9 naturlige ingredienser som gir god nattesøvn

· juli 28, 2017
For å få en god natts søvn bør vi spise middag minst to timer før vi går til sengs. På denne måten kan vi fordøye maten, og den vil ikke påvirke vår hvile.

Søvn er en av de viktigste biologiske aktivitetene for fysisk og psykisk helse.

Selv om mange ignorerer det, er det slik at når vi hviler utføres det en rekke andre funksjonerDette er viktig for optimal funksjon av organer og emosjonell helse.

Problemet er at vår moderne livsstil, i nesten alle tilfeller, fører til problemer som reflekteres i sinnsstemninger og i den generelle helsetilstanden.

Søvnløshet og søvnforstyrrelser er nært knyttet til mangel på konsentrasjon, irritabilitet, depresjon og en rekke sykdommer som påvirker livskvaliteten.

På grunn av dette er det viktig å være oppmerksom og vedta vaner som forbedrer søvnkvaliteten og tillater forbedringer på en riktig måte.

Enkelte naturlige ingredienser kan hjelpe oss å få en god natts søvn. Nedenfor finner du ni av disse søvnfremmende ingrediensene, så gi dem en sjanse!

1. Melk

melk

Varm melk er en av de mest effektive remediene for søvnløshet og søvnvansker. Dette skyldes et høyt innhold av kalsium og tryptofan. Dette er en essensiell aminosyre som øker produksjonen av melatonin, som er et søvnhormon.

For å dra nytte av dette er det effektivt å drikke en kopp varm melk rett før du går til sengs.

2. Salat

En deilig frisk salat fungerer som et naturlig alternativ til medisiner for å bekjempe de forstyrrelsene som hindrer oss i å få en god natts søvn.

Denne grønnsaken inneholder avslappende og smertestillende midler som reduserer spenning, hodepine og stress.

3. Legevendelrot

te

De beroligende egenskapene som legevendelrot gir er vitenskapelig bevist. Mange farmasøytiske selskaper bruker den til å produsere medisiner for søvnløshet, depresjon og smerte.

Det å innta ekstrakter eller infusjoner av legevendelrot øker følelsen av velvære og øker produksjonen av søvnhormoner.

Roten av planten inneholder aktive kilder som gir avslappede muskler, hjelper med emosjonell balanse og forlenger hvile.

4. Mandler

Mandler og tørket frukt bidrar til bedre søvn uten avbrudd.

Dette er på grunn av det høye innholdet av tryptofan, en aminosyre som øker produksjonen av melatonin.

Mandler skal visstnok også bidra med en betydelig mengde magnesium, som er et viktig mineral som gir avslappede muskler og hjelper når man prøver å sovne.

5. Honning

honning

Honning inneholder en type naturlig sukker som signaliserer til hjernen at den skal redusere funksjonen av orexin-A. Dette stoffet er relatert til manglende evnen til å sove uten avbrudd. Bare tilsett honning i varm te eller litt varmt vann.

6. Mørk sjokolade

En liten mengde mørk sjokolade gir en ekstra boost av antioksidanter til kroppen og øker søvnkvaliteten.

Denne deilig matvaren stimulerer produksjonen av serotonin, en type hormon som beroliger kropp og sinn.

7. Bananer

bananer

Mange naturlig helse-eksperter forsikrer oss om at bananer er den beste medisinen for å sove godt.

Fordelen med naturlige remedier i stedet konvensjonelle legemidler er at det ikke er noen bivirkninger, og de gir næring som forbedrer helsen.

Bananer er en naturlig kilde til tryptofan og stimulerer også produksjonen av serotonin.

De gir også rikelig med kalium og magnesium, to viktige mineraler som beroliger muskler og nervesystemet.

8. Pasjonsblomst

Pasjonsblomst (Passiflora incarnata) er en tradisjonell urt som brukes i mange kulturer for å roe nervene og indusere søvn.

Den inneholder en aktiv substans som kalles harmin, som øker produksjonen av serotonin og melatonin.

Dette gir ikke negative reaksjoner i nervesystemet, og te av pasjonsblomst kan gis til barn så vel som voksne i situasjoner med stress, spenninger og søvnproblemer.

Ikke innta for mye av remedier laget med pasjonsblomst, fordi de de kan forårsake døsighet hele dagen.

9. Kamille

Kamilleekstrakt og -infusjoner reduserer spenning og fungerer som beroligende midler som bidrar til bedre søvn.

Disse remediene er svært skånsomme mot kroppen og inneholder egenskaper som lindrer stress, smerte, og fordøyelsesproblemer. For å konkludere, er det viktig å huske på at i tillegg til å konsumere disse naturlige ingrediensene, bør du ha en hyggelig atmosfære på soverommet ditt og gjøre det så behagelig som mulig.