7 matvarer som hjelper deg å kontrollere blodtrykket ditt

juli 22, 2017
Et balansert kosthold kan være en stor hjelp til å kontrollere blodtrykket, og derfor bør du inkludere bestemte matvarer i kostholdet ditt som vil bidra til å forbedre tilstanden din. Lær om dem i denne artikkelen.

Hypertensjon er en medisinsk tilstand som gjør blodstrømmen gjennom arteriene mye raskere enn den skal være.

Det er flere problemer som kan påvirke dette fenomenet og få blodtrykket til å nå potensielt farlige nivåer.

Faktorene som påvirker blodtrykket ditt mest er:

  • Stadig stress
  • Regelmessig inntak av rødt kjøtt og mat med høyt innhold av kolesterol
  • Røyking
  • Alkohol
  • En stillesittende livsstil

Fordi denne tilstanden ikke har åpenbare symptomer, er den vanskelig å oppdage før det er for sent.

For å unngå alvorlige problemer, begynn med å inkludere disse matvarene i kostholdet ditt:

1. Bananer

En banan med gjennomsnittlig størrelse har ca. 450 gram kalium, noe som gjør den til en av de kraftigste naturlige remediene for å kontrollere blodtrykket.

Det er fordi dette mineralet hjelper kroppen din til å kontrollere hvordan salt behandles i kroppen din. Som du allerede vet, vil inntak av for mye salt påvirke blodtrykket.

I tillegg til å se på saltinntaket ditt, må du også være oppmerksom på kaliumnivået.

Kaliummangel kan forårsake natriumforstyrrelser og kompromittere mange kroppslige funksjoner.

2. Gresskarfrø

Å kontrollere blodtrykket vil være mye lettere hvis du begynner å spise gresskarfrø. Takket være deres høye sinkinnhold kan de bidra til å reversere effekten av hypertensjon.

Når kroppen din ikke får nok sink, vil arteriene dine ende opp med å miste elastisitet, noe som vil resultere i betennelse.

Gresskarfrø smaker også godt og er en utmerket kilde til:

  • Protein
  • Fettsyrer
  • Mineraler
  • Aminosyrer

Alle disse fungerer også som en god anti-inflammatorisk og mykgjørende remedi, samt som et anti-parasittmiddel.

3. Hvitløk

Hvitløk vil uten tvil hjelpe deg med å kontrollere blodtrykket. Det virker ikke bare som blodfortynner, men hjelper også med å behandle ting som som:

  • Herding av arteriene, eller arteriosklerose
  • Hjerteinfarkt
  • Koronar hjertesykdom

Dette skyldes de store mengdene av vitamin C, vitamin B6 og mangan i hvitløk.

4. Yoghurt

Inntak av kalk er svært viktig, både for barn og voksne.

Når du regelmessig spiser kalsiumrike matvarer og får de anbefalte 100-150 milligrammene, vil du senke risikoen for forhøyet blodtrykk.

Yoghurt gir kroppen din et bredt spekter av næringsstoffer, inkludert kalsium, protein, kalium og magnesium. Spesielt kalsium vil hjelpe deg med å håndtere blodtrykket fordi det holder blodets pH-verdier under kontroll.

Det holder kroppen din i en alkalisk tilstand som forhindrer at blodtrykket ditt stiger.

5. Poteter

Poteter er veldig sunne så lenge du spiser riktig mengde og de tilberedes på riktig måte.

Husker du da vi nevnte hvor viktig kalium er når det gjelder blodtrykk? Vel, du bør vite at poteter er en betydelig kilde til kalium.

Dette mineralet vil hjelpe deg med å kontrollere blodtrykket ditt ved å senke natriumnivået.

I tillegg er de rike på magnesium. Magnesium reduserer stressnivået og forbedrer immunforsvaret.

6. Vannmelonfrø

Folk har en tendens til å fjerne disse frøene, uvitende om hvor gode de kan være for deres helse.

Disse små frøene inneholder cucurbitin, et stoff som har evne til å støtte nyrefunksjonen og utvide blodårene.

Det gjør dem ideelle for å bekjempe høyt blodtrykk. Som om det ikke var nok, kan de også være fordelaktige for deg hvis du har artritt.

Legg noen knuste vannmelonfrø i en beholder med kokende vann, la det stå i minst en og en halv time, og spis små mengder i løpet av dagen.

7. Løk

På samme måte som hvitløk, har løk superkrefter for arteriene og hele kroppen din.

Løk bidrar til å forbedre blodsirkulasjonen, og bekjemper høyt kolesterol så vel som hypertensjon.

Dette skyldes deres høye innhold av:

  • Essensielle oljer
  • Vitamin B-kompleks
  • Vitamin E
  • Vitamin C
  • Mineraler (kalium, magnesium, fosfor, kalsium, natrium, svovel)

Prøv å tilsette løk i fettfattige oppskrifter. Du kan bruke løk som en del av smakfulle salater sammen med sitron eller i supper.

Husk at du ikke bør glemme råd fra helsepersonell, så tilsett alltid disse matvarene regelmessig til kostholdet ditt under oppsyn av legen din.

FRA NETTET