6 tips for å gjøre soverommet ditt til et sunnere sted

Du tror det kanskje ikke, men å holde rommet rent og organisert er ikke bare bra for å unngå skadelige mikroorganismer, noe som er bra for din fysiske helse, men det er også nyttig for ditt mentale velvære.

Selv om du kanskje ikke tenker så mye på det, kan soverommet ditt være fullt av skadelige elementer som kan påvirke din følelsesmessige og fysiske helse.

Vi må å være mer opptatt av soverommet vårt, spesielt fordi det påvirker vår evne til å hvile og sove godt, noe som er et must for å fornye vår energi og starte hver morgen med liv og motivasjon.

Husk at når kroppen sover, genererer den antioksidanter og uunnværlige hormoner som hjelper den til å fungere som den skal.

Hvis du er interessert i å konvertere soverommet ditt til et tempel av ro, «gode vibber» og et hyggelig sted å hvile, følg trinnene nedenfor:

1. Unngå elektroniske enheter

Kvinne sover med telefonen på siden av seg

Søvnforstyrrelser er relatert til elektromagnetisk forurensning i rommet ditt.

TV, nettbrett, datamaskiner og mobiltelefoner ofrer søvnkvalitet, noe som fører til et svakere forsvarssystem for kroppen din.

Dette er nettopp hvorfor du bør sikte på å unngå for mange av disse enhetene på soverommet ditt.

Hold nettbrett og mobiltelefonen gjemt bort, og koble fra annen elektronikk som lydanlegg og TV.

Vi anbefaler at du leser: Nomofobi: Når du er helt avhengig av mobiltelefonen din

2. Ventiler rommet ditt

Kvinne åpner gardinene på soverommet

Det er viktig at du fornyer luften som du puster i på soverommet ditt hver dag: ved å gjøre det, vil du eliminere den skitne atmosfæren som kan snike seg inn i hjemmet ditt.

  • Utvikle en vane med å åpne vinduene i minst 10 minutter om dagen, så snart du våkner.
  • Ren luft vil ikke bare friske opp rommet ditt, men det vil også bidra til å forhindre mugg og vekst av bakterielle mikroorganismer.

3. Bytt laken ukentlig

Laken heger ute

Du bør bytte lakenene dine minst en gang i uken

Ved å bytte dem, vil du forhindre skadelige bakterier, støvmidd og andre mikrober fra å bygge seg opp.

  • Hvis det er mulig, vask hele sengesettet (laken, dyne- og putetrekk) med varmt vann og antibakteriell såpe for å bli kvitt bakterier mer effektivt.

4. Dekorer soverommet ditt med planter

Koselig soverom med planter

Det er forskjellige planter som er dekorative og gir en følelse av avslapning og harmoni.

Selv om disse plantene generelt er nyttige for å rense luften, er ikke alle egnet for lukkede områder, så prøv å velge en av følgende:

  • Lavendel: I tillegg til at det har en herlig aroma, hjelper lavendel også med bedre søvn og mindre stress.
  • Sjasmin: Denne eksotiske planten er en spesialist i å berolige og kontrollere angst.
  • Fjærgullpalme: Denne palmen hjelper oss å roe ned. Den er også en perfekt luftrenser og dekorasjon for oppholdsrom.
  • Svigermorstunge: Denne planten er flott for å dekorere interiøret ditt fordi den tåler tøffe klimaendringer i tillegg til mangel på lys og vann.

Å rense luft ved å omdanne karbondioksid til oksygen er et tegn på lykke ifølge feng shui.

Ikke gå glipp av: Grunnleggende Feng Shui for å harmonisere hjemmet ditt

  • Krysantemum: Takket være sine vakre farger, kan krysantemum rense luften og gi et hint av harmoni og lykke til et hjem.
  • Orkidé: Denne vakre planten er i stand til å eliminere xylen fra rom. Xylen er et skadelig stoff som finnes i mindre elektroniske enheter.
  • Aloe vera: Aloe vera er en perfekt plante for hjemmet fordi den avgir oksygen og oppfordrer til dypere søvn.

Det er den perfekte planten hvis du ikke bruker for mye tid hjemme, fordi den kan overleve med lite lys og vann.

Selv om den krever litt omsorg, er den mye mer motstandsdyktig enn andre planter.

5. Kast søppel

Rotete soverom

Hvis du er en av dem som spiser frokost, lunsj eller middag i sengen mens du ser på TV, må du rydde opp søppel og skitne fat umiddelbart etterpå.

I tillegg til å skape en dårlig lukt og en ubehagelig atmosfære, kan søppelet tiltrekke seg insekter.

6. Sett alt på plass

Hold soverommet ditt organisert

Det er mange måter å forbedre din følelsesmessige helse på, og en av dem er å holde soverommet og hjemmet ditt i perfekt orden.

  • Hold hver ting på sin plass, re opp sengen etter at du våkner, sett bort skoene dine og samle skittentøyet i en kurv slik at du kan vaske det senere.
  • Prøv å bruke dekorasjoner og hvert element i hjemmet ditt for å overføre ro og glede.
  • Hvis du kan, heng opp bilder eller bilderammer for ekstra dekorasjon. De vil uten tvil hjelpe deg med å huske spesielle steder, øyeblikk og folk.

Det er en veldig enkel rutine å følge, og når du kommer hjem etter en lang dag, vil du definitivt føle deg mye bedre.

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET