7 utmerkede strategier for mental smidighet – prøv dem nå!

· juli 22, 2017
For å forbedre din mentale smidighet, må du utfordre hjernen din daglig med nye ting og overraske den, slik at den ikke blir for komfortabel og slutter å bli stimulert. Øvelser som disse er en fin måte å gjøre dette på.

Det vi kaller mental smidighet er alle de fantastiske kognitive prosessene som gir deg muligheten til å begrunne og komme til konklusjoner raskt.

Dette aspektet inkluderer også kreativitet, evnen til å analysere ting, og din hurtighet til å gjøre avledninger i ditt daglige liv.

Alle disse prosessene er ikke gaver eller ferdigheter som bare gjelder for yngre mennesker.

Tvert imot! Vi snakker om konsepter som kan trenes opp og som ikke forsvinner når du blir eldre, og som du må jobbe med hver dag for å tilpasse deg nye miljøer mye bedre.

Alt du trenger å gjøre er å lære å være oppmerksom på dem.

Som å trene, gå på treningsstudioet eller trene yoga, er det verdt å dedikere noen få minutter om dagen til disse enkle strategiene. De vil oppmuntre til kommunikasjon mellom de to hjernehalvdelene i hjernen din, skape nye nevrale forbindelser, og gradvis forbedre din mentale smidighet.

Les videre for å finne ut hvordan.

1. Ta på deg klærne med lukkede øyne

Selv om det bare er en gang om dagen, prøv det! Ta på deg klær med lukkede øyne. Det kan virke dumt, men det aktiverer utrolige prosesser:

  • Først forbedrer det samordningen.
  • Det optimaliserer forbindelsen mellom høyre og venstre side av hjernen din.
  • I tillegg forbedrer det dine fine motoriske ferdigheter.
  • Det hjelper deg med å lage mentale kart, inkludert avstanden fra knapp til knapp, hvordan du bruker glidelås, hvor du skal putte armene dine, etc.

Gjør alltid denne øvelsen på en trygg måte: Å sitte på sengen din er bedre enn å gjøre det stående.

2. Estimeringsspillet

Vi bør være klare: Å forbedre din mentale smidighet krever viljestyrke. De kan bare virke som enkle aktiviteter, men hjernen din vil takke deg for disse måtene å bryte opp rutinen på og finne nye incitamenter.

Estimeringsspillet er en vanlig daglig utfordring som krever at du bruker tre prosesser: oppmerksomhet, estimering og beregning.

Et eksempel er denne serien av spørsmål:

  • Hvor mange trapper er det på arbeidsplassen min?
  • På bussen, hvor mange mennesker har på seg svarte klær?
  • Se på de to siste sifrene på bilskiltet på bilen som kjører forbi, hva blir tallet når du summerer disse?
  • Ved trafikklyset, hvor mange sekunder vil det ta for lyset å bli grønt?

Morsomme spørsmål som dette er en fin måte å finjustere dine mentale evner og forbedre din oppmerksomhet, dine estimeringer og dine beregninger på.

3. Lær 5 ord på et annet språk hver dag for å optimalisere din mentale smidighet

Det spiller ingen rolle hvilket språk du velger eller om det er forskjellig hver dag. For å forbedre din mentale smidighet kan det være svært nyttig å lære mellom 3 og 5 nye ord om dagen.

I tillegg til å utvide ditt globale perspektiv, vil du forbedre din språklige evne, samtidig som du oppretter et nytt nevralvev som vil føre til større psykiske reserver for effektivt å møte årene som går.

4. Bland rutinene så mye som mulig

En av hjernens største fiender er faste rutiner der ingenting nytt skjer, og hjernen din går på autopilot.

Når dine kognitive prosesser er begrenset til det samme hele tiden, uten å gi rom for kreativitet, frihet eller personlig glede, er dette konsekvensene: hukommelsestap, mangel på konsentrasjon, langsommere reflekser og mange flere.

Du bør ideelt sett sette av mellom en og to timer om dagen for deg selv hver dag. De små øyeblikkene til deg selv er en gave til sinnet og sansene.

5. Ha dialog, vær oppmerksom, prioritere, diskutere og komme til konklusjoner

Sosial kontakt, positive relasjoner, dialoger og samtaler som utvider ditt perspektiv og bygger kunnskapen din, er «drivstoffet» for å forbedre din mentale smidighet.

Lær å behandle informasjon raskere, og bestem hva som er viktig når du kommer til din egen konklusjon.

Og kanskje det overrasker deg, men en diskusjon i ny og ne kan skjerpe sinnet ditt.

Alle disse hjelper til med å forbedre konsentrasjonen, din evne til å reagere, din selvsikkerhet og til og med din følelsesmessige styring.

Tross alt finnes det ikke noe klokere enn å vite hvordan å argumentere med respekt og oppfinnsomhet.

6. Skriv dagbok

Mange har allerede blitt vant til å få sine tanker, ideer og minner ned på papiret ved å skrive en dagbok.

Denne øvelsen er også god terapi for tankene dine.

Du lærer å forvandle dine ideer og de tingene som skjer i løpet av din dag til ord og historier.

Tenking gjør deg mer smidig, introspeksjon gir deg en måte å «lufte ut» på, og alt dette har en innvirkning på hjernen din.

Din kreativitet øker. Faktisk, når du begynner å skrive, vil du ende opp med å skrive mer. Det er som en døråpning til mange andre stier å utforske.

7. Gå en tur hver dag

Kroppen din er synkronisert med tankene dine. En sliten, stresset, nummen kropp gjør hjernen litt mer stiv. Deretter fokuserer den på aspekter som hindrer kreativitet og avslapping og konsentrerer seg kun om ytre stimuli.

Å gå en tur er faktisk avslappende for hjernen din. Å gå en tur frigir tankene dine og får kroppen din til å føle seg bra. Når du setter en fot foran den andre, åpner tankene dine opp, spesielt fordi de får mer oksygen og næringsstoffer.

Hvis du vil ha et mer smidig sinn, husk dette: invester i deg selv og gjør lidenskap for læring til en stor del av livet ditt.