8 tegn på at du ikke drikker nok vann

juni 24, 2017
Kroppene våre består av en sjokkerende mengde vann, nemlig 75 til 80%. Derfor er det ingen overraskelse at vann er viktig for flertallet av kroppens funksjoner. Lær hvordan du identifiserer om du drikker nok vann basert på 8 vanlige symptomer på dehydrering.

Du bør drikke 6 til 8 kopper vann om dagen for at kroppen din skal være i optimal stand og for å unngå helseproblemer.

Å drikke nok vann er en av de viktigste vanene du kan ha. Som du sikkert vet, er det viktig for en god livskvalitet.

Når du ikke drikker nok vann, svikter de store kroppslige systemene. Dette fører igjen til en dominoeffekt av negative reaksjoner.

Tro det eller ikke, men faktisk består mellom 75 og 80% av kroppen din av denne viktige væsken. Vann er viktig for hjernen og sirkulasjonshelsen, blant mange andre ting.

Heldigvis er det en naturressurs som alltid er til stede, og som vi til og med kan konsumere ved å spise forskjellige typer frukt og grønnsaker.

Mange mennesker tar imidlertid ikke hensyn til sitt daglige forbruk og skjønner ikke hvor viktig det er for fysisk og mentalt velvære.

Før eller senere vises symptomer på dehydrering sammen med de skadelige effektene det har.

1. Tørr munn

En klebrig, ubehagelig følelse i munnen din er resultatet av redusert spyttproduksjon på grunn av dehydrering.

Å drikke vann virker som et smøremiddel for slimhinner i munn og hals, noe som er viktig for å holde dem friske og fri for infeksjoner.

Les også: 8 helbredende, smakstilsatte vann du må prøve

2. Følelsen av at man er tørst

Ok, dette kan virke litt opplagt. Tross alt er følelsen av at man er tørst det mest tydelige tegnet på lavt væskeforbruk.

Det er også ofte et symptom på at man er bakrus, siden alkoholholdige drikker dehydrerer kroppen og reduserer energinivået.

Hjernen sender disse varseltegnene for å få væsken den trenger for optimal funksjonalitet.

3. Tørre øyne

Å drikke nok vann daglig hjelper ikke bare til med å smøre munnen og halsen, men også øynene og andre viktige deler av kroppen.

Mangelen på væsker kan redusere effektiv oksygenbehandling og igjen gjøre at tårekanalene tørker ut.

4. Leddsmerter

Brusk og diskusskiver som beskytter leddene består av 80% vann.

På grunn av dette er ditt daglige vanninntak uunnværlig for å unngå beinfriksjon og leddskade.

Når kroppen din er hydrert, blir leddene smurt og klare til å håndtere de virkningene hverdagens bevegelser har på dem.

En vannmangel øker risikoen for traumer, for tidlig forverring og kroniske lidelser som artritt.

5. Muskelmassen reduseres

Muskler er også primært sammensatt av denne essensielle væsken. Dette betyr at jo mindre vann det er i kroppen din, jo mer muskelmasse går tapt.

Vanninntak før, under og etter trening er viktig for å forhindre dehydrering og muskeltap.

Dette holder sirkulasjonen i gang og forhindrer skade forårsaket av inflammatoriske prosesser fra overbelastning.

6. Forhøyet risiko for lidelser

I tillegg er det å drikke vann en viktig vane for å støtte renseprosessene i kroppen som hjelper til med å fjerne giftstoffer.

Uten denne væsken fungerer ikke organene bra. Faktisk er immunforsvaret betydelig svekket.

Som et resultat blir kroppen mer utsatt for angrep av bakterier og andre bakterier som kan forårsake alvorlig sykdom.

Sjekk ut denne artikkelen: 9 grunner til å drikkeagurk vann hver dag

7. Følelse av tretthet

Det er også nødvendig for god sirkulasjon og optimal celleoksygenering gjennom hele kroppen.

Dehydrering påvirker ikke bare blodstrømmen i arteriene. Det hindrer også oksygenering av hjernen.

Dette fører til konstante episoder av tretthet, psykisk svakhet og andre relaterte symptomer som holder deg fra å få jobben gjort.

8. Fordøyelsessykdommer

Fordøyelsessystemet lider av forstyrrelser når det ikke får nok væske i løpet av dagen.

Vann støtter tarmbevegelse og er nødvendig for regelmessig fjerning av avfall.

Det fungerer som en fuktighetskrem for inntatt mat og hjelper dermed til med å eliminere avfall som kroppen ikke trenger.

Uten riktig hydrering reduseres mageslimhinnen i magen. Dette øker risikoen for halsbrann, refluks og gastritt.

Som du kan se, spiller vann en ekstremt viktig rolle i kroppen. Å drikke nok vann er en sunn måte å beskytte deg mot alle slags problemer på.

Generelt bør du prøve å drikke 6 til 8 kopper om dagen, eller nyte det i smoothies, te og økologisk mat.

FRA NETTET