8 tips for å lære selvkontroll

mars 18, 2017
Hva ville du valgt: eplet eller sjokoladekaken? Selv om det kan være vanskelig å praktisere, er selvkontroll nødvendig for å oppnå våre langsiktige mål.

Selvkontroll er en mekanisme som vi lærer når vi må vente på å få tingene vi vil ha. Vi vet alle at vi har det, men noen ganger lurer vi på om det er verdt det. Selv om det kan være vanskelig å praktisere, er selvkontroll nødvendig for å realisere våre langsiktige planer.

Selvkontroll er antagelig den viktigste psykologiske egenskapen. Det involverer å nå tilstrekkelig emosjonell balanse for å motstå våre impulser, og dette er ekstremt viktig for vårt velvære.

La oss ta en titt på et eksempel.

Der er et eple og en sjokoladekake. Selv om du lovte deg selv at du ikke skulle røre noe som ikke var på dietten din, sniker dine nervøse hender seg mot det mest forlokkende i kjøleskapet ditt…

La oss innse det: vi har alle vært i en liknende situasjon. Langsiktige mål (som for eksempel å gå ned i vekt) kommer ofte i konflikt med andre umiddelbare nytelser (som sjokoladekake).

Vi kan få kontroll på disse impulsene for umiddelbar nytelse og kortsiktig tilfredsstillelse. Om vi gjør dette, kan vi unngå å få våre mål og motivasjon ødelagt i et kort, midlertidig øyeblikk.

Dette er nøkkelen til utallige livssituasjoner.

Hvorfor mister vi kontroll?

Det kan hende vi er bestemt på å miste de kiloene, men vi ender selv da opp med å gi etter for fristelsen.

Hvorfor?

Det er to psykologiske systemer som kan blande seg inn når vi prøver å praktisere selvkontroll: impulssystemet og reflekssystemet

  • Impulssystemet spaner omgivelsene våre. Det fanger stimuli eller elementer som gir oss nytelse (sjokoladekake, for eksempel). Det er en av grunnene til at å handle på tom mage er en dårlig idé, for eksempel. Intensiteten til disse impulsene er ikke alltid det samme, og de er heller ikke like i alle personer. Dette avhenger av flere situasjoner og personligheter.
  • Reflekssystemet vårt planlegger og produserer konsekvenser for vår oppførsel. Det er delen av kroppen som forteller at uansett hvor god den sjokoladekaken er, kommer den med konsekvenser.

Å tenke over hva vi skal gjøre krever en del ressurser og evnen til å styre oss selv. Det er ikke lett, men det er verdt det. Om vi kan praktisere flittig selvkontroll, så blir aktiviteter som å gå på trening en rutine. Vi har ikke et evig dilemma mens vi sitter med føttene opp som en sofagris.

Husk at det tar bare 21 dager før kroppen vår har utviklet en rutine.

Utsett tilfredsstillelse og få suksess i livet

Vi kan finne det beste eksempelet på viktigheten av å kunne utsette nytelse og tolerere frustrasjon i barndommen.

Det er velkjent at det er vanskelig for et barn å motstå å leke med en ball eller å spise en marshmallow om det er forbudt eller om det er rett foran dem og ingen ser på (selv om de vet at noen ser på dem, vil de fortsatt spise den!).

Den kjente psykologen Walter Mischel gikk utover dette med det berømte eksperimentet: marshmallowtesten.

Mischels studie beviste at å utsette tilfredsstillelse består i å styre den umiddelbare impulsen til å spise en marshmallow for å få en annen.

Ved å gjøre denne studien, kunne han etablere forholdet mellom selvkontroll og suksess i livet. Den forutsetter at å teste og kontrollere oss selv er en fordel og nøkkelen til vellykket utvikling.

8 tips for å utvikle selvkontroll

Selv om en person ikke blir født med selvkontroll, kan det bli oppnådd. Dette er en spesielt viktig egenskap for noen som bestemmer seg for å slutte med tobakk, gå ned i vekt eller trene for et maraton.

Her er 8 tips for å forbedre selvkontrollen din

  1. Ta i betraktning risikoen og de negative konsekvensene ved å oppføre deg på en bestemt måte. Finn på regler som «hvis… da…». På denne måten vil du ikke gi inn for fristelser.
  2. Øk din personlige forpliktelse ved å fortelle andre rundt deg hva målene dine er og planen din for å oppnå dem.
  3. Gjør målene dine om til en rekke mindre mål eller oppgaver du må utføre.
  4. Gled deg over de små suksessene og feir målene dine når du fullfører dem.
  5. Endre impulsene dine ved å etablere en assosiasjon mellom det eksterne aspektet og fristelsen.
  6. Tren opp hukommelsen til å alltid ha målene dine i sinnet ditt.
  7. Tenk over situasjonene hvor du setter målene dine på prøve.
  8. Stopp og ta pauser for å gjenoppbygge dine mentale ressurser og motivasjon.

Veien til selvkontroll krever definitivt at vi vet hvordan vi skal administrere våre fristelser og bruke våre styrker.

Hver gang vi kommer utfor et dilemma mellom en umiddelbar situasjon og våre langsiktige mål, må vi ikke glemme å forestille oss hvordan reflekssystemet og impulssystemet kjemper mot hverandre.

Hvilket fortjener å vinne kampen?

FRA NETTET