6 matkombinasjoner som har fordeler for helsen din

oktober 24, 2017
Visste du at det finnes noen matkombinasjoner som kan gjøre to ingredienser mye mer fordelaktig sammen enn hver for seg? Sjekk ut disse 6 deilige og næringsrike matkombinasjonene som kan være svært nyttige for helsen din.

En av de vanligste feilene folk gjør når de begynner med et sunt kosthold eller en diett, er å legge til mer karbohydrater og andre matvarer. I virkeligheten bør vi redusere disse matvarene.

Imidlertid er det visse matkombinasjoner som gir kroppene våre mange fordeler.

Ved å kombinere dem på riktig måte, kan disse matvarene gi deg det meste av næringsstoffene de inneholder.

Noen vil til og med bidra til at kroppen absorberer dem riktig. Imidlertid er det mange matvarer som trenger visse vitaminer og mineraler for å bli bedre brukt av kroppene våre.

La oss ta en titt på noen av de beste kombinasjonene for å få mest mulig ut av maten din.

1. Tomater og avokadoer

Den første matkombinasjonen utnytter lykopen for å oppmuntre til god helse. Tarmene dine absorberer dette næringsstoffet bedre når det kombineres med sunt fett som det som finnes i avokadoer.

Lykopen er en antioksidant som er rik på pigmenter, også kjent som karotenoider.

Denne kombinasjonen bidrar til å redusere risikoen for å lide av både kardiovaskulær sykdom og kreft.

For å nyte disse fordelene, er det viktig å inkludere en kilde til sunne fettstoffer sammen med matvarer som er rike på lykopen.

På denne måten får vi maksimal nytte av antioksidantene. I tillegg utgjør avokado og tomater en deilig kombinasjon!

2. Rødbeter og kikerter

Dette er en av de matkombinasjonene du sannsynligvis ikke hadde forventet. Kikerter er rike på B-kompleks-vitaminer og rødbeter er en utmerket kilde til magnesium.

Hva har disse næringsstoffene å gjøre med hverandre? Vitamin B6 hjelper kroppen din med å absorbere magnesium.

Ifølge en studie, vil denne kraftige kombinasjonen av næringsstoffer hjelpe kroppen med å bekjempe symptomer på autisme.

I denne studien hadde folkene som fikk en dose magnesium og B6 økt sosial interaksjon og kommunikasjon. Problemene deres kom tilbake da de sluttet å ta dosen.

3. Grønn te og sitron

Grønn te og sitron

Denne kombinasjonen har nylig blitt svært vanlig. Men ikke alle kjenner til fordelene denne drikken gir oss.

Katekiner er antioksidanter som finnes i grønn te. De kjemper mot kreft. Når de er kombinert med noe surt, øker deres evne til å bli absorbert av kroppen din.

Neste gang du drikker en kopp grønn te, husk å legge til litt sitronsaft. Dette trikset kan også forbedre teens smak. Det gjør den mer forfriskende.

Du kan til og med bruke denne flotte, sunne kombinasjonen som en base for morgensmoothiene dine.

Kombiner den med en grønn bladgrønnsak og en frukt som er i sesongen.

4. Brokkoli og tomat

La oss gå tilbake til tomater. Tross alt er dette en super matvare som kan kombineres med nesten alt.

I dette tilfellet kan vi kombinere den med brokkoli. Hvis vi gjør dette, har den evnen til å redusere kreftrelatert tumorvekst.

Karotenoider i tomater øker de bioaktive komponentene i brokkoli. Disse produserer deretter det meste av kreftforebyggende fordeler.

Et godt alternativ er å spise dem kombinert i en salat.

Du kan legge til en hvilken som helst form for magert protein. Dette inkluderer kylling eller ost. Deretter legger du bare til en eller to grønnsaker og en naturlig dressing.

Dette er nok til å lage en balansert og næringsrik salat.

5. Sitron og grønnkål

Sitron og grønnkål

I dette tilfellet er jernet som kommer fra planter mye lettere å absorbere når det kombineres med vitamin C.

På grunn av dette anbefales det å lage smoothies med grønne grønnsaker og en sitrusfrukt etter eget valg.

C-vitamin forandrer jernet vi får fra grønnsaker. Det får det til å ligne på det jernet som finnes i kjøtt.

Den kraftige blandingen av sitron og grønnkål sørger for at du absorberer alt jernet som er tilstede i grønnkålen.

Andre kilder til vitamin C kan inkludere enhver annen mat rik på dette vitaminet. Disse inkluderer:

  • Appelsiner
  • Jordbær
  • Rød paprika
  • Brokkoli
  • Tomater

Noen av matvarene som er rike på jern er:

  • Purre
  • Rødbeter
  • Spinat
  • Sennepsblader
  • Bladbete

6. Havre og peanøttsmør

Til slutt har vi en til av disse fantastiske kombinasjonene. Å spise havre og peanøttsmør til frokost gir deg en god start på dagen din.

Havre er en kilde til komplekse karbohydrater. Peanøttsmør, derimot, er rik på sunne fettstoffer.

Dette alternativet er ideelt hvis du er på utkikk etter kombinasjoner som gir deg en god energiboost.

Vi kan imidlertid ikke glemme at det også gjør noe annet. Det bidrar til å balansere blodsukkernivået ditt.

To alternativer for å spise denne kombinasjonen er:

  • Drikk det som en væske. Det kan kombineres med melk eller soyamelk. Det er et perfekt alternativ hvis du må løpe ut døren og har bare 5 minutter til å forberede noe.
  • Søtet kokt havre med kokosmør. Ikke legg til sukker eller andre typer søtningsmidler.

Peanøttsmør vil gi en deilig kremaktig tekstur til den typiske frokosten, og det er en fin måte å starte dagen på.

FRA NETTET