7 gode vaner for å bekjempe søvnløshet og hvile bedre

· mai 23, 2018
Det kan være vanskelig til å begynne med, men å slå av elektroniske enheter et par timer før man går til sengs, vil hjelpe oss å hvile bedre og bekjempe søvnløshet.

Å bekjempe søvnløshet krever ikke alltid piller. Noen ganger kan vi hvile bedre ved å tillegge oss bedre vaner. I alle tilfeller, må vi også slutte med de skadelige vanene. Lær våre 7 tips for å bekjempe søvnløshet naturlig i vårt innlegg i dag.

7 gode vaner for å bekjempe søvnløshet

1. Varm dusj eller bad

En enkel og deilig remedie er en varm dusj eller et bad rett før du går til sengs.

  • I motsetning til kaldt vann, som har en stimulerende effekt, har varmt vann en avslappende effekt for kroppen.
  • Med et varmt bad, kan vi gå til sengs og føle oss bra, noe som forbereder oss til å hvile godt.

Om vi velger å ta et bad, kan vi bli i badekaret i opptil en halvtime og tilsette natron eller magnesiumsulfat i badevannet. Disse tilsetningene vil maksimere fordelene av badet.

2. Vit hvordan du kan koble fra

Kvinne sover

I disse dager, er en av de største årsakene til søvnløshet vår avhengighet av elektronikk.

TV, data eller mobiltelefoner kommer ikke bare i veien for å slappe av i sinnet, men de genererer også elektromagnetiske felt. Disse bølgene har en negativ innvirkning på nervesystemet vårt.

  • Du bør bruke disse enhetene mindre gjennom dagen, ved å minimere bruken så mye du kan.
  • For å bekjempe søvnløshet, er det å koble oss fra disse enhetene to timer før vi går til sengs essensielt.

3. Følg sola

Sola markerer biorytmen, eller med andre ord, den naturlige rytmen av livet. Som et resultat, fungerer kroppen vår bedre når vi følger sola.

  • Så, vi anbefaler å våkne om morgenen til solens første stråler og roe oss ned når himmelen mørkner (avhengig av årstiden og hvor du bor).
  • Mens det ikke er nødvendig å gå til sengs om det fortsatt er tidlig, kan vi fortsatt tilpasse aktivitetene i henhold og roe oss ned.

I likhet med dette, så er soling også en naturlig remedie for å bekjempe søvnløshet. Å få 10 minutter sol hver dag gjennom året, om det er mulig, er nok for å legge merke til en forbedring av kvaliteten på hvile.

Likevel, om vi får for mye sol, kan det skade huden vår så vel som energinivåer gjennom dagen.

4. En ordentlig middag

Sunn middag med laks

Biorytmen forteller også kroppen vår at fra klokken 21.00, bør den bruke energien sin på å regenerere leveren og galleblæren vår.

Vi bør være klar over dette faktumet fordi det er mange som sliter med søvnløshet på grunn av middagen deres.

Om vi spiser for mye før vi går til sengs, vil kroppen vår være midt i fordøyelsen. Dette har en negativ effekt på vår naturlige biorytme.

En sunnere vane er å forberede lettere middager før klokka 20.00 for å være sikre på at kroppen vår har tid til å fordøye alt før vi går til sengs.

I lys av dette, bør vi unngå følgende mat:

  • Sukker
  • Raffinert mel
  • Usunt fett som fritert mat og gatekjøkkenmat.
  • Meieriprodukter
  • Rødt kjøtt
  • Søt frukt

Selv om frukt er en sunn matkilde, så gir det oss mye energi, som gjør at det passer seg bedre å spise om morgenen.

5. Inversjon-yogastillinger

Blant yogateknikker, er inversjon-posisjoner flotte for å slappe av og bekjempe søvnløshet.

  • Ved å løfte beina og senke hodet til et nivå lavere enn kroppen vår, kan vi hjelpe sirkulasjonen vår.
  • Ved å gjøre det, kan vi lette på symptomer som tunge bein eller hodepiner, som gjør det vanskelig å hvile ordentlig.
  • Vi kan legge oss ned på gulvet med beina hevet vertikalt, eller opp mot en vegg. Eller vi kan gjøre en annen yogastilling om vi vet hvordan vi gjøre det. «The Candle Pose» fungerer godt her.

6. Søvnløshet og tarmene

Tarmer

Noen tilfeller av søvnløshet henger sammen med overbelastning av tarm og betennelse, som kan være vanskelig å oppdage.

For å behandle det, må vi hjelpe dem å fungere normalt igjen. Vi kan også bruke leireomslag før vi går til sengs eller over natten.

7. Et rom laget for å hvile

Noen rom gjør hvile komplisert av en eller annen grunn. Noen av problemene som vi må gjøre noe med er følgende:

  • Mangel på mørke. Det er ekstremt viktig at det ikke er lys som signaliserer utskillelse av melatoninMelatonin er hormonet som er ansvarlig for å regulere vår døgnrytme.
  • For mye støy.
  • Uryddighet eller skittenhet.
  • Elektroniske enheter og kontakter for nære sengen. De genererer elektromagnetiske felt rundt oss som også har innvirkning på melatonin.
  • Ukomfortabel temperatur eller mangel på ventilasjon.