7 grunner til at det er en god idé å legge til egg til kostholdet ditt

mars 11, 2018
De har et ufortjent dårlig rykte. Egg er faktisk veldig sunt, og å spise dem tre til fem ganger i uken er veldig bra for kroppen din.

Det er mange grunner til å legge til egg til kostholdet ditt. Egg konsumeres over hele verden og er så næringsrike at de faller under kategorien av såkalt «supermat».

Mens de hadde et dårlig rykte i flere tiår på grunn av deres tilknytning til kolesterol, er de faktisk en uunnværlig del av ethvert kosthold.

De inneholder en liten mengde fett. Men deres høyverdige biologiske protein sammen med deres vitaminer og mineraler gjør at de fortjener en plass i ditt vanlige kosthold.

glem myter som forteller deg at de er farlige og lær om alt det gode egg gjør for kroppen din.

Nedenfor vil vi dele 7 viktige grunner til at du bør spise dem uten å angre.

Grunner til å legge til egg til kostholdet ditt

1. De hjelper deg å miste vekt

Legg egg til kostholdet ditt for å gå ned i vekt

Så lenge de er en del av et sunt kosthold med lavt kaloriinnhold, kan egg hjelpe deg å miste vekt lettere.

  • De inneholder vitaminer og mineraler som hjelper deg med å oppfylle kroppens ernæringsmessige krav, noe som forebygger mangler og lave energinivåer.
  • Deres lettfordøyede proteiner hjelper deg med å bygge muskelmasse og forbedrer atletisk ytelse.
  • De er en av de mest mettende matvarene du kan spise, og kontrollerer dermed appetitten din.
  • Hvert hele egg bidrar kun til ca. 77 kalorier.

Ta en titt på dette også: Bruk disse 5 triksene til å begynne å brenne kalorier uten å tenke på det

2. De reduserer tretthet

Å spise egg til frokost kan hjelpe med morgentretthet og den ettermiddagslappheten som forstyrrer produktiviteten på jobben.

  • Den lille mengden fett og aminosyrer øker energinivået, noe som dermed forbedrer din mentale og fysiske produktivitet.
  • De inneholder vitamin B12, et næringsstoff som hjelper til med å transformere karbohydrater til energi.

3. De er gode for øynene dine

Egg er bra for øynene dine

Egg er et utmerket valg når det gjelder å ta godt vare på øynene dine.

  • De er en betydelig kilde til lutein og zeaxanthin, to antioksidanter som beskytter cellene dine og reduserer risikoen for katarakt, makuladegenerasjon og blindhet.
  • De inneholder betydelige mengder vitamin A, og mangel på vitamin A er forbundet med økt risiko for øyesykdommer.

4. De forbedrer din kognitive helse

Egg inneholder et næringsstoff kalt kolin, en avgjørende faktor i helsen til hjernen din.

Dette stoffet, som har en tendens til å gå sammen med vitamin B, bidrar til å bygge cellemembraner og forhindre for tidlig nedbrytning av hjernen din.

Kroppen din bruker det til å lage strukturer som sender informasjon til hjernen din og spiller en rolle for hukommelsen.

Det regulerer nervesystemet og bidrar til å holde aktiviteten til nevrotransmittere balansert.

5. De reduserer betennelse

Egg reduserer betennelse

Mat som har et høy innehold av fett, sukker og tilsetningsstoffer har en tendens til å utløse betennelse i kroppen din. Dette betyr en større risiko for alle slags ulike kroniske sykdommer.

Egg, på grunn av deres kolin, aminosyrer og antioksidanter, motvirker betennelse, beskytter celler og vev.

  • De påvirker helsen til hjernen og sirkulasjonssystemet, og bidrar til å optimalisere cellulær oksygenbehandling.
  • Som en del av et sunt kosthold hjelper de også kroppen din til å fjerne avfall som beveger seg gjennom blodet ditt.
  • I tillegg oppfordrer de kollagenproduksjon. Kollagen er et stoff som leddene dine trenger for å være sunne.

Vi anbefaler å lese: Reduser smerte og betennelse ved å inkludere disse 7 matvarene i kostholdet ditt

6. De styrker immunforsvaret ditt

Å legge til egg til kostholdet ditt er en effektiv måte å forbedre immunforsvaret på, slik at det bedre kan bekjempe patogene mikroorganismer som angriper kroppen din.

Det er fordi næringsstoffene i denne supermaten deltar i dannelsen av antistoffer.

Noen av disse næringsstoffene er:

  • Vitamin A, B-kompleks, D, E, K
  • Mineraler: selen, fosfor, kalsium, sink

7. De bidrar til å styrke beinene dine

Egg bidrar til å styrke beinene dine

Når du spiser egg regelmessig, forbedrer du effekten som et sunt kosthold og mosjon har for å holde beinene sterke.

  • Det er fordi egg inneholder en liten mengde kalsium, noe som kan bidra til å forhindre tap av beintetthet.
  • De er også en av de beste kildene til vitamin D i mat. Vitamin D er et næringsstoff som hjelper kroppen din til å absorbere kalsium og bidrar til å bygge beinvev.

Hvor ofte spiser du egg? Nå som du har flere grunner til å spise dem, begynn å legge dem til i kostholdet ditt 3 til 5 ganger i uken.

Det er mange gode måter å legge til egg til kostholdet ditt på!

FRA NETTET