8 viktige antiinflammatoriske matvarer for kostholdet ditt

· august 28, 2018
I tillegg til å inkludere matvarer som har antiinflammatoriske egenskaper i kostholdet ditt, er det også viktig å unngå de som forårsaker betennelser, som fett og sukkerarter.

Har du hørt om antiinflammatoriske matvarer? Kroppens inflammatoriske prosesser er en del av en helbredelsesprosess som aktiverer immunsystemet når det oppdager en intern eller ekstern fare.

Den er preget av hevelse i det berørte området, i tillegg til symptomer som rødhet, smerte og følelser av varme.

Betennelse kan være relatert til et bakterieangrep eller irriterende stoffer. Det kan imidlertid også være et produkt av traumer eller en progressiv sykdom.

Nivået av alvorlighetsgraden avhenger av hva som utløser det. Imidlertid gir betennelse nesten alltid et problem for trivselen til hele kroppen din.

Heldigvis, uavhengig av opprinnelsen, kan du kontrollere betennelse naturlig med de antiinflammatoriske egenskapene man finner i visse matvarer.

I dagens artikkel vil vi dele åtte flotte antiinflammatoriske matvarer med deg, så du kan begynne å inkludere dem i ditt vanlige kosthold.

1. Blåbær

Blåbær

Blåbær er blitt svært populære fordi de er en viktig kilde til fiber og antioksidanter. Sammen bidrar disse til å beskytte kroppens celler.

Disse egenskapene, i tillegg til vitaminer og mineraler, bidrar til å holde kroppens inflammatoriske prosesser i balanse. Dette gjelder selv ved kroniske tilfeller som artritt og hjerteproblemer.

Vi anbefaler at du leser:
8 fantastiske fordeler med blåbær

2. Løk

Jevnlig inntak av løk er en vane som vil redusere risikoen for betennelse og smittsomme sykdommer.

Denne grønnsaken inneholder antiinflammatoriske stoffer som allicin og quercetin. Begge disse bidrar til å beskytte vevet mot de negative effektene av frie radikaler.

Dessuten er deres antibiotiske og soppdrepende egenskaper også viktige og bidrar til å styrke immunforsvaret.

3. Hvitløk

Hvitløk

Med næringsegenskaper som ligner på den vi finner hos løk, er hvitløk en antiinflammatorisk matvare som kan forebygge og behandle flere typer sykdommer.

Hovedkomponenten, allicin, virker smertestillende og har beroligende egenskaper. Dette er ideelt for å redusere smerte ved, for eksempel, tilfeller av artritt eller støt.

4. Tomater

Denne deilige grønnsaken er en kilde til essensielle næringsstoffer som kan minimere hevelse og smerte. I tillegg kan den enkelt innlemmes i ditt daglige kosthold.

Den inneholder stoffer som lycopen, en antioksidant som hemmer de negative effektene av frie radikaler og forhindrer inflammatoriske responser i vev.

I tillegg gir det også viktige vitaminer og mineraler. Når de er absorbert, beskytter de cellene dine og forbedrer prosessene som eliminerer giftstoffer og patogener fra kroppen.

5. Kokosolje

Kokosolje

Kokosolje har oppnådd en svært viktig rolle innen kosmetikk og medisinsk. Dette skyldes at dens essensielle næringsstoffer gir fantastiske fordeler.

Den har en høy konsentrasjon av kalorier og fett. Det er imidlertid et produkt som er lett å fordøye, og dens innhold av antioksidanter bidrar til å beskytte kroppen din.

Det anbefales for å lindre betennelse i muskler og ledd. Tross alt forbedrer den sirkulasjonen og gir en varmende effekt som hjelper deg med å slappe av.

Les også:
10 fordeler med å drikke kokosvann

6. Linfrø

Linfrø opptar en svært viktig plass i gruppen av matvarer som har antiinflammatoriske egenskaper. Tross alt er det en vegetabilsk kilde til omega-3-fettsyrer og fytokjemikalier.

Disse stoffene bidrar til å regulere vevets inflammatoriske prosesser. I tillegg er de effektive for å bekjempe cellulær aldring.

Deres egenskaper hindrer i tillegg også hormonelle ubalanser og eliminerer giftstoffer og bakterier som forårsaker sykdommer.

Siden de inneholder kostfiber, er linfrø ideelt for å fremme god fordøyelse og forebygge tarmproblemer.

7. Ananas

Ananas

Denne deilige tropiske frukten har flere fordeler for helsen din.

De viktigste antiinflammatoriske midlene er avledet fra bromelin, et naturlig enzym som inneholder antioksidanter og blant annet kjemper mot kreft.

I tillegg har den vanndrivende og rensende egenskaper. Disse bidrar til å fjerne giftstoffer og væsker, og hindrer dem i å forverre betennelsen.

Regelmessig inntak av ananas kan hjelpe deg med å opprettholde sunne ledd og redusere risikoen for fordøyelses- og kardiovaskulære sykdommer.

8. Kaldtvannsfisk

Til slutt på listen vår over antiinflammatoriske matvarer har vi kaldtvannsfisk, som har et betydelig innhold av omega-3-fettsyrer.

Denne matvaren, som også gir aminosyrer og antioksidanter, reduserer risikoen for å utvikle hjerteproblemer og leddsykdommer.

I tillegg vil det å spise denne typen fisk minst to ganger i uken hjelpe til med å fjerne fett fra arteriene dine, noe som lindrer betennelse.

Noen av de mest anbefalte fiskene inkluderer:

  • Tunfisk
  • Laks
  • Makrell
  • Sardiner
  • Torsk
  • Sild
  • Ørret

Hvor ofte spiser du disse matvarene? Nå som du vet hvor bra de er for kroppen din, kan du prøve å legge dem til i dine måltidsplaner.

Samlet vil inntak av disse styrke immunforsvarets helse. I tillegg vil de vil bidra til å redusere alvorlighetsgraden av ulike typer forstyrrelser.

Sørg også for å utfylle inntaket av slike antiinflammatoriske matvarer med et kosthold som inneholder lite fett og sukker, da de kan redusere fordelene deres.