9 matvarer du ikke visste at hadde så mye sukker

august 8, 2017
Selv om mange tror at de er sunne, er sannheten at under deres uskyldige utseende er det visse matvarer som skjuler mer sukker enn du ville forestille deg. Husk å lese etikettene.

Noen ganger kan utseendet på ting lure deg. Visste du at det er mange matvarer som har mer sukker enn du sannsynligvis forestiller deg?

I riktige mengder er sukker uunnværlig for kroppen din. Det er imidlertid ikke klokt hvis du spiser for mye av det.

Ifølge Verdens helseorganisasjon, bør sukker representere 5% av ditt totale kaloriinntak.

Det ideelle ville være å spise det tilsvarende av seks til ni teskjeer om dagen. Imidlertid er virkeligheten at du sannsynligvis spiser like mye på én dag som du bør spise på en hel uke.

Å spise det i overskudd kan få konsekvenser senere. Først og fremst øker det etterspørselen din etter mikronæringsstoffer. Hvis du ikke spiser nok av dem, har du større risiko for å lide av mangel på B-kompleks-vitaminer som B1, B2 og B5.

I tillegg vil selvsagt risikoen for å utvikle hulrom i tennene også øke. Dette skjer selv om du pusser tennene dine.

Nøkkelen er å trene og kjenne den virkelige mengden sukker i alt du spiser.

På grunn av dette, ønsker vi i dag å fortelle deg om noen sukkerholdige matvarer der ute som du sikkert ikke engang var klar over.

1. Maistortillas

Kanskje du har kjøpt dem for å få en matbit mellom måltidene. Du har kanskje trodd at de ikke er en matvare med mange kalorier. Du bør imidlertid være forsiktig. De har store mengder sukker.

Uten å gå så mye lenger, har BÅDE to maistortillas og 2 ss. yoghurt 10,2 gram sukker. Dette er det samme som 2,55 sukkerbiter! Derfor er det beste alternativet å velge sukkerfrie tortillas.

2. Myten om brunsukker

Dette er enda en av de store mytene: Mange mennesker tror at brunt sukker er sunnere. Dessverre er det imidlertid ikke sant.

Både brunt og hvitt sukker er det samme. Den eneste forskjellen er et lag av sukkerrørmelasse som gir den brune typen mer smak.

Faktisk har 4 brune sukkerbiter 98% sukker. Med andre ord, de er akkurat det samme. Hvis du leter etter en sunnere erstatning, er det bedre å bruke stevia.

3. Mandelmelk

Mandelmelk har ikke færre kalorier enn vanlig melk. I tillegg inneholder vanlig melk også en sukkerart som kalles laktose.

I en kopp melk er det omtrent 10 gram sukker. Dette gjelder også for skummet melk.

For mennesker som er laktoseintolerante, finnes det andre alternativer som gir kroppen kalsium. De har mindre sukker enn laktosefri melk.

4. Tomatsaus

Det har færre kalorier enn ferdiglaget pastasaus. Imidlertid har tomatsausen fortsatt mye sukker.

En liten krukke med 4,74 dl av denne sausen har 16 gram av det! Det er det samme som 4 sukkerbiter.

5. Fullkornsfrokostblandinger

Disse ser ut til å være et sunnere produkt enn konvensjonelle frokostblandinger. Du må imidlertid ikke la deg bli revet med av hvordan de ser ut.

Denne typen mat har høye sukkernivåer. Husk å sørge for at det er sunt før du kjøper det.

6. Energibarer

Ikke alle energibarer er like. Det er noen som har en høy mengde protein. Imidlertid er det andre med opptil 48 gram sukker per porsjon.

Sannheten er at alle av dem har høyt sukkerinnhold. Samlet sett er det best å unngå dem.

7. Saltkjeks

De er salte. Men visste du at de også inneholder store mengder sukker?

Hvis du bare spiser 16 kjeks på en uke, får kroppen mer enn 4 gram sukker. Det er ikke så mye som andre matvarer, men det er en overraskende kilde til det.

Vær forsiktig med denne typen snacks.

8. Nøtter

Nøtter kan være veldig sunne. Du må imidlertid spise dem i moderasjon. Dette er ikke bare fordi de har et høyt innhold av kalorier. Faktisk har de store mengder sukker, selv om det ikke virker slik.

Mat som nøtter eller mandler har mest, så du må være forsiktig. Hvis du spiser 20 gram nøtter per dag, spiser du nesten 12 gram sukker.

9. Peanøttsmør

Liker du peanøttsmør? Vel, det er OK å spise det. Det bør imidlertid være i moderate mengder. Husk at bare fire spiseskjeer av denne matvaren gir kroppen din opptil 7 gram sukker.

For å ta vare på helsen din, reduser mengden sukker du spiser.

Hovedbilde gjengitt fra © wikiHow.com

FRA NETTET