8 tips for å naturlig lindre smerter i korsryggen

september 16, 2017
Vi har ofte en forferdelig holdning når vi er på datamaskinen, jobber eller selv når vi går. Ryggen din er det området som føler din ukorrekte holdning mest.

Ryggsmerter er en av de vanligste helseproblemene, spesielt hvis du har en stillesittende livsstil.

Det er karakterisert av en ubehagelig følelse av spenning og stivhet i bunnen av ryggraden, noen ganger ledsaget av prikking og vanskeligheter med å bevege seg.

Det kan komme fra en dårlig holdning mens du sitter eller går. Det kan imidlertid også være et tegn på ledd-, bein- eller muskelforstyrrelser.

Selv om det er mange konvensjonelle måter å minimere symptomene på, er det en god idé å lære noen tips for å finne lindring naturlig.

Det kan skje med hvem som helst når som helst, så i dag vil vi gjerne dele 8 nyttige tips for å hjelpe deg å lindre smerter i korsryggen.

1. Forbedre holdningen din

Å ha god holdning er en enkel vane som vil bidra til å holde smerter i korsryggen borte.

Dette lille trinnet bidrar til å holde musklene på plass og gir ryggraden den støtten den trenger.

Samtidig forbedrer du utseendet ditt og øker din fysiske og mentale ytelse på jobben.

2. Trening

Å sitte kan bidra til å redusere smerte når det er spesielt vondt, men fysisk aktivitet og tøyningsøvelser hjelper med smerten samtidig som det holder det fra å skje i fremtiden.

Trening forbedrer sirkulasjonen og øker styrken på musklene og skjelettet, noe som bidrar til å forhindre skade og for tidlig nedbryting.

3. Gå ned i vekt om nødvendig

En stillesittende livsstil og overvekt kan ha mye å gjøre med gjentagende korsrygg- og leddsmerter.

I dette tilfellet må musklene jobbe hardere for å støtte den ekstra kroppsvekten, noe som får dem til å overgå deres evner.

Derfor, for å få lindring fra ryggsmerter, må du gå ned i vekt. Spis bedre og ta i bruk vaner som daglig fysisk aktivitet.

4. Bruk en tennisball

Mange fysioterapeuter og trenere bruker tennisballer som en måte å behandle ryggsmerter på.

Legg deg ned på en tennisball på en fast overflate og gjør sakte bevegelser. Dette vil forbedre sirkulasjonen din mens du bidrar til å lindre stivhet og spenning.

5. Løft bena

Noe så enkelt som å løfte bena hjemme kan bidra til å få ryggen til å slappe av og la deg unngå smerte og utmattelse.

Denne øvelsen bidrar til blodstrøm og oksygenering av musklene.

Gjør det på et behagelig sted, mens du prøver å holde ryggen rett og støttet mot en fast overflate.

6. Sov godt

Å ha god søvn spiller en viktig rolle i å holde smerte unna.

Personer som sover mindre enn 7 timer om natten har større sannsynlighet for å ha ryggsmerter sammenlignet med de som får nok søvn.

Det er fordi musklene slapper av når du sover, og sirkulasjonen forbedres i ryggen, nakken og skuldrene.

Derfor er det viktig å være forsiktig med sovestillingen din, siden en dårlig holdning kan ha motsatt effekt.

7. Drikk beroligende te

Å drikke antiinflammatorisk og smertelindrende te er en helt naturlig måte å kontrollere smerter i korsryggen på.

Visse krydder og planter hemmer kroppens inflammatoriske respons og bidrar til å merkbart redusere muskelstivhet.

Ved første tegn på smerte, lag en av følgende teer:

  • Gurkemeie
  • Ingefær
  • Lavendel
  • Pepper
  • Appelsinskall
  • Mynte
  • Lakris
  • Fennikel
  • Kamille

8. Påfør varme og kalde kompresser

Varme og kalde kompresser er en fin måte å minimere muskelsmerter i korsryggen.

Å veksle mellom disse temperaturene forbedrer blodsirkulasjonen i de berørte områdene og reduserer betennelse.

Det kan også suppleres med visse planter og eteriske oljer for å forbedre den beroligende effekten.

Får du ofte korsryggsmerter? Sett de ovennevnte tipsene i praksis og finn ut selv at det er mulig å få lindring uten at du må vende deg til kostbar behandling. Hvis smerten imidlertid vedvarer, ta kontakt med legen din for å finne ut av hva som forårsaker det.

FRA NETTET