7 tips for å forhindre en aneurisme

oktober 17, 2017
På samme måte som med andre helseproblemer, er den beste måten å hindre en aneurisme på å ha et sunt kosthold, mosjonere og unngå både alkohol og tobakk.

En aneurisme er i hovedsak en ballong som dannes i et blodkar. Den kan dukke opp i hjernen, hjertet eller magen, og den forårsaker ikke nødvendigvis problemer. Men den vokser.

Hvis den vokser, kan den sprekke og forårsake indre blødning.

Fortsett å lese her, og vi vil gi deg noen tips for å forhindre en aneurisme.

Hvorfor oppstår aneurismer?

Det er flere faktorer som kan gjøre deg utsatt for å utvikle denne typen anomali. De vanligste er:

  • Arteriell hypertensjon
  • Høyt kolesterol
  • Bruk av tobakk
  • Graviditet

Det er viktig å huske at en aneurisme kan skyldes forskjellige ting. Så, enhver faktor som påvirker blodet eller blodårene kan forårsake det.

Når det skjer, er det vanskelig å behandle. På grunn av dette er det beste å hindre det.

1. Ha et kosthold som er rikt på frukt og grønnsaker

Du bør spise mye frukt og grønnsaker på daglig basis. De gir kroppen din næringsstoffene den trenger for en god hjertehelse.

Det er viktig å spise matvarer som er rike på vitaminer, mineraler og antioksidanter. Disse bidrar til å redusere betennelse i arterieveggene. Ved å gjøre dette bidrar du direkte til å forebygge en aneurisme.

Den generelle anbefalingen er å spise minst to porsjoner frukt per dag.

Du kan velge de som du foretrekker. Men de beste er:

  • Bringebær
  • Bjørnebær
  • Jordbær
  • Blåbær
  • Druer

Bare husk at når du velger frukt, er det beste å velge dem basert på sesongen. Jo ferskere de er, desto bedre vil deres fordeler være.

Det er også viktig at du unngår ferdigpakket frukt. De har konserveringsstoffer som kan påvirke helsen din. I tillegg kan de øke risikoen for å utvikle forskjellige problemer.

2. Unngå å drikke alkohol og bruke tobakk

Når du prøver å forhindre en aneurisme, er det viktig å leve et liv fritt for onde giftstoffer som påvirker helsen din. Disse inkluderer bruk av tobakk og alkohol.

Begge disse vanene er faktorer som kan gjøre deg mer utsatt for å lide av et stort antall kroniske sykdommer.

Alkohol

Det er også viktig å unngå sigarettrøyk. Selv om det er passivt, gir det samme risiko for å utvikle aneurismer som det gjør for en aktiv røyker.

Alkohol svekker også blodårenes vegger.

3. Unngå konstant bruk av medisiner

Overdreven bruk av medisiner kan gjøre arteriene dine betente. Det spiller ingen rolle om du bruker reseptbelagte legemidler eller ikke. På grunn av dette er det viktig at du ikke tar noe med mindre legen din ber deg om det.

For reseptbelagte medisiner er det viktig at du tar dem i henhold til legens instruksjoner.

Det er også en god idé å fortelle legen din om du har en familiehistorie av aneurisme. På denne måten kan de ta hensyn til dette når de forskriver medisiner.

4. Trening

Å trene på daglig basis hjelper deg med å beholde god hjerte- og karhelse. Dette hjelper deg også med å holde en sunn kroppsvekt og et sunt sinn.

Prøv å trene så mye du kan.

En treningsrutine må planlegges basert på dine behov og evner. Men du kan også få det beste ut av enhver anledning til å bruke trappene eller gå når muligheten presenterer seg.

Minimumet som trengs for å forhindre aneurisme og andre sykdommer er 30 minutters trening per dag. Men du må sørge for at du ikke overanstrenger deg. Ta hensyn til eventuelle problemer eller begrensinger du har.

Etter behov starter du med de korteste øvelsene.

Hvis du ikke er vant til å trene, er det et godt alternativ å ta tre korte, 10-minutters turer per dag.

Etter hvert som tiden går, vil du kunne øke mengden tid. Og da kan du redusere antall økter ettersom kroppen din tillater det.

5. Se legen din for periodiske kontroller

Legetime

Det er viktig å kontrollere blodtrykket, kolesterolet og vekten ofte.

Hvis du lider av høyt kolesterol og du har utviklet en aneurisme, må du redusere forbruket av visse matvarer. Disse inkluderer fritert og hermetisert mat, samt hurtigmat og fett kjøtt.

Det er også viktig at du går til periodiske kontroller så ofte som legen din ber deg om å gjøre det. Husk at hvis du ikke forhindrer en aneurisme, er det viktig å passe på den. Ved å gjøre dette kan du redusere sannsynligheten for at den forårsaker problemer.

Hvis du er sunn, må du se legen din minst to ganger per år. Dette lar dem overvåke helsen din regelmessig.

6. Reduser stress

Daglige situasjoner som kan føre til at du utvikler høye stressnivåer skjer. Det er viktig å identifisere dem og kontrollere dem for å hindre en aneurisme.

Relasjonsproblemer, jobb, økonomiske problemer og emosjonelle traumer er noen eksempler. Disse situasjonene kan øke nivået av stress i ditt daglige liv.

Prøv å gjøre aktiviteter som gjør deg avslappet og omgi deg med positive mennesker.

7. Ikke legg vekt på familiehistorien din

Aneurismer kan forårsake stor frykt. Men det er viktig at du gir dem riktig mengde betydning. Hvis du har en familiehistorie med dem, snakk med legen din og kontroller risikofaktorene dine.

Husk at muligheten ikke betyr at det kommer til å skje. Det er lurt å snakke med legen din og fortelle dem om dette. På den måten vil de være oppmerksom på denne faktoren hele tiden.

Hovedbilde gjengitt med tillatelse av © wikiHow.com

FRA NETTET