7 matvarer som bidrar til å bekjempe betennelse i leveren og bukspyttkjertelen

mai 31, 2017
Når det er på tide å redusere betennelse i leveren eller bukspyttkjertelen din for bedre helse, dra nytte av visse matvarer som også hjelper deg med å eliminere giftstoffer. Lær om dem i denne artikkelen!

Det er ofte sagt at vår moderne livsstil og kosthold ikke er i harmoni med helsen til leveren og bukspyttkjertelen vår.

Jo mer bearbeidede matvarer du spiser og jo lenger de er fra deres naturlige tilstand, jo flere problemer kan de føre til i disse viktige og sensitive organene.

Faktisk, stopp for å tenke på livsstilvaner i et øyeblikk: røyking, en stillesittende livsstil, høyt sukkerforbruk, valg av ferdigpakket juice i stedet for naturlig frukt …

Når du kommer hjem allerede sliten fra dagen, er det lett å velge et frosset måltid som allerede er forberedt, i stedet for å tilbringe noen minutter til å lage noe sunnere, friskere og med flere næringsstoffer.

Imidlertid krever det å opprettholde et tilstrekkelig kosthold to ting: tid og viljestyrke.

I dag inviterer vi deg til å ta vare på din helse og trivsel ved å legge til disse fantastiske matvarene til ditt daglige kosthold, noe som vil forbedre leveren og bukspyttkjertelen din.

Hvis disse to organene fungerer som de skal, merker du det både innvendig og utvendig. Det er verdt innsatsen!

1. Naturlig juice av rødbete og gulrot

Leverbetennelse, kjent som hepatomegali, er en tilstand som er forbundet med ulike årsaker. Disse kan omfatte et overskudd av fett i selve organet, et virus eller til og med hepatitt.

Legen din vil fortelle deg hva den beste behandlingen er.

Det er imidlertid viktig at du også bryr deg om kostholdet ditt og legger til naturlig juice, som også er bra for bukspyttkjertelen.

Her er en veldig sunn naturlig juice som du vil elske:

Ingredienser

  • 1 rødbete
  • 1 gulrot
  • 5 ss. sitronsaft (50 ml)
  • 1 kopp vann (200 ml)

Slik gjør du det

  • Det første du gjør er å vaske både rødbeten og gulroten grundig, før du kutter dem i mindre stykker for å gjøre det lettere å blende dem.
  • Når du blander begge matvarene i blenderen, legger du til koppen med vann og en sprut med sitronsaft.
  • Drikk dette om morgenen for å få de beste fordelene.

Ikke gå glipp av: Oppdag lilla gulrøtter: de er næringsrike og ideelle for vekttap

2. Grønn te

Grønn te er en annen utmerket drikke som du bør dra nytte av for å fremme en sunn bukspyttkjertel og lever.

Ikke bare vil det hjelpe deg med å bekjempe betennelse, men takket være katekiner vil det forbedre den generelle funksjonen til leveren og bukspyttkjertelen din.

Denne drikken bidrar også til å redusere fett i leveren og forbedrer dens gjenoppretting på grunn av det høye innholdet av antioksidanter.

Det er imidlertid viktig at du bare konsumerer den anbefalte mengden: Drikk ikke mer enn én kopp om dagen.

3. Avokado

Avokado er rik på glutation, et ikke-protein-tripeptid som er avledet fra aminosyrer og bidrar til å redusere giftstoffer i leveren og bukspyttkjertelen.

Og ikke glem at avokado er rik på enumettet fett, også kjent som «gode fettstoffer».

De tar vare på helsen til arterieveggene dine og diverterer dårlig kolesterol (LDL) slik at det lettere metaboliseres av leveren din.

Oppdag også: 10 fordeler med avokadosteiner for helse og skjønnhet

4. Olivenolje for leveren og bukspyttkjertelen

Økologiske kaldpressede oljer, som olivenolje, hampolje og linfrøolje, er gode allierte for leveren og bukspyttkjertelen.

Husk imidlertid at du må konsumere dem i moderasjon og på den mest naturlige måten som er mulig: en sprut i en salat eller på et ristet hvetebrød, for eksempel.

Dette vil bidra til å redusere betennelse i disse organene, rense ut skadelige giftstoffer fra dem, og optimalisere funksjonen til hele kroppen din.

5. Alternative korn

Med «alternative korn» refererer vi til kilder til fiber, protein og mineraler som sjelden brukes i dagliglivet, og som også har mange flere fordeler enn de vanligste produktene som er tilgjengelige.

Hirse, quinoa og bokhvete er gode eksempler på denne matgruppen.

Disse kornsortene inneholder enzymer som fremmer fordøyelsen, noe som tar vare på kolesterolnivåene dine og hjertet ditt i seg selv.

Ikke nøl med å se etter dem i matbutikken for å få alle fordelene de har å tilby.

6. Artisjokker

Artisjokker er alltid mettende og skiller seg ut som et oppsiktsvekkende tillegg til ethvert måltid.

Denne grønnsaken tar vare på bukspyttkjertelen, leveren og galleblæren.

Den fremmer riktig fordøyelse av fett, reduserer betennelse, og forbedrer funksjonen til en lat lever eller fettlever.

Dette igjen hjelper deg med å rense disse organene for giftstoffer og fremmer bedre tarmbevegelser.

Prøv å spis en artisjokk om kvelden krydret med litt eddik, olivenolje og sitronsaft.

Oppdag 7 matvarer med negative kalorier

7. Papaya

Til slutt har vi papaya, som er mer enn bare en deilig tropisk frukt som forbedrer fordøyelsen.

Takket være innholdet av flavonoider som kryptoksantin, vil denne frukten også redusere nivået av dårlig kolesterol (LDL), bremse prosessene for cellulær oksidasjon og redusere betennelse i leveren og bukspyttkjertelen.

Dra nytte av fordelene med denne frukten når du kan. Kroppen din vil takke deg!

FRA NETTET