9 næringsstoffer som vil hjelpe deg med å nå 90 med sterkt og sunt hjerte

mai 20, 2017
Vi ønsker alle å leve et langt og sunt liv, men noen ganger kan maten vi spiser komme i veien for dette. Lær om 9 av de mest essensielle vitaminene og mineralene hvis du vil leve frem til du blir 90 med et sunt hjerte.

Vi vet alle at det ikke er noe poeng å nå 90 år hvis vi ikke har god helse. Det finnes imidlertid en rekke essensielle næringsstoffer som du kan inkludere i kostholdet ditt for å hjelpe deg med å nå 90 med et sunt hjerte.

Det er derfor et av våre største mål bør være å ta vare på oss selv så mye som mulig. Dette er hvor et langt liv kan gå hånd i hånd med en autentisk livskvalitet.

God helse er avhengig av mange faktorer. Maten vi forbruker bestemmer utvilsomt vår evne til å opprettholde en sunn vekt, og holder kolesterolet, blodtrykket og blodsukkernivået balansert.

Å spise godt for å leve bedre er den magiske formelen vi bør investere i når vi kan.

Her hos Veien til Helse foreslår vi at du begynner å gjøre endringer i kostholdet ditt ved å inkludere følgende 9 næringsstoffer for å få et sunt hjerte.

1. Omega-3 og essensielle fettsyrer

Vi snakker ofte om fordelene ved Middelhavsdietten i våre artikler. Tross alt er den flott for hjertet ditt.

Naturlige oljer og fersk fisk er blant matvarer som inngår i denne typen diett.

Disse matvarene inneholder enumettede fettsyrer (oljesyre), som er essensielle for å redusere kolesterol og triglyserider.

I tillegg vil det å inkludere næringsstoffer som inneholder omega-3 i kostholdet vårt forhindre kardiovaskulær betennelse.

2. Magnesium

Magnesium er et essensielt mineral som produserer en type energi som fremmer muskelavslapning, spesielt for hjertet.

Å vedlikeholde tilstrekkelige nivåer av magnesium vil bidra til å forhindre slag og hjerteinfarkt.

Interessant nok, har kvinner en tendens til å lide mest av et underskudd av dette mineralet.

Ikke nøl med å konsultere legen din om du bør ta kosttilskudd som inneholder magnesium.

3. Koenzym Q10

Koenzym Q10 virker i samarbeid med magnesium, selen, vitamin C, vitamin E og sink.

En riktig balanse mellom disse næringsstoffene vil sikre at du kan nå en eldre alder med et sunnere hjerte.

Når det er sagt, er det viktig å vite at koenzym Q10 er en antioksidant som finnes i visse matvarer som best konsumeres i moderasjon.

Videre bør du alltid velge mat som er så naturlig og fri for kjemiske stoffer som mulig. Her er noen av dem:

  • Kylling eller kalkun
  • Egg
  • Makrell
  • Sardiner
  • Laks

4. Vitamin D

I disse dager begynner vi å kjenne igjen alle de flotte fordelene som vitamin D har å tilby.

Bare det å sole seg regelmessig med solkrem i en kort stund vil bidra til å beskytte oss mot en rekke sykdommer, hvorav mange er spesielt knyttet til hjertet.

Du vil også finne dette næringsstoffet i egg, fisk eller til og med noen meieriprodukter beriket med vitamin D.

5. Vitamin C

Vitamin C er en kraftig antioksidant som vi definitivt bør ta med i kostholdet vårt hvis vi ønsker å nå 90-årene i toppform.

Det forhindrer celleskader, senker dårlig kolesterol (LDL) og hjelper våre arterier å bli sterkere og mer fleksible.

En fin måte å konsumere mer vitamin C på er å starte dagen med et glass lunkent vann med sitron.

Husk også å forberede deilige salater ved å blande jordbær med spinat og nøtter eller skiver av kalkunbryst med granateplefrø eller kiwi, for eksempel.

Du vil elske det!

6. Probiotika

Du kan bli overrasket over å se probiotika på denne listen over matvarer som tar vare på hjertet ditt.

Det er imidlertid alltid viktig å gi litt mer oppmerksomhet til vår tarmhelse.

Dette skyldes at noe så farlig som å ha usunn bakteriell flora svekker vårt immunsystem. Dette kan igjen føre til systemisk betennelse.

Dårlig tarmhelse får oss til å absorbere dårlige næringsstoffer som kan føre til noen alvorlige og progressive problemer for vårt hjerte.

7. Allicin

Allicin er forbindelsen som finnes i hvitløk som gir den sin karakteristiske lukt.

Denne forbindelsen har også en kraftig effekt på vår hjertehelse og arterielle helse, siden den beroliger blodkarbetennelse og forbedrer blodstrømmen.

Inkluder hvitløk i ditt daglige kosthold. For å gjøre dette, trenger du bare å knuse et hvitløksfedd forsiktig og sette det til side i 5 minutter før du legger det til i rettene dine.

Slik kan du ytterligere styrke effekten av allicin.

8. Lykopen

Lykopen er et veldig viktig karotenoid som beskytter oss mot flere hjertesykdommer.

Dette næringsstoffet som finnes i tomater og gulrøtter, øker fleksibiliteten til våre arterier og forbedrer endotelvevets funksjon, noe som gjør det mulig å takle aterosklerose.

9. Vitamin E

Du kan finne vitamin E i avokado, spinat eller mandler.

Denne typen mat har massevis av antioksidanter og beskyttende egenskaper som vil redusere dårlig kolesterol (LDL) og øke nivået av godt kolesterol (HDL).

Når det er sagt, husk alltid at det er viktig å opprettholde en tilstrekkelig balanse av dette vitaminet med resten av næringsstoffene.

Dette skyldes at det å lide av magnesium- eller C-vitamin-underskudd kan ødelegge den magiske formelen som tar vare på din kardiovaskulære helse.

FRA NETTET