Årsaker til migrene du kanskje ikke kjenner til

En av de vanligste årsakene til migrene er en endring i det atmosfæriske trykket. Du kan også lide av det i helgene. Det er fordi dette er når hjernen hviler.

Hodepine er så vanlig at man ofte ikke gir det oppmerksomheten det trenger.

Migrene kan skyldes ulike faktorer. Noen av disse faktorene er genetiske og andre er arterielt baserte.

Du bør kjenne til noen av årsakene til dette problemet som påvirker tusenvis av mennesker over hele verden.

Hva er noen av årsakene til migrene?

Hovedårsaken til migrene er ikke kjent. Imidlertid er det visse faktorer som forårsaker denne tilstanden som hemmer mange mennesker.

Hvis du lider av denne sterke hodepinen, kan det skyldes følgende:

1. Klima

Endringer i temperatur og fuktighetsnivåer i miljøet kan påvirke humøret ditt. Det er ingen tvil om dette.

Det har imidlertid også muligheten til å forårsake migrene eller gjøre det verre.

  • Hodepine blir verre når det er et fall i det atmosfæriske trykket. Dette skjer også når det er for varmt eller det er høy fuktighet.

Selv om du ikke kan kontrollere klimaet, kan du i det minste være forberedt på å møte situasjonen.

  • For eksempel, hvis det er midt på sommeren, kan du unngå å gå ut midt på dagen. Eller du kan utsette fysiske aktiviteter til senere på dagen.

2. Mat

ost

Noen matvarer kan gi økt hodepine. Disse inkluderer for eksempel harde oster, kjøttpålegg og fritert mat.

Hvis du har en tendens til å få denne typen hodepine, bør du også unngå matvarer som har for mange konserverende og kunstige tilsetningsstoffer (det betyr de fleste matvarer de selger i butikkene i dag).

I stedet bør du ha et sunnere liv. Og du bør ha et kosthold som består av mye rå frukt og grønnsaker. Dette gjelder spesielt når du lider av migrene.

3. Helger

Selv om det kan virke rart, er lørdager og søndager en av årsakene til hodepine. Dette er de mest etterlengtede dagene i uken. Men de kan utløse smerte.

Dette er fordi fra mandag til fredag, er du under svært høye nivåer av stress på grunn av arbeid, ansvar, studier, etc.

Når helgen kommer, slapper kroppen din for mye av og endrer seg fra sine rutiner: du hviler og våkner senere, går ut og fester, spiser dårlig mat og gjør for mange aktiviteter på kort tid, etc.

4. Koffein

Ikke bare er dette i kaffe, men det er også i brus (for det meste i colaer).

Koffein gjør kroppen din dehydrert. Og det går også direkte til blodstrømmen din. Derfra går det til hjernen din og endrer den.

På grunn av dette, etter å ha drukket en kopp kaffe, føler du deg energisk. Dette har imidlertid en konsekvens: migrene.

I tillegg må du være forsiktig med mangel på koffein. Dette skyldes at det også kan føre til hodepine.

  • Hvis du vanligvis er en kaffeelsker, kan du ikke slutte å drikke det på dagen. Prosessen må være gradvis.

5. Å sove for mye

kvinne sover

Dette skjer for eksempel når du er på ferie eller i helgene.

Når hodet gjør vondt, er å legge deg ned og hvile det første du tenker på. Men å tilbringe så mye tid i sengen kan forårsake hodepine.

Mer enn noe annet, må du se etter endringer i søvnmønstre.

  • Å sove mer enn 8 timer på rad er ikke dårlig hvis du trenger det. Men hvis dette blir en vane, er det ikke så gunstig.
  • I mange tilfeller ønsker ikke personen å stå opp. Eller de tar seg en liten lur som ender opp med å bli for lang. Det er viktig å unngå disse atferdene.

6. Alkoholholdige drikker

De har en lignende effekt på kroppen som koffein.

Folk som drikker alkohol med jevne mellomrom er utsatt for hodepine eller migrene. Dette skyldes at stoffene i alkohol er giftige for kroppen din.

I tillegg får det nyrene og leveren til å jobbe hardere. Et glass rødvin til middagen er ikke dårlig. Men å gå ut og feste hver dag er det.

7. Stress

Det er mange konsekvenser for kroppen din hvis du har høyt stressnivå i en lengre periode.

Det kan virke som om ingen unnslipper dette problemet, og at det ikke er noe du kan gjøre med det. Sannheten er at folk har flere teknikker for å kvitte seg med stress og i siste instans ikke lide av migrene.

For eksempel kan du praktisere meditasjon eller yoga. Du kan også ta et bad når du kommer hjem, reise på landet eller hytta i helgen, eller velge hyggelige aktiviteter å gjøre etter jobb.

8. Mangel på magnesium

Hvis du ikke får i deg den nødvendige mengden av dette næringsstoffet, er det sannsynlig at du er mer utsatt for å få hodepine. Øk forbruket av matvarer som er rike på magnesium, som:

  • Hvetekli
  • Tørkede urter (blant annet koriander og mynte)
  • Gresskar, solsikkefrø, lin og sesamfrø
  • Mandler, cashewnøtter og paranøtter

9. Sensorisk stimulering

sommerfugl i hjernen

Visse stimuli kan få deg til å lide av migrene. Disse inkluderer når et lys fanger oppmerksomheten din, når du går inn i et parfymeri, eller du ser en actionfilm på kino.

Membranene som dekker sentralnervesystemet ditt blir irritert av enkelte lys, lyder eller lukter. Disse stimulerer smertereseptorer plassert i hjernen din.

10. Glutenfølsomhet

Dette betyr ikke at du har cøliaki. Men det betyr at du kan ha en lett glutenintoleranse.

Du kan finne ut om du har dette problemet ved å gi opp matvarer som har gluten i seg (kjeks, brød, pizza, etc.). Deretter ser du om hodet ditt fortsatt gjør like ofte vondt.

Kategoriar: Nysgjerrig på Merkelappar:
FRA NETTET