8 matvarer du bør spise for å ha en sunn hjerne

august 11, 2017
Å spise disse matvarene regelmessig er en fin måte å fremme kognitivt velvære på. Ta med dem i kostholdet ditt og nyt alle deres fantastiske fordeler.

Hjernen er et av de viktigste og mest komplekse organene i kroppen vår. Dessuten er hjernen din, sammen med nervesystemet, ansvarlig for å gi et bredt spekter av fysiske og mentale evner.

Hjernen fungerer også som aksen av kontroll i hele kroppen, ikke bare fordi den regulerer kognitive funksjoner, men også fordi den griper inn i vitale prosesser i alle organer og systemer.

Det er så overraskende at det hittil har vært umulig å bestemme hva som kan være hjernens største omfang i menneskelig utvikling.

Det er imidlertid klart at våre livsstilsvaner positivt eller negativt påvirker de mange oppgavene den utfører. For eksempel kan kostholdet vårt gi noen viktige næringsstoffer som bidrar til å holde dette organet sunt over tid etter at kroppen din absorberer dem.

I denne artikkelen ønsker vi å dele 8 sunne matvarer som alle kan spise som tar vare på dette viktige organet.

1. Mørk sjokolade

Moderat forbruk av mørk sjokolade med minst 60% kakao gir interessante fordeler for hjernens og nervesystemets helse.

Denne matvaren inneholder høye nivåer av antioksidantstoffer. Etter å ha blitt absorbert i kroppen, minimerer de de negative effektene av frie radikaler på cellene dine.

Denne sjokoladen gir også betydelige mengder B-vitaminer og mineraler som trengs for å forhindre hormonelle og nervøse ubalanser.

Mørk sjokolade anbefales også for å stimulere produksjonen av serotonin og endorfiner, to nevrotransmittere som styrer stress og angst.

2. Naturlig yoghurt

Grunnen til at du blir bedt om å konsumere naturlig yoghurt for å forbedre hjernens funksjon, er at det inneholder sunne bakterier som bidrar til å beskytte den.

Selv om disse levende kulturene har direkte innflytelse på tarmhelsen, påvirker deres absorpsjon den optimale helsen til hjernen positivt.

3. Havre

Kjent som «Queen of cereals», er havre en matvare som er rik på næringsstoffer som gir mange fordeler for kroppens helse.

Først av alt inneholder det betydelige mengder vitamin B1. Dette er nødvendig for å beskytte hjernen mot de negative effektene av aldring og frie radikaler.

Videre reduserer deres antioksidantforbindelser celleskade forårsaket av frie radikaler. I sin tur fremmer de en forbedring i konsentrasjon og hukommelse.

Videre anbefales havre til tider hvor du må utøve deg selv intellektuelt siden det gir et sunt løft av energi.

4. Løk

Løk er en matvare som er rik på antioksidantforbindelser som bidrar til å beskytte hjerneceller for å forhindre utvikling av nevrodegenerative sykdommer.

De inneholder store mengder quercetin og antocyaniner, noe som bidrar til å forbedre konsentrasjonsevnen din. Dette balanserer i sin tur også funksjonene i sentralnervesystemet.

5. Fet fisk

Fet fisk er en av de største naturlige kildene til omega-3-fettsyrer. Dette er en type sunt flerumettet fett som gir fordeler for både hjertet og din kognitive helse.

Dette næringsstoffet hjelper til med å rense arterier siden det fjerner kolesterol og forhindrer dannelsen av plakk.

Denne typen fisk sine anti-inflammatoriske egenskaper forbedrer prosessen med cellulær oksygenering og forhindrer utviklingen av kroniske lidelser som slag.

6. Avokado

Denne deilige frukten med grønt fruktkjøtt har sunne fettstoffer og antioksidanter som bidrar til å hindre hjerneceller fra å aldres for tidlig.

I tillegg vil deres omega-3-fettsyrer, så vel som innholdet av vitamin E, motvirke de skadelige effektene av frie radikaler og forebygge kognitiv nedgang.

7. Linfrø

Linfrø inneholder omega-3-fettsyrer, vitamin E og andre forbindelser med en antioksidantvirkning som bidrar til å beskytte helsen til hjernen.

Å konsumere disse frøene gir hele kroppen ekstra energi og forbedrer også konsentrasjonen din og mental ytelse.

I tillegg vil det å inkludere linfrø til kostholdet ditt redusere den negative effekten av oksidativ skade. Det motvirker også at celler i hjernevevet eldes.

8. Olivenolje

De sunne fettstoffene i extra virgin olivenolje er nyttige for å fjerne dårlig kolesterol (LDL) i arteriene. Denne typen kolesterol er forbundet med kardiovaskulære sykdommer som slag.

Dessuten styrer dette næringsstoffet, sammen med dets antioksidanter, kroppens inflammatoriske prosesser. I tillegg reduserer det også ubalanser i nervesystemet.

Å konsumere denne oljen forbedrer jevn funksjon av hjerneceller og blodsirkulasjon, som er avgjørende for å holde hjernen frisk.

Å spise disse matvarene regelmessig er en fin måte å fremme kognitivt velvære på. Ta med dem i kostholdet ditt og nyt alle deres fantastiske fordeler.

FRA NETTET