Bedre hukommelse med naturmidler

· september 23, 2015

I tillegg til de naturmidlene vi foreslår i denne artikkelen, kan du forbedre hukommelsen med hjernetrim, som å memorisere en liste med objekter, løse sudoku eller kryssord.

Glemmer du ofte hvor du la nøklene, hvem du skulle ringe eller hvorfor du gikk inn på kjøkkenet? Strever du med å holde på viktig informasjon? Glemmer du koder og passord du bruker i hverdagen eller er det generelt vanskelig for deg å huske på ting? Da burde du lese denne artikkelen, hvor du vil få tips om de beste naturlige remediene for å forbedre hukommelsen din.

Årsaker til dårlig hukommelse

Det er ikke kun eldre mennesker som liderav dårlig hukommelse: Unge og middelaldrende voksne finner det også vanskelig å huske på viktige ting i hverdagslivet. Fra en håndveske, til noens navn, til hva du leste om like før, til jobbagendaen for dagen. Det kan være mange årsaker til at du har hatt problemer med hukommelsen i det siste. Høye krav i arbeidslivet eller i hjemmet forårsaker stress, som er en velkjent synder når det kommer til hjernens kognitive funksjoner. Det kan dog være andre aspekter ved helsen og livet som forårsaker problemet.

hukommelse

Medisiner

Enkelte medisiner som anti-histaminer, bedøvelsesmidler, diettpiller og blodtrykksmedisiner, kan ha den uheldige bivirkningen at spesifikke detaljer mistes fra hukommelsen.

Hormonelle forandringer

Om det er grunnet graviditet, overgangsalderen eller andre hormonforandringer (her kan også medisiner være synderen), så er det normalt at du strever med hukommelsen i disse periodene.

Søvnmangel

Det kan være vanskelig å holde på informasjon om kroppen og hjernen ikke får nok hvile. I tillegg kan minner blir forandret og refleksene blir dårligere. Søvnmangel, om du sover mindre enn seks timer per natt eller har en forskjøvet døgnrytme, kan forårsake en rekke problemer.

Høyt blodtrykk

De over 45 og med høyt blodtrykk har større risiko for kognitiv svikt og hukommelsesproblemer. Dette er fordi de små cerebrale blodårene blir svakere etter hvert som kroppen blir eldre.

hukommelse-2

Naturlige remedier som kan forbedre hukommelsen din

Hvis du har problemer med å huske viktige ting, kan du ta i bruk disse hjemmeremediene for å forbedre hukommelsen:

  • Drikk en te laget av salvieblader daglig (putt en håndfull tørkede blader i en kopp med kokvarmt vann og la stå i noen minutter. Sil før du drikker).
  • Drikk rosmarinte med honning (samme prosedyre som ovenfor, men legg til en spiseskje med ren honning før du nyter).
rosmarin

  • Spis tre tørkede aprikoser, tre plommer og tre mandler hver dag.
  • Innta en porsjon nøtter hver dag i ni dager. På den første dagen spiser du seks nøtter, deretter øker du i antall for hver gang, slik at du spiser femten nøtter den siste dagen.
  • Bruk fersk ingefær, enten revet eller kuttet i tynne skiver, til måltider som salater, supper og sauser. Du kan også drikke ingefærte. Vær forsiktig med mengden, siden ingefær kan øke blodtrykket.
ingerfærrot-pulver

  • Spis ett uskrellet rødt eple hver dag.
  • Innta en spiseskje ølgjær mikset sammen med en teskje pollen og en spiseskje soya lecithin (du kan kjøpe disse tilskuddene på helsekostbutikker).
  • Bland en spiseskje sukker, en spiseskje bidronninggele og en teskje pollen i en kopp soyamelk. Rør godt og drikk på morgenen, varm eller kald.
  • Lag en nydelig juice for hukommelsens beste med 125 gram dadler, 250 gram fiken og 3 gulrøtter. Bruk en blender for å få blande alt sammen, sil og drikk. Denne smoothien er best på morgenen og på tom mage.
  • Lag en shake med en kopp vann, to mandler, appelsinjuice, tre valnøtter og mangojuice (med biter, slik at shaken har tykkere konsistens). Bland alt sammen og drikk hver morgen.
banan-shake

  • Miks sammen 5 gram av hver av disse ingrediensene: Mint, basilikum, bringebær, ryllik og malva. Legg i en kjele med en kopp vann og la koke i flere minutter. Kjøl ned og sil. Drikk hver kveld etter middag og før leggetid i to uker, stopp i to uker og ta så en ny kur i to uker.
  • Kok 1 liter vann og tilsett 7 teskjeer anis. Senk varmen til det laveste punktet og la småkoke til vannet er redusert til 700 ml. Sil og ha i fire spiseskjeer honning. Drikk to spiseskjeer av denne hjemmelagde remedien tre ganger om dagen for å forbedre hukommelsen.
  • Kombiner gingko biloba (du får det i helsekostbutikker) med rosmarin for å beskytte hjernen mot skader fra frie radikaler og for å forhindre forverring av sinnets vitale funksjoner.
gingko-biloba

  • Skrell en artisjokk og legg i et glass med lokk. Fyll med vann og skru på lokket, før du lekker glasset i en kjele med kokende vann. La stå på lav varme i to timer. Sil innholdet og drikk tre spiseskjeer tre ganger om dagen.
  • Legg 4 svisker i vann i tolv timer. Pisk opp sviskene med et glass varmt vann og en fiken. Drikk hver kveld før du legger deg for å forbedre minnet (og også fordøyelsen).
  • Bruk juicen fra en grapefrukt og en appelsin. Skrell og del opp et eple. Putt alt i en blender. Drikk annenhver dag, men spesielt rett før en eksamen. Dette er en næringsrik smoothie som forbedrer hukommelsen og er perfekt å drikke mens du studerer, siden den hjelper deg fokusere bedre.