnå optimal funksjon av organer, vev og celler.

I tillegg deltar den i syntesen av proteiner, cellulær oksygenering og andre viktige funksjoner som gir deg god helse.

Likevel, som med andre organer, er den utsatt for mange forskjellige faktorer som kan få den ut av balanse. Dette kan selvsagt føre til problemer med hvordan den fungerer.

Dette fører ikke bare til en rekke endringer i kroppen din. I tillegg kan det også føre til alvorlige sykdommer over tid.

På grunn av dette bør du alltid gjøre en innsats for å beskytte skjoldbruskkjertelen, spesielt ved å gi den næringsstoffene den trenger for å være sunn.

I dag benytter vi denne muligheten til å dele 6 gode vaner for å naturlig forbedre skjoldbruskkjertelens funksjon.

1. Ta med jod i kostholdet ditt

Jodmangel er den vanligste årsaken til hypotyreose, eller mangel på skjoldbruskhormoner.

Kroppen din kan ikke skape dette næringsstoffet av seg selv. Derfor er det viktig å sikre at du får nok gjennom maten du spiser.

Her er noen matvarer som inneholder dette næringsstoffet:

  • Egg
  • Skalldyr
  • Fet fisk
  • Ost
  • Bordsalt

Men når det gjelder bordssalt: bruk bare moderate mengder. For mye salt kan føre til problemer.

2. Spis mer selen

Selen en av de essensielle mineralene som kan påvirke behandlingen av skjoldbruskkjertelen positivt.

Dette elementet håndterer stress og bidrar til avgiftning. I tillegg hjelper det med å regulere hormonell aktivitet.

I tillegg kan proteiner som utgjør selen bidra til å kontrollere metabolske funksjoner og mekanismer som er ansvarlige for å omdanne mat til energi.

Enkelte naturlige kilder til selen er:

  • Nøtter
  • Linfrø og solsikkefrø
  • Egg
  • Yoghurt
  • Sopp

3. Øk sinkinntaket ditt

Lavt nivå av sink er forbundet med utviklingen av de to hovedskjoldbruskproblemene: hypotyreose og hypertyreose.

Ubalanse i skjoldbruskkjertelen, enten det er for høy eller for lav produksjon av hormoner, avgjør en rekke negative reaksjoner gjennom hele kroppen din.

Dette essensielle mineralet forekommer naturlig i mange matvarer. Du kan imidlertid også få det som kosttilskudd.

Rike kilder er:

  • Mager biff
  • Østers
  • Svinekjøtt
  • Kylling
  • Spinat
  • Frø og nøtter
  • Sjokolade
  • Valnøtter

4. Ikke glem magnesium

Magnesium er et annet viktig element for riktig skjoldbruskfunksjon, og er et mineral som er vanskelig å absorbere og som spiller en rolle i mange kroppslige systemer.

Kroppen din trenger å konvertere jod til skjoldbruskhormoner. Derfor er magnesiuminntaket en nøkkel til å unngå alle slags komplikasjoner.

Du kan absorbere det ved å påføre lotion. Det er imidlertid også funnet i matvarer som:

  • Søt mais
  • Avokado
  • Bananer
  • Spinat
  • Rosiner

5. Bruk kokosolje

I tillegg kan det å daglig innta en spiseskje eller to med kokosolje forbedre skjoldbruskfunksjonen. Dens fettsyrer støtter tross alt stoffskiftet.

Kokosnøtter er rike på vitaminer, mineraler og antioksidanter, noe som gjør dem til en komplett ingrediens for å motvirke effektene av en ubalansert skjoldbruskkjertel.

Mens flere studier kreves for å bevise effekten kokosolje har på kroppen din, anbefaler noen eksperter å bruke den i kostholdet ditt som et supplement til behandlingen.

6. Unngå stress

Til slutt: kontinuerlig eksponering for stressende situasjoner er en betydelig medvirkende faktor til ubalanser i skjoldbruskfunksjonen.

Med en gang kan det virke som det kun påvirker humøret ditt. Men over tid kan stress løsne en rekke kjemiske reaksjoner som påvirker helsen din.

Det er fordi stress øker kortisolproduksjonen. Dette er et stoff som forhindrer skjoldbruskhormoner i å komme inn i cellene dine.

Er du bekymret for helsen til skjoldbruskkjertelen din? Gjør disse vanene til en del av livet ditt. I tillegg må du ikke glemme å få regelmessige medisinske kontroller for mer presise tester.

FRA NETTET