8 måter å lindre oppblåsthet på

· november 12, 2017
I tillegg til å ta til deg et balansert kosthold, kan du også utføre lokal massasje for å redusere hevelse og ubehag ved en oppblåst mage. Lær mer i denne artikkelen!

Opplever du oppblåst mage og vet ikke hvordan du skal kvitte deg med problemet? I dag ønsker vi å gi deg et sett med anbefalinger som vil hjelpe deg med å lindre dette problemet raskt og enkelt.

1. Massasje for å redusere gass

Noen ganger lider du av oppblåst mage på grunn av en oppbygging av gass.

Heldigvis, i slike tilfeller kan du unngå problemet med en enkel massasje.

Hva bør du gjøre?

  • Legg fire fingre horisontalt over midten av magen. Punktet under pekefingeren er akkurat det du leter etter.
  • Når du har funnet området, må du utføre en mild massasje i to til tre minutter med klokken.
  • Du vil vite at du gjør det riktig fordi det faktisk øker produksjonen av spytt.

Vi anbefaler å lese: 5 fordeler med å spise epler

2. Massasje for å bekjempe ødem

Støttestrømper

Hvis du prøver å redusere mengden væske som beholdes i vevet ditt, som kan få magen din oppblåst, vil en enkel massasje gjøre jobben enklere.

Hva bør du gjøre?

  • Igjen, bruk navlen som referansepunkt for denne massasjen. Det du leter etter, er rundt to fingerbredder over den.
  • Du må legge noe press på dette området og massere det i to til tre minutter i retning med klokken, og deretter motsatt vei.

3. Massasje for å øke tarmaktiviteten

Denne neste massasjen vil hjelpe deg med å øke tarmens aktivitet og unngå forstoppelse, noe som kan være en av årsakene til oppblåsthet.

Hva bør du gjøre?

  • Denne gangen vil du fokusere på området rundt fire fingerbredder under navlen og massere det i to til tre minutter i retning med klokken, og deretter motsatt vei.
  • Denne enkle bevegelsen vil bidra til å fremme peristaltiske sammentrekninger.
  • I tillegg til å lindre forstoppelse, vil det være en flott måte hjelpe deg å lindre oppblåsthet på.

4. Drikk vann med sitronsaft

Sitronvann

Visste du at å drikke et glass varmt vann med sitronsaft 15 til 20 minutter før frokost vil bidra til å regulere produksjonen av magesyrer og lindre symptomer på halsbrann?

Denne løsningen vil eliminere raping og forhindre dannelse av gasser i tarmene, og dermed også oppblåst mage. I tillegg er det en god kilde til vitamin C.

5. Hopp over latte til frokost

Kaffe med melk er en av de vanligste frokostdrikkene.

Hvis du prøver å bevare helsen til fordøyelsessystemet ditt, bør du glemme denne drikken og bestille noe sunnere.

Husk at melk stimulerer produksjonen av magesyrer.

Kaffe har en lignende effekt som melk i magen, så sammen er økningen i surhet enda verre.

Hva bør du gjøre?

  • Hvis du ikke kan gå uten litt melkeprodukter om morgenen, kan du erstatte melken med yoghurt. På denne måten får du sunne bakterier for å fordøye maten din.

6. Ikke drikk alkohol på tom mage

Kvinne drikker vin

Husk at alkoholholdige drikker også stimulerer produksjonen av magesyrer.

Dette er et problem når magen er tom, fordi det bremser arbeidet magen gjør selv, og ødelegger veggene til dette organet.

Hvis du drikker alkohol med jevne mellomrom, bør du også være klar over at det dreper mikrofloraen i mage og tarm.

Det beste er å drikke alkohol i moderasjon, og alltid med litt mat i magen.

7. Eliminer fet mat fra kostholdet ditt

Å spise fet mat regelmessig er noe som bør unngås for enhver pris.

Prøv å huske at fet mat som hurtigmat og sukkerholdige desserter er tunge og kan redusere fordøyelsen.

Jo vanskeligere det er for kroppen å fordøye, jo mer gass produserer den.

Hvis du vil unngå tyngden og ubehaget forbundet med denne typen mat, anbefaler vi at du følger et mer balansert kosthold med rikelig med frukt og grønnsaker.

Kroppen din vil definitivt merke endringen.

Se også: 5 grønne smoothies for å avgifte kroppen og gå ned i vekt

8. Spis mat med fiber, men i moderasjon

Matvarer med høyt fiberinnhold er et godt alternativ, men vær forsiktig så du ikke overdriver det.

Sørg for å få din anbefalte daglige dose av frukt, grønnsaker, bær og belgfrukter, men uten å overdrive.

For mye fiber kan faktisk forårsake mer gassproduksjon og oppblåsthet.

Det kan til og med redusere funksjonen til tarmene.