9 matvarer som er bra for arteriene dine

Extra Virgin olivenolje er et godt valg for å gi omsorg til arteriene dine, fordi det bidrar til å balansere kolesterolnivået og redusere skadene av frie radikaler. Lær mer i denne artikkelen!

Mat er en av de viktigste pilarene når det gjelder å opprettholde en god arteriell helse.

Dessverre har imidlertid kommersielle produkter invadert markedet. Våre typiske moderne kosthold inkluderer en rekke matvarer som er usunne og fører til utvikling av fedme og kardiovaskulær sykdom.

Det som er mest urovekkende er at mange mennesker øker disse effektene. Til tross for varselskiltene fortsetter de å basere deres kosthold på fett, sukker og andre skadelige stoffer.

På grunn av dette er det viktig å opprettholde et sunt kosthold, og utfylle det med inntak av spesielle matvarer som beskytter arteriene dine.

Mange er ikke klar over hva disse matvarene er, så i dag ønsker vi å fremheve de ni beste alternativene.

Du vil elske dem!

1. Fet fisk

fisk

Fet fisk inneholder omega-3-fettsyrer. Etter å ha blitt absorbert av kroppen, bidrar disse til å redusere kolesterol og triglyseridnivåer som bygges opp i arteriene dine.

Disse sunne fettsyrene fremmer økningen av godt kolesterol (HDL), og fjerner også lipider som er skadelige for kroppen.

I tillegg er det verdt å nevne at de også gir mange aminosyrer og essensielle mineraler, som begge er nødvendige for å unngå betennelse og problemer med sirkulasjonen.

Minst to ganger i uken må du prøve å spise fisk som:

  • Laks
  • Tunfisk
  • Sardiner
  • Makrell
  • Sild
  • Ørret

2. Olivenolje

Extra Virgin olivenolje som ikke har gjennomgått en varmebehandling, er en av de sunne fettstoffene som kan være til nytte for dine arteriers helse.

Fettsyrene i olivenolje, i tillegg til antioksidanter, reduserer de negative effektene av frie radikaler og balanserer kolesterol og triglyseridnivåer.

3. Sesamfrø

sesamfro

Sesamfrø blir stadig mer populært fordi de inneholder essensielle næringsstoffer som gir fordeler for helsen til hjertet ditt, i tillegg til at de hjelper mennesker å gå ned i vekt.

Deres essensielle fettsyrer reduserer kolesterolnivået og beskytter også hjertet ditt, mens du reduserer sirkulasjonsproblemer.

Regelmessig inntak av sesamfrø kan kontrollere lysten til å spise spesifikke matvarer, og forhindre at arteriene herdes, noe som er forbundet med å være overvektig.

4. Tomater

Lykopen, en kraftig antioksidant som finnes i tomater, har interessante fordeler med hensyn til arteriell og kardiovaskulær helse.

Dette stoffet reduserer oksidasjon av kolesterol på veggene i arteriene og kontrollerer betennelse, noe som kan føre til utvikling av sirkulasjonsproblemer.

5. Ingefær

ingefaer

Ingefær, et krydder som er kjent for sine antioksidant- og antiinflammatoriske effekter, kan forbedre helsen til arteriene dine hvis du har problemer som høyt kolesterol eller blodtrykk.

Hovedbestanddelen, gingerol, gjenoppretter sirkulasjonen og fremmer eliminering av lipider som fester seg til veggene i arteriene.

Du kan innta ingefær som te, eller tilsette det i smoothies, supper og andre oppskrifter.

6. Havre

Kjent i mange deler av verden som «dronningen av korn», er havre en fin måte å rense arteriene og forhindre aterosklerose.

Kostfibrene i havren forbedrer fordøyelsen og støtter prosesser som metaboliserer kolesterol og fett.

Når du tilsetter havre til kostholdet ditt minst tre ganger i uken, vil arteriene forbli rene og mer elastiske.

7. Blåbær

blabaer

Blåbær er små bær som er rike på antioksidanter og naturlig fiber som hjelper til med å rense arteriene, og forhindrer høyt kolesterol og herding.

Takket være deres egenskaper, renser blåbær kroppen din og reduserer de negative effektene av frie radikaler.

Regelmessige inntak kan til og med forhindre for tidlig aldring, og redusere risikoen for kardiovaskulær sykdom.

8. Nøtter

Nøtter inneholder aminosyrer og sunne fettstoffer som kan forhindre blokkerte arterier og andre forhold som påvirker kardiovaskulærsystemet.

Selv om de er kjent for sin evne til å dempe sultens trang, er de også gode for å kontrollere kolesterolnivå og overflødig betennelse.

Omega-3-fettsyrene hjelper til med å fjerne lipider, og forebygger forstyrrelser som høyt blodtrykk og fedme.

Prøv noen av følgende nøtter:

  • Hasselnøtter
  • Peanøtter
  • Pistasjnøtter
  • Mandler

9. Jordbær

jordbaer

Jordbær er en matvare som er rik på antioksidanter og har lite kalorier, noe som betyr at de er gode for å opprettholde kardiovaskulær helse.

Vitaminer og mineraler forbedrer arteriell helse og reduserer oppbyggingen av fett, slik som dårlig kolesterol (LDL).

I tillegg til deres antiinflammatoriske effekter, hjelper jordbær til å opprettholde god sirkulasjon og fremmer fjerning av giftstoffer fra blodet.

Er du klar til å forbedre kostholdet ditt? Hvis du ikke allerede inkluderer disse matvarene på din daglige meny, start så snart som mulig og nyt fordelene de gir.

Husk at arterielle problemer ofte er skjulte, så det er best å forhindre dem fra starten av.

FRA NETTET