9 matvarer som vil hjelpe deg å sove bedre

april 10, 2017
Har du problemer med å sovne? Du er definitivt ikke den eneste. Lær om 9 sunne matvarer som vil hjelpe deg å sove bedre.

Har du problemer med å sovne? Kjennes det ut som at det å sovne krever enorm innsats pluss medisinering (med deres skadelige bivirkninger)?

Hvis svaret er ja, bør du vite at du er ikke den eneste.

Å sove bedre er ikke bare viktig for å føle seg mer uthvilt. Å sove godt hjelper deg å bli mer årvåken, mer produktiv og, for barna, å vokse skikkelig.

Den ideelle mengden søvn er mellom 9 og 11 timer per natt for barn, 8-10 timer for ungdom, 7-9 timer for voksne og 7-8 timer for eldre voksne.

Millioner av mennesker står overfor problemer med å sove hver dag. Hva få tenker på eller husker på, er at deres vaner samt maten de spiser gjør en stor forskjell i hvordan de sover.

For å sove bedre anbefaler vi at du inkluderer følgende matvarer i kostholdet ditt. Husk at du bør spise middag to timer før den tiden du ønsker å legge deg for å gi kroppen din tid til å fordøye maten.

1. Mandler

Mandler er en stor hjelp når det gjelder å få bedre søvn. De inneholder tryptofan og magnesium, noe som bidrar til å produsere riktig mengde med søvnhormoner.

Mandler inneholder i tillegg høye nivåer av sunt fett som kan hjelpe deg å øke stoffskiftet mens du sover også.

  • Vi anbefaler å spise dem rå, men for å gi dem litt smak, kan du riste dem.
  • Et annet godt alternativ er å blande dem med bananer eller jordbær, uten søtningsmidler.
  • Husk at både frukt og mandler har en del kalorier og at du forbrenner færre kalorier om natten.

2. Fullkornsbrød

Takket være kornene det er laget av, inneholder fullkornsbrød vitaminene B1 og B6. Du kan kombinere det med honning for at tryptofan skal komme til hjernen din enda raskere, hvor det vil bli til serotonin, som vil hjelpe deg å sove bedre.

Det er derfor noen av de mest kjente diettene anbefaler å spise fullkornsbrød med honning før du legger deg for å fremskynde flyten av tryptofan i kroppen din.

Når du drar for å kjøpe fullkornsbrød, anbefaler vi å velge et bakeri-alternativ. Hvis du ikke kan kjøpe det, sjekk ut etikettene og velg det som har minst sukker og flest fullkorningredienser.

Vil du vite mer? Gå ned i vekt ved å spise brød

3. Mørk sjokolade

Mørk sjokolade kommer i tusenvis av forskjellige typer og varianter. Denne matvaren stimulerer produksjonen av serotonin, som får sinnet og kroppen din til å slappe av.

På grunn av kakaosmøret i den, bidrar denne typen sjokolade også til å forhindre hjertesykdommer.

4. Bananer

Bananer kan være bedre enn medisiner for å hjelpe deg å sovne. Denne frukten er en komplett matvare. I tillegg til å være svært næringsrik, stimulerer den produksjonen av melatonin og serotonin for å bidra til å forbedre søvnkvaliteten.

En banan før sengetid gir kroppen en boost av magnesium og kalium. Disse to mineralene har en avslappende effekt på muskler og nerver.

Du vil merke at søvnproblemene dine går ned betraktelig, og du vil våkne opp og føle deg bra.

5. Urtete

Urtete kan anses som et av de beste valgene for en lang, gjenoppbyggende natts søvn. Te som kamille, sitronmelisse, pasjonsblomst, limeblomst eller sitron har avslappende og beroligende krefter.

Alt dette betyr at du vil være i stand til å hvile bedre uten å våkne opp så ofte. Vi anbefaler å drikke dem varme og uten sukker, minst 10 minutter før du går til sengs.

Hvis du ikke er vant til å drikke te uten sukker, savner du det kanskje litt, men gi deg selv et par dager og du vil bli vant til det.

6. Melk

Melk er rik på tryptofan og kalsium. Sistnevnte hjelper tryptofan å tas opp bedre i kroppen din. Melk er også en matvare som er like grunnleggende for barn som den er for voksne på grunn av sitt vitamin A og D-innhold.

Vi anbefaler å drikke den varm. På denne måten vil det hjelpe deg å slappe av og avstresse kroppen din. Når det gjelder karbohydratene og melkefettet, øker de insulinet ditt. Dette forenkler bevegelsen av tryptofan gjennom kroppen din, og øker dens fordeler for søvnen din.

7. Kylling

Kylling er rik på tryptofan, og er også veldig lett å fordøye. Det er derfor et kyllingsmørbrød med fullkornsbrød er en tilrådelig kveldsmat, ledsaget av en servering med mandler før sengetid.

Dette er en super enkel kveldsmat å lage og fordøye. I tillegg er det et utmerket alternativ for folk som har en tendens til å bli sultne på kvelden.

8. Honning

Honning inneholder glukose, som ber hjernen din om å redusere virkningen av orexin, et stoff direkte relatert til våkenhet.

Å ha en liten skje med honning kan hjelpe kroppen din å vite når det er leggetid. Tidligere nevnte vi at å drikke te og at det er best uten søtningsmidler.

Hvis du virkelig vil ha noe søtt, ha i litt honning.

9. Kirsebær

En av de beste matvarene for å sove bedre og lengre er kirsebær. Melatonin i kirsebær forbedrer søvnvanene dine.

Alt du trenger å gjøre er å spise 8 kirsebær som en del av middagen.

Vi vet at du vil være i stand til å komme opp med deilige middager med disse 9 matvarene vi har anbefalt for å forbedre din søvn.

Ta deg god tid og tenke på nye varianter av din vanlige middag. Du vil se fantastiske resultater på kort tid.

Hovedbilde gjengitt med tillatelse av wikiHow.com

FRA NETTET