7 enkle øvelser for å ta vare på øynene dine og unngå hodepine

Det er viktig å blunke ofte. På den måten holder øynene våre seg hydrerte og unngår ekstrem utmattelse mens vi holder oss fokuserte, spesielt når vi arbeider foran en dataskjerm.

Visste du at hodepine ofte er relatert til øynene dine?

Noen ganger legger vi ikke engang merke til det, men visuell utmattelse som følge av bruk av datamaskiner eller intenst fokus på noe i lang tid kan ha mange konsekvenser, noe som vi kanskje ikke engang er klar over.

Det har skjedd oss alle på et eller annet tidspunkt. Vi kommer hjem og må ty til å ta smertestillende medikamenter for å lindre hodepine.

Nå … hva om vi fortalte deg at alt det ville ta for å lindre denne hodepinen var å gjøre disse 7 øvelsene gjennom dagen for å motvirke og unngå dette ubehaget?

Følg med på denne øvelsesrutinen for synet din.

1. Øvelse med håndflaten din

synsovelse

  • Sett deg ned og lukk øynene dine. Pust inn dypt i ett minutt.
  • Gni håndflatene sammen kraftig til de varmes opp, og legg dem deretter mykt over øyelokkene dine.
  • Føl at varmen overføres fra hendene til øynene og øyelokkene midt i mørket.
  • Gjenta denne prosessen 3 ganger: lukk øynene, pust og gni håndflatene sammen og legg dem på øyelokkene dine.

2. Blunk

Visste du at når vi er foran en datamaskin, glemmer øynene våre å blunke så ofte som nødvendig?

Hjernen er overstimulert og prioriterer ikke å hydrere øynene. Derfra oppstår rødhet, og deretter kommer hodepinen.

Vær oppmerksom på hva du bør gjøre:

  • Sett deg ned med øynene dine åpne.
  • Blunk raskt 10 ganger.
  • Lukk øynene dine i 20 sekunder. Pust dypt.
  • Gjenta denne øvelsen 5 ganger.

3. Venstre til høyre bevegelse

synsovelse

  • Sett deg ned og strekk ut en arm. Hold neven lukket mens du løfter tommelen samtidig som du peker oppover.
  • Fokuser på dette punktet på fingeren i 10 sekunder.
  • Nå beveger du sakte armen til venstre, og følger den bevegelsen med øynene dine.
  • Deretter flytter vi armen i motsatt retning, til høyre.
  • Gjenta disse bevegelsene 5 ganger i hver retning.
  • Etter å ha fullført denne øvelsen, lukk øynene dine i 3 minutter.

4. Opp og ned

  • Sitt med ryggen rett og knærne sammen.
  • Sett knyttnevene dine på knærne.
  • Løft nå høyre tommel litt etter litt, til den er i øyehøyde. Deretter løfter du den til hodet. Så senker du den.
  • Gjenta med den andre armen.
  • Til slutt, lukk øynene og slapp av.

5. Fokuser på nesens punkt

Denne øvelsen er kun utført en gang. Det ville ikke vært bra å gjenta den, da dette kan gjøre at man besvimer.

  • Sitt i en komfortabel og sikker posisjon, og plasser tommelen på nesetippen.
  • Fokuser på denne fingeren til begge øynene ser på samme punkt.
  • Nå beveger du fingeren fra nesen din og flytter den fremover.
  • Slapp av i blikket og lukk øynene dine i 20 sekunder.

6. Ta med øynene dine på en lang tur

Vi tilbringer en stor del av dagen med synet vårt fokusert på korte og begrensede avstander. Det er dette som forårsaker overbelastning og ekstrem visuell utmattelse.

Vi burde være veldig bevisst på dette og forstå at vi bør dedikere 10 minutter per dag til denne enkle og avslappende øvelsen.

  • Stå foran et åpent vindu og la blikket ditt følge horisonten til det punktet som er lengst unna. Gjør dette i 2 minutter.
  • Nå fokuserer du på nesetippen din og så lar du blikket gå tilbake til den fjerne horisonten.
  • Blunk raskt flere ganger.
  • Slapp av.

7. Masser tinningene dine

massere tinningene

Å massere tinningene dine er veldig enkelt, avslappende og terapeutisk. Dediker 10 minutter om dagen til denne magiske terapien, delt inn i 5 intervaller gjennom dagen.

  • Sitt med ryggen rett.
  • Pust dypt. Inhaler i 6 sekunder, hold pusten i 7, og pust ut i 8 sekunder.
  • Nå, med pekefingeren og langfingeren i hver hånd, masser tinningene dine i to minutter.
  • Slapp av med øvelsen.

Som konklusjon, som du har sett, er denne rutinen veldig enkel. I sin enkelhet finnes imidlertid den skjulte virkeligheten av en klar og direkte fordel for helsen til øynene våre.

Begynn å gjøre disse øvelsene daglig. Hodet ditt, synet ditt og trivselen din vil legge merke til forskjellen.

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET