6 naturlige måter å bidra til å bevare hukommelsen din på

august 1, 2017
Visste du at det finnes forskjellige matvarer og te som bidrar til å forhindre hukommelsestap? De styrker også dine nevrale forbindelser. Prøv dem!

Minnet ditt er en av de viktigste tingene du har. På grunn av dette, hvis du ser symptomer på at du mister det, eller hvis du ser at det feiler, anbefaler vi at du prøver noen naturlige løsninger som kan hjelpe deg med å bevare det.

Du må huske på at dine gener utfører en svært viktig funksjon i kroppsprosesser hele tiden.

Imidlertid er sannheten at det er visse faktorer som du kan kontrollere for å gjøre at hukommelsen din fortsetter å virke godt.

Hva trenger du å vite om hukommelsestap?

Medisiner og endringer i kroppen din kan fremme denne tilstanden

  • Det er visse stoffer som kan «få hjernen til å sove» og få deg til å miste minnet om konkrete detaljer. Dette er tilfellet med:
    • Antidepressiva
    • Antihistaminer
    • Diett-piller
    • Blodtrykksmedisin

På grunn av dette, er deres naturlige alternativer mer anbefalt.

  • Hormonelle endringer er en av faktorene du må ta hensyn til.
    • Blant de hormonelle forandringene er det de som produseres under graviditet eller overgangsalderen. Disse kan føre til vanskeligheter med å konsentrere seg, og glemsomhet.

Det regnes imidlertid som normalt i løpet av denne tiden.

  • Mangel på søvn er en annen viktig faktor når det gjelder å snakke om naturlige løsninger for å bevare minnet ditt.

Ifølge ulike studier kan det å holde seg våken i lang tid endre refleksjonene og minnet ditt. Dette inkluderer å lide av søvnløshet eller å ikke få den riktige mengden søvn.

Naturlige løsninger for å bevare hukommelsen din

1. Hold deg aktiv

  • Fysisk aktivitet reduserer risikoen din for å miste hukommelsen. Det stimulerer også produksjonen av nye hjerneceller. Kardiovaskulær trening er mer effektivt for å gjøre dette.
  • På den annen side kan du også trene hjernen din med visse daglige aktiviteter som å:
    • Lese
    • Gjøre kryssord
    • Spille strategispill, som sjakk
    • Du kan også dra nytte av å spille et instrument.
  • Det er veldig viktig at du lærer å kontrollere stress. Du kan bruke noen pusteteknikker, meditasjon, eller øve på yoga.
  • Alt dette bør suppleres med god hvile. Å sove er grunnleggende for dine kognitive funksjoner. Det er også svært viktig for å bevare minnet ditt.

2. Tempeltre-te

Du kan også skjemme bort minnet ditt gjennom mat.

For eksempel er tempeltre, eller Ginkgo biloba, et middel som har evnen til å øke sirkulasjonen i kapillærene. Det øker også motstanden deres og hindrer at de ødelegges.

På denne måten kan du opprettholde hjernens helse. Dette bidrar til å forhindre tilstander som gjør at du mister hukommelsen din.

For å nyte fordelene ved denne planten kan du lage en te.

Ingredienser

  • 1 teskje Ginkgo biloba
  • 1 kopp vann

Slik gjør du det

  • Varm opp koppen med vann. Når det begynner å koke, legg til teskjeen av ginkgo.
  • La det trekke i 3 til 5 minutter. Sil teen før du drikker den.
  • Du kan drikke opptil to kopper per dag.

3. Ginseng

Ginseng er en annen matvare som i stor grad kan hjelpe deg.

  • Det fremmer blodstrømmen i hjernen din. Dette skyldes at det fungerer som en vasodilator. Dette øker hjernens evne til å jobbe.
  • Det øker også forståelseskapasiteten din og gjør det enklere å lære.

4. Blåbær

Takket være deres høye mengder av antocyaniner, har blåbær en positiv effekt på dine kognitive funksjoner. Dette inkluderer minne, læring og bedre forbindelser mellom nevroner. De er også flotte for å redusere progressiv skade på hjernen din.

Du kan spise dem direkte, i en drink eller i en te.

Her er en oppskrift på blåbærte:

Ingredienser

  • 1 kopp vann
  • 1 teskje tørket blåbær

Slik gjør du det

  • Varm vannet. Når det begynner å koke, tilsett de tørre blåbærene. La dem trekke i 10 minutter.
  • Sil teen og drikk den to ganger om dagen.

5. Nøtter

Nøtter er en veldig god matvare takket være deres høye innhold av omega 3-fettsyrer og vitamin E. Disse gjør dem svært effektive for å bekjempe kognitiv nedbryting.

De styrker og forbedrer ditt minne. Så, hvis du begynner å legge merke til at det blir dårligere, ikke nøl med å legge dem til i kostholdet ditt.

6. Spinat

Spinat er en av de mest anbefalte matvarene for å bevare minnet ditt.

  • Takket være det høye innholdet av lutein, virker det som en hjernecellebeskytter. Det forhindrer deres degenerasjon.
  • Folsyren det har bidrar også til å forhindre hukommelsestap og øke konsentrasjonen.

Dette er en av de mest komplette grønnsakene.

Hovedbilde gjengitt fra © wikiHow.com

FRA NETTET